Domáce Spoločnosť Kauzy Top

Pred rokom mala pri Sliači nehodu cvičná stíhačka. Vyšetrovanie sa blíži ku koncu

Archívne foto lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou. Zdroj: www.lietadla.com

BRATISLAVA- Presne pred rokom sa medzi Sliačom a Kováčovou zrútilo cvičné vojenské lietadlo L-39 Albatros. Podľa informácií Glob.sk sa vyšetrovanie incidentu už blíži ku koncu. Tesne po nehode ministerstvo tvrdilo, že kým sa neukončí vyšetrovanie, budú lety na Albatrosoch  pozastavené. V skutočnosti boli uzemnené len do 27.novembra 2018. Albatrosy sa napríklad zúčastnili aj leteckej časti prehliadky počas 75.výročia Slovenského národného povstania v auguste tohto roka. 

 

Slovensko získalo 19 kusov  L-39 v rámci delenia majetku Československej armády po roku 1993. Typ, ktorý havaroval pred rokom pri Sliači, armáda vtedy získala v najväčšom počte. Albatrosy používala aj legendárna letecká akrobatická skupina “Biele Albatrosy”. Práve táto akrobatická skupina si ale pripísala prvú a druhú nehodu tohto typu lietadla. V roku 1996 sa pilot stihol katapultovať, v roku 2000 pri vystúpení na Sliači pilot pri leteckej nehode stratil život. V roku 2002 a 2018 nasledovala ďalšie dve nehody, v oboch prípadoch sa piloti stihli opäť katapultovať.

Ministerstvo obrany celý rok reagovalo na vyšetrovanie nehody veľmi stručne. V septembri tohto roka na našu otázku, kedy bude nehoda vyšetrená reagovali len vyhlásením  že “vyšetrovanie leteckej nehody bude ukončené vypracovaním „Záverečnej správy o odbornom vyšetrovaní leteckej nehody“, ktorá bude vydaná až po vyhodnotení všetkých relevantných dokumentov a znaleckých posudkov v predmetnej veci.”

Podobnú odpoveď sme dostali aj predtým v apríli. Vtedy ministerstvo navyše tvrdilo aj to, že správa bude vydaná až po “ukončení trestnoprávneho vyšetrovania vedeného orgánmi činnými v trestnom konaní.”

Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Banskej Bystrici však bolo tentokrát konkrétnejšie. Potvrdili nám, že vyšetrovanie vo veci trestného činu všeobecného ohrozenia sa blíži ku koncu. “V súčasnosti ešte čakáme na správu z Ministerstva obrany Slovenskej republiky,” reagovala hovorkyňa Petra Kováčiková.

Kedy sa tak Slovensko dozvie, čo sa stalo a kto za to nesie zodpovednosť, je otázne. Polícia čaká na správu od ministerstva obrany a ministerstvo obrany čaká na koniec vyšetrovania políciou.

Galéria
Zdroj: www.lietadla.com
Trosky lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: MO SR
Archívne foto lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: www.lietadla.com
Trosky lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: MO SR
Zdroj: www.lietadla.com
Trosky lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: MO SR
Archívne foto lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: www.lietadla.com
Trosky lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: MO SR
navigate_before
navigate_next

Modernizácia na Slovensku, motory sa opravovali na Ukrajine

Albatros, ktorý spadol, prešiel modernizáciou v Leteckých opravovniach Trenčín a.s. Modernizovaná bola avionika, a to tak aby letecká technika bola kompatibilná s výzbrojou a leteckou technikou používanou v NATO. Išlo predovšetkým o komunikačné a identifikačné prostriedky, zistil vtedy Glob.sk. Letecké opravovne s motormi vraj nič nerobili.

Havarované lietadlo L-39 malo byť zároveň zaradené do zmluvy podpísanej ministerstvom obrany s pôvodným českým výrobcom Aero Vodochody v roku 2011. Zmluva sa dotýkala predĺženia životnosti drakov všetkých slovenských Albatrosov rovnakého typu, ako bol zrútený stroj. Výrobca pre Glob.sk potvrdil, že na danom havarovanom lietadle predlžoval životnosť draku. Zároveň ale tvrdil, že pri takýchto prácach sa do motoru nezasahuje. Ako sme zistili, motory týchto stíhačiek sa posielajú na generálnu opravu k ich výrobcovi na Ukrajinu.