Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

PARKOVANIE na chodníkoch je už ZAKÁZANÉ! Mestám to spôsobuje extrémne problémy a komplikácie

Parkovacia politika sa na Slovensku bude meniť. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Parkovanie motorových vozidiel na chodníkoch je od utorka 1.marca obmedzené. Novela zákona o cestnej premávke, ktorá tieto zmeny prináša, už nadobudla účinnosť. Krátky čas na prípravu na toto opatrenie kritizovalo napríklad mesto Bratislava. Prechodné obdobie by mal priniesť návrh zákona, o ktorom však parlament ešte definitívne nerozhodol.

 

Na základe novely zákona, ktorá nadobudla účinnosť 1. marca 2022, došlo k zániku možnosti pre vybrané motorové vozidlá (neprevyšujúce 3,5 tony, okrem bicyklov a motocyklov) parkovať na chodníku priľahlom k ceste pri zachovaní voľného priestoru 1,5 metra. Parkovať na chodníku budú môcť osobné vozidlá v zásade len vtedy, ak to umožňuje dopravná značka. Poslanci, ktorí túto zmenu navrhli, to odôvodnili tým, že dôjde k logickejšiemu usporiadaniu pravidiel, pričom to umožní mestám a obciam vhodnejšie regulovať parkovanie pozitívnym spôsobom namiesto negatívneho. Namiesto osádzania zábran proti parkovaniu na chodníkoch by tak mali umožňovať parkovanie na vhodne vytypovaných miestach. Čas na vyriešenie nedostatku parkovacích miest by mestám a obciam mal poskytnúť návrh zákona o cestnej premávke, ktorý vo februári posunulo plénum Národnej rady do druhého čítania. Rozhodovať o tomto návrhu by poslanci mohli už na schôdzi, ktorá sa začína 15. marca.

Cieľom novely zákona je umožniť vybraným motorovým vozidlám do konca marca 2024 parkovanie na chodníku za pravidiel, ktoré platia do 28. februára 2022. Predkladatelia to odôvodnili tým, že v mimoriadne exponovaných lokalitách môže obmedzenie parkovania na chodníkoch spôsobiť mnohým obciam, respektíve mestám a mestským častiam parkovací kolaps, keďže nestihnú vytvoriť nové parkovacie miesta, alebo vyznačiť dopravné značenie, ktoré umožní parkovanie na chodníkoch. Mesto Bratislava Účinnosť novely zákona o zákaz parkovania na chodníkoch mimo vyznačených miest žiadalo oddialiť. Podľa magistrátu nie je reálne, aby samosprávy za pár mesiacov od prijatia legislatívy stihli vyznačiť všetky parkovacie miesta. Zároveň však nesúhlasí ani s odložením zákazu do apríla 2024. Bratislava navrhuje, aby zákaz parkovania na chodníkoch začal platiť najneskôr od 14. apríla 2023.

 

Parkovacia politika na Slovensku sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

„Iniciatívu, ktorej cieľom je spraviť poriadok v parkovaní na chodníkoch a spraviť z nich bezpečnejšie miesto pre chodcov vítame.  Spolu so starostkami a starostami mestských častí a spoločne aj s Úniou miest Slovenska sme za to, aby zákaz parkovania na chodníkoch začal platiť najneskôr od 14.4.2023, nie až od apríla 2024, ako navrhuje skupina poslancov NRSR. Sme presvedčení, že do apríla 2023 je dostatok času na zrealizovanie potrebných zmien na našich uliciach. Dlhší odklad platnosti nových pravidiel by už len zbytočne odďaľoval potrebnú zmenu,“ skonštatovala Dagmar Schmucková, z oddelenia komunikácie a marketingu Hlavného mesta Bratislava a dodala.

