Zahraničné Politika

Sťažnosti pilotov pred haváriou i prvá žiadosť o odškodné. Boeing je vo veľkých problémoch

Lietadlo Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre Oman Air parkuje v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone 11. marca 2019. (TASR/AP)

ABÚ ZABÍ (Rudolf Dac/TASR) – Spojené arabské emiráty, ktoré sú dôležitým uzlom v medzinárodnej leteckej doprave, zakázali lety strojov typu Boeing 737 MAX. Dôvodom sú bezpečnostné obavy, ktoré vyvolalo nedeľné zrútenie lietadla tohto typu v Etiópii.

O zavedení preventívneho zákazu informoval v noci z utorka na stredu úrad SAE pre civilné letectvo, uviedla agentúra AP.

Stroje Boeing 737 MAX 8 a 9 využíva nízkonákladová letecká spoločnosť Flydubai so základňou v Dubaji, jednom z emirátov SAE. Aerolínie ubezpečili, že sa budú usilovať o to, aby dôsledky zákazu čo najmenej pocítili cestujúci.

Lietanie s týmto typom lietadiel zakázali už v Európskej únii, Austrálii a na Novom Zélande, v Číne, Indii a v ďalších krajinách sveta. Aerolínie v USA lietadlám Boeing 737 MAX naďalej dôverujú.

Pri páde Boeingu 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines, ku ktorému došlo v nedeľu ráno šesť minút po štarte z Addis Abeby, zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov.

Išlo už o druhú haváriu lietadla tohto typu v priebehu pol roka; prvá sa stala vlani v októbri, keď sa stroj indonézskej nízkonákladovej spoločnosti Lion Air zrútil do Jávskeho mora a zahynulo všetkých 189 ľudí na palube.

Čierne skrinky poputujú do zahraničia

Letecká spoločnosť Ethiopian Airlines sa rozhodla, že tzv. čierne skrinky z havarovaného boeingu pošlú na analýzu do Európy. Informovala o tom v stredu agentúra AFP s odvolaním sa na hovorcu aerolínií Asrata Begashawa, ktorý však krajinu nešpecifikoval.

Asrat vysvetlil, že krajinu, kam čierne skrinky pošlú, ešte zatiaľ presne neurčili.

Aerolínie už skôr v stredu oznámili, že Etiópia nemá na analýzu dát z čiernych skriniek potrebné vybavenie.

Vyšetrovatelia našli na mieste dopadu stroja dve čierne skrinky – záznamníky letových údajov a hlasov z kokpitu, ktoré by mohli pomôcť zistiť príčinu tragédie. Niektorí experti na letectvo však varovali, že vyšetrovanie môže trvať aj niekoľko mesiacov.

Pozostatky obetí, ktoré doteraz našli na mieste nešťastia, sú uschované v mrazničkách, avšak forenzní vyšetrovatelia ešte nezačali pracovať so vzorkami ich DNA.

“Čo môžeme k tomu povedať, je to, že my nie sme schopní ich (skrinky) tu v Etiópii preskúmať,” vysvetlil.

Galéria
Na archívnej snímke z 25. januára 2010 lietadlo Etiópskych aerolínií pristáva na medzinárodnom letisku v Bejrúte. (TASR/AP)
Trosky havarovaného stroja. Zdroj: SITA / AP
Záchranári prehľadávajú trosky havarovaného stroja. Zdroj: SITA / AP
Trosky zrúteného lietadla. Zdroj: SITA / AP
Generálny riaditeľ spoločnosti Ethiopian Airlines Tewolde Gebremariam bol na mieste nehody. Zdroj: TASR / AP
Príbuzní obetí. Zdroj: SITA / AP
navigate_before
navigate_next

Piloti varovali pred problémami už pred nehodou

Viacerí americkí piloti už pred haváriou etiópskeho lietadla vyjadrili vážne znepokojenie nad bezpečnosťou strojov Boeing 737 MAX 8. “Dallas Morning News” informoval, že päť pilotov podalo sťažnosť do “Aviation Safety Reporting System”.  Hlásenia sa týkali najmä autopilota. Piloti informovali aj o tom, že ich stroj začal zrazu klesať, funcie autopilota neboli v letovej príručke poriadne vysvetlené a problémy robilo aj nastavenie výkonu motorov.

Boeing by mal platiť

Po havárii a uzavretí vzdušného priestoru v mnohých krajinách oznámila prvá spoločnosť, že si bude nárokovať odškodné od firmy Boeing. Nízkonákladová spoločnosť Norwegian Air, ktorá vlastní osem týchto lietadiel, pošle Boeingu “kompletný účet”, povedal v stredu hovorca aeroliniek.

Nemeckí piloti považujú zákazy letov za prehnané

Americký koncern v pondelok oznámil, že z doterajších poznatkov nemajú zatiaľ podklady žiadne na žiadne nové odporúčania pre prevádzkovateľov tohto typu lietadla . “Bezpečnosť je našou hlavnou prioritou,” uviedol Boeing.

Nemecké združenie pilotov Cockpit považuje zákazy letov za prehnané. Stále neexistuje žiadny dôkaz, že príčina pádu etiópsekho lietadla je zhodná s príčinou minuloročnej havárie indonézskeho stroja.