Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Košice Domáce Top

Piatkové cesty poriadne otestujú nervy vodičov. Tieto miesta dnes zablokovali štrajkujúci dopravcovia

Zdroj: FB / Polícia SR - Žilinský kraj

BRATISLAVA – Protesty neutíchajú, ba dokonca sa každým dňom zhoršujú. Aj keď prebehla už séria rokovaní, štrajkujúci autodopravcovia stále nie sú spokojní s návrhom, ktorý im ponúklo ministerstvo financií. Trvajú na svojich požiadavkách a každým dňom rozširujú blokády na slovenských cestách o nové a nové cesty. Vodiči si ale nevydýchnu ani cez víkend, rovnako sa musia pripraviť na viaceré blokády a obmedzenia. Piatkový nápor ale cesty nemusia uniesť a doprava na Slovensku sa môže skomplikovať viac, ako za posledné dni. 

 

Autodopravcovia z Únie autodopravcov Slovenska začali výstražný štrajk ešte v utorok 7. januára. Dôvodov mali viacero. Tým hlavným ale je neúnosná situácia v podnikateľskom prostredí kamionistov. Žiadajú najmä zníženie dane z motorových vozidiel o 50 % a pozastavenie výberu mýta do vyriešenia záverov správy Najvyššieho kontrolného úradu o prevádzke elektronického mýtneho systému. “Uspokojivé výsledky nepriniesli ani rokovania s ministrami dopravy a financií. Preto autodopravcovia každú chvíľu stupňujú rozsah štrajku,” informovala vo štvrtok UNAS v tlačovej správe, ktorú poskytol Juraj Smrečan.

Aj keď ČESMAD vyrokoval istú predbežnú dohodu, o štrajkujúcich autodopravcoch sa to povedať nedá. Tí počas rokovania protestne odišli, keďže nesúhlasia s vyrokovanou dohodou, aby sa cestná daň znížila len o 12,5 percenta. Naďalej trvajú na tom, aby sa znížila až o polovicu. Podľa ministerstva financií je však táto požiadavka nereálna. Rezort financií ďalej vyhlásil, že sa UNAS-om nedá vydierať. “Pýtame sa, kde boli v lete minulého roka, keď sa zostavoval rozpočet? Ich požiadavka na 50-percentné zníženie dane z motorových vozidiel je pre ministerstvo neakceptovateľná a pár týždňov pred voľbami ju vnímame ako čisté politikárčenie,” upozornila za rezort Gogová. Podľa ministerstva o tom svedčí aj snaha viacerých opozičných politikov zviditeľniť sa v predvolebnej kampani svojou prítomnosťou na štrajku.

“Štát nemôže fungovať tak, že sa ktokoľvek postaví na ulicu, bude štrajkovať a povie, že chce polovičné dane a pokiaľ sa to nesplní, bude znepríjemňovať život ostatným,” povedala Gogová a dodala, že zníženie dane o 50 percent by znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu 35 mil. až 40 mil. eur, pričom rozpočet na tento rok je už uzavretý. Druhou podmienkou je, aby sa pozastavil výber mýta do vyriešenia nezrovnalostí zo správy NKÚ, ako aj to, aby sa zrušil výber mýta za diaľničné známky. Táto požiadavka patrí do kompetencie Ministerstva dopravy a výstavby SR. Šéf rezortu Árpád Érsek (Most-Híd) k tomu už skôr uviedol, že to nepripadá do úvahy, lebo mýtny systém by padol.