„Účinnosť novely, už od 1.3.2022, dostáva mesto a mestské časti do situácie, kedy nie je reálne za tak krátky čas vyznačiť všetky parkovacie miesta na chodníkoch alebo čiastočne na chodníkoch tam, kde to normy umožňujú a kde by to nebolo na úkor bezpečnosti chodcov, na čo od začiatku upozorňujeme. Všetky mestské časti, kde fenomén parkovania na chodníkoch existuje, hľadajú spôsoby ako sa s týmto fenoménom vysporiadať, či už povolením parkovania na chodníku, ak to technické parametre dovoľujú, alebo zmenou organizácie dopravy (zjednosmernenia), mesto súčasne pracuje na osádzaní dopravných kolov na najkritickejších peších trasách.“

 

Parkovacia politika v Bratislave sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

O vyjadrenie ako vyzeralo uplatňovanie novely zákona o parkovaní na chodníkoch v praxi sme požiadali aj vedúceho Oddelenia komunikácie Mestskej polície hlavného mesta Bratislavy Petra Borka.

Od 1.marca je platná novela zákona o parkovaní na chodníku. Ako vyzeralo jej dodržiavanie v prvý deň v praxi?

Prvé podnety o parkovaní na chodníkoch začali oznamovatelia nahlasovať krátko po polnoci. Počas 1.3.2022 nahlásilo 23 oznamovateľov 129 áut. Počas dňa sme prioritne riešili priestupky, ktoré ohrozujú alebo obmedzujú slušné Bratislavčanky a Bratislavčanov a v prvom rade sme chodili k oznamom o priestupkoch, ktoré sa týkali jazdy po chodníku alebo parkovanie na chodníku, pri ktorom neponechá šofér dostatočný priestor pre prechod ľudí napríklad s kočíkom alebo na vozíku, ďalej sme prioritne chodili k oznamom, ktoré sa týkali parkovanie v bezprostrednej blízkosti priechodov pre chodcov, parkovania na verejnej zeleni alebo blokovania výjazdu z parkoviska. Samozrejme, riešili sme aj parkovanie na chodníkoch a to aj na miestach, kde sú na to vodiči dlhé roky zvyknutí a neohrozujú chodcov, keďže nás tam obyvatelia privolali. Výšku pokuty a jej formu zvažuje samotný policajt na základe priestupku, jeho závažnosti, spôsobu spáchania a jeho následkoch. V prvých dňoch pristupujeme najmä k riešeniu dohovormi, keďže mnohí vodiči sa s novou legislatívou ešte len zoznamujú.

Spôsobilo obmedzenie parkovania na chodníkoch výraznejšie problémy motoristom alebo mestskej polícii pri kontrole a dodržiavania novely zákona o parkovaní na chodníkoch?

Mestskí policajti musia po zmene legislatívy spracovať výrazne viac podnetov na nesprávne parkovanie. Snažíme sa priorizovať pri kontrolách priestupky, ktoré priamo ohrozujú ľudí v hlavnom meste. Žiaľ, nie je to možné vždy a kým policajtky a policajti riešia autá zaparkované na chodníku, ktoré nechajú dostatočný priestor pre chodcov s kočíkmi alebo ľudí na vozíčkoch, tak na iných miestach môže dochádzať k závažnejším porušeniam, ktorých riešenie mestskou políciou sa odďaľuje.

Máte informácie o koľko sa približne po účinnosti novely zákona o cestnej premávke aktuálne znížil počet parkovacích miest v meste?

Nevedieme štatistiku parkovacích miest. S touto otázkou sa skôr obráťte na magistrát a mestské časti.

 

Parkovacia politika sa na Slovensku bude meniť. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

“Najväčší a jediný problém v súvislosti s prijatou novelou vidíme v nedostatku času zaviesť schválené zmeny do praxe. Termín 1. marec 2022 je pre Petržalku, ako aj všetky iné samosprávy, ktoré riešia problémy s parkovaním doslova šibeničný a za taký krátky čas sme jednoducho nestihli pre vozidlá parkujúce na chodníkoch vymyslieť vhodné riešenie,” povedala Mária Halašková, hovorkyňa z oddelenia Vzťahy s verejnosťou Mestskej časti Bratislava-Petržalka.