Domáce Politika Spoločnosť

Opozícia kritizuje Lubyovú za výsledky testov PISA, rezort sa bráni

BRATISLAVA – Opozícia kritizuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR za výsledky slovenských žiakov v testovaní PISA. Rezort oponuje tým, že podnikol veľa krokov na zlepšenie slovenského vzdelávania. Predseda mimoparlamentnej strany Spolu Miroslav Beblavý si myslí, že slovenské školstvo upadlo a je to vidieť aj na výsledkoch PISA.

 

Slovensko sa podľa neho nemôže uspokojiť s priemernosťou. “Ak chceme mať konkurencieschopnú ekonomiku a múdrych ľudí, musíme byť v prvej polovici Európskej únie, nie v druhej,” poznamenal. Beblavý tiež podotkol, že výsledky testovania potvrdili, že SR zaostáva za susednými krajinami, Českom a Poľskom.

Strana SaS poukazuje na čitateľskú gramotnosť, ktorá slovenským žiakom robí dlhodobo najväčšie problémy. Schopnosť čítať s porozumením a kriticky si overovať informácie je podľa poslanca parlamentu Branislava Gröhlinga (SaS) v dnešnej dobe nevyhnutná. “SNS pri svojom nástupe sľubovala najväčšiu reformu školstva. Namiesto toho sa rok a pol pod ministrom Petrom Plavčanom reforma iba tvorila, aby ju potom ministerka Martina Lubyová (SNS) hodila do koša. Školstvo je odvtedy nečinné, prešľapuje na mieste a to sa odráža aj na výsledkoch žiakov,” skonštatoval Gröhling.

Poslankyňa Národnej rady SR Adriana Pčolinská zo Sme rodina hovorí, že na Slovensku máme demotivovaných a nezaplatených vedcov a učiteľov, nedostatok kvalitných učebníc, chýbajúcu obsahovú reforma a nevyhovujúce základné a stredné školy. “Ministerstvo školstva za uplynulé štyri roky nedokázalo prevziať strategickú iniciatívu a priniesť zásadné návrhy na zlepšenie kvality našich škôl,” povedala Pčolinská.

Z podpriemeru na priemer

SR sa podľa rezortu školstva výrazne posunula v testovaní PISA z podpriemeru na úroveň priemeru. “Koalícia PS-Spolu dehonestuje výsledky práce tisícov učiteľov a učiteliek, ktorým sa raketovo podarilo pozdvihnúť výsledky našich žiakov v matematike,” uviedlo MŠVVaŠ.

V oblasti čitateľskej a prírodovednej gramotnosti zostal výkon slovenských žiakov pod priemerom krajín OECD. V matematickej gramotnosti bolo zaznamenané štatisticky významné zlepšenie výsledkov, výkon žiakov sa dostal na úroveň priemeru krajín OECD.

Štúdia PISA poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov, škôl a krajín v oblasti čitateľskej, matematickej a prírodovedeckej gramotnosti. Uskutočňuje sa od roku 2000 v trojročných cykloch. Na hlavnom meraní štúdie PISA 2018, ktoré uskutočnil Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania 16. – 27. apríla 2018, sa zúčastnilo 385 škôl. Celkovo bolo na Slovensku otestovaných 6770 pätnásťročných žiakov, z toho 3423 dievčat a 3347 chlapcov.