Spoločnosť Domáce Top

Predajcov koronavírus nezastaví. Nákupná hystéria ,,Black Friday” opantala aj Slovákov

Zdroj: zoznam.sk / Vlado Anjel

BRATISLAVA – Začínajú dni zhonu, paniky a šialenstva. Black Friday so sebou prináša nielen obrovské zľavy, ale aj poriadnu dávku hystérie. Obchodné domy sa cez víkend plnia ľuďmi, ktorí sú pre svoj vytúžený tovar odhodlaní vystáť niekoľko hodinové rady. Americká tradícia opantala aj Slovákov. Nezastavia ich ani opatrenia s pandémiou. 

 

Sviatok všetkých nákupných maniakov sa postupne rozširuje aj za hranice Spojených štátov. Pred pár rokmi zavítal aj na Slovensko a a ostal tu do dnes. V dnešnej dobe sa už netýka iba kamenných predajní, ale aj najrôznejších online obchodov. Black Friday trvá od piatka až do nedele. Obchodníci však promujú rôzne akcie a zľavy celý november. “Na Slovensku je cieľom akcie vyprázdniť sklady pred Vianocami, pretože v zapätí sa naskladňuje nový tovar, ktorý sa má vypredať zasa počas predvianočnej nákupnej horúčky,” komentuje etnologička Katarína Nádaská. V súčasnosti sú veľkým trendom aj nákupy cez internet. Tie sa hodia najmä v tomto pandemickom období.

Sociológ Peter Ondrejkovič považuje Black Friday za negatívny jav. “Naša (a nielen naša) spoločnosť je prehnane konzumnou a Black Friday iba prispieva k rastu konzumného spôsobu života. Preto aj tá hystéria a vyhadzovanie peňazí na nepotrebné veci,” tvrdí a dodáva, že v tomto smere je to zneužívanie zo strany výrobcov a obchodov, “jednak sa zbavujú ťažšie predajného tovaru a súčasne zvyšujú svoje tržby.

 

Návštevníkov obchodných centier nezastaví ani koronavírus. Zdroj: zoznam.sk / Maarty

Neustály kolotoč

Black Friday ako taký na ľudí nevplýva. Skôr sú opantaní ich očakávaniami a predstavami, ktoré si o tomto dni vo svojej mysli premietajú. Často sú ovplyvnení rôznymi marketingovými ťahmi zo strany obchodníkov. “Je dôležité si uvedomiť, že pri sociálnom tlaku sa mnohokrát správame iracionálne s cieľom zotrvať v skupine ľudí, ktorí robia to, čo sa od nich očakáva, inými slovami zotrvať v norme. Je však významné podotknúť, že ak nejakú vec robí väčšina ľudí, neznamená to, že daná vec je zdravá,” zdôrazňuje neuropsychológ Robert Krause. Zároveň dodáva, že ak predajca vyhlasuje, že daný produkt je najpredávanejší, neznamená to, že je aj najlepší, “lenže naša myseľ si často tieto dve tvrdenia spojí.”

Konzumná spoločnosť je založená na neustálom kolotoči Výroba – Predaj – Spotreba. Vďaka marketingovým špecialistom existujú prepracované spôsoby, ako ľudí presvedčiť, že niečo potrebujú. Producenti tovarov výrobky neustále inovujú a následne reklamou odkomunikujú, že čo je potrebné kúpiť. Je bežným javom, že ľudia nakúpia výrobky, ktoré vôbec nepotrebujú, pretože podľahnú zdanlivo veľkej cenovej výhodnosti takéhoto nákupu,” objasňuje sociológ Milan Zeman.

 

Black Friday sa každoročne opakuje aj na Slovensku. Zdroj: TASR / Roman Hanc

Kúpa zbytočností

Je dôležité si uvedomovať iracionalitu, ktorá je počas nákupného šialenstva motivovaná viac emóciami, než dôkladne premyslenými úvahami. Človek vtedy začne kupovať to, čo nepotrebuje. “Popritom sa aj implicitne a podprahovo porovnáva s druhými ľuďmi a keďže davová psychóza významne ovplyvňuje rozhodovací proces, jednotlivec je náchylnejší prispôsobiť sa davu a tzv. skupinovému mysleniu,” hovorí neuropsychológ Krause.

Počas týchto dní majú ľudia zároveň strach, že prídu o niečo dobré a preto sú presvedčení, že Black Friday je jedinečná možnosť na kúpu rôznych zľavnených produktov. Motivácia zisku v tomto prípade nezohráva dôležitú úlohu. Podľa výskumov je dokázané, že človek prežíva stratu dvojnásobne intenzívnejšie než zisk v rovnakej podobe.

Podľa sociológa Milana Zemana hystériu vyvoláva práve veľké zníženie cien. ,,Ide o určitý typ hystérie, ošiaľu, kedy človek prestane racionálne rozmýšľať a podľahne davovému správaniu. Keