Domáce Ekonomika GPlus Spoločnosť Domáca Top

Odborník varuje pred domácimi kutilmi. Výmenu pneumatík za zimné nepodceňte, hrozí pokuta

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Teplé počasie je už definitívne za nami. So znižujúcou sa teplotou prichádzajú povinnosti, ktoré je potrebné vykonať aj na svojich motorových vozidlách. Výmenou vody v ostrekovačoch za nemrznúcu zmes to však z ďaleka nekončí. Pokiaľ ste tak ešte nespravili, investovať do zimných pneumatík bude viac než potrebné. Vyhnúť sa môžete nielen mastnej pokute, ale aj nepríjemnostiam s políciou. 

 

Slováci sa v prieskume spoločnosti Continental ukázali vo veľkej miere ako vzorní vodiči. Na prvé miesto kladú v zimných mesiacoch veľký dôraz na bezpečnosť pri jazde autom. Až 60 percent ľudí prezúva pneumatiky v predstihu, 28 percent Slovákov sa k takémuto kroku uchýli až vtedy, keď sa radikálne zmení počasie. „Aj keď vozovka nie je pokrytá snehom či ľadom, odkladať výmenu pneumatík na neskôr nie je najlepšie riešenie. Ak prezutie predsa len odkladáte, myslite na to, že vás môže čakať mastná pokuta či krátenie poistenia v prípade nehody. V porovnaní s takouto udalosťou vás nákup a prezutie na zimné vyjde určite lacnejšie,“ vysvetlil Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu Barum Continental s.r.o. Zo zákona pritom vodičom plynie povinnosť jazdiť na zimných pneumatikách v čase od 15. novembra do 31. marca.

Väčšina Slovákov prezúva letné gumy za zimné predčasne. Zdroj: istockphoto.com

Nestojí to za to

Ulakomiť sa v prípade prezúvania pneumatík sa nevypláca ani z ekonomického hľadiska. Pokiaľ vás zastaví policajná hliadka a vy v čase stanovenom legislatívou budete jazdiť na letných gumách, pokuta vás neminie. ,,Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže takéto vozidlo použiť v cestnej premávke len ak je vybavené na všetkých nápravách zimnými pneumatikami s príslušným označením. V opačnom prípade hrozí pokuta do výšky 50 eur,” vysvetlila pre Glob.sk hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Bárdyová.

Zaplatením pokuty to ale nekončí. ,,Policajt je oprávnený zadržať osvedčenie o evidencii časť I alebo časť II, ak je vozidlo nespôsobilé alebo technicky nespôsobilé na cestnú premávku, alebo ak vozidlo bolo vyradené z evidencie či z cestnej premávky,” pokračuje hovorkyňa Bárdyová.

Jazda na letných pneumatikách v zimných mesiacoch vás môže vyjsť draho. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Odborník vs. domáci kutil

Pokiaľ ste už v minulosti investovali do zimných pneumatík, ich výmena nie je veľmi nákladná. Cena sa väčšinou začína na hranici 20 eur. Autoservisy si k tejto sume radi pripočítajú aj rôzne poplatky, ako vyváženie pneumatík, prirážku za väčší priemer disku či za chýbajúce šróby. Obávať sa zbytočných prestojov v autoservisoch sa rozhodne nemusíte. Celá výmena trvá približne pol hodinu.

Tí zručnejší si dokážu vymeniť pneumatiky aj doma v garáži. Tu ale dopravný konzultant Maroš Palesch zdvíha varovný prst. ,,Vodiči by to určite, určite, určite mali nechať na profesionálov, pretože to nie je len o tom, že si tie pneumatiky prezujem. Treba ich predovšetkým pred každou sezónou vyvážiť. Pneumatiky sa zjazďujú, sú pred každou sezónou iné. Má to určite svoj význam, aby sme to nerobili len tak doma kutilsky, aby to vozidlo bolo bezpečné na ceste, aby malo stabilitu, aby sa šetrili tlmiče,” skonštatoval pre Glob.sk dopravný konzultant.

Odborník odporúča pri výmene pneumatík, vyhľadať profesionálov. Zdroj: pixabay.com

Bezpečnosť na prvom mieste

Napriek tomu, že 86 percent Slovákov prezúva gumy kvôli bezpečnosti, miera nehodovosti v dôsledku nevhodných pneumatík je stále vysoká. Polícia Slovenskej republiky eviduje do konca septembra 2019 viac ako dve stovky nehôd (243) na neposypaných cestách. Zasnežené cesty s posypom si vyžiadali 128 nehôd.

Preto je potrebné si uvedomiť, že pneumatiky sa na mokrej, zasneženej či zľadovatelej vozovke správaju diametrálne odlišne, ako na suchej ceste. Už pri rýchlosti 50 km/h sa brzdná dráha výrazne odlišuje v závislosti od druhu pneumatík, na ktorých jazdíte.

Výpočet brzdnej dráhy na zasneženej vozovke. Zdroj: Continental

Jazdiť na celoročných pneumatikách nie je pre niektorých Slovákov nič nezvyčajné. Odborník ale takéto jazdenie rázne odmieta. ,,V prípade osobných vozov a bezpečnosti toto nie je ani mačka, ani pes. Univerzálne gumy na celú sezónu sme tu mali za čias socializmu. Ja osobne som za sadu letných pneumatík a zvlášť za sadu zimných. Letné gumy sú z tvrdšej zmesi, ale zas majú robený behúň pneumatiky tak, aby odvádzali vodu, aby boli stabilnejšie na rozhorúčavenej vozovke. Behúň na zimných pneumatikách je zas upravený tak, aby boli pneumatiky vo väčšom kontakte s vozovkou, aby mali väčší záber, “ objasnil Palesch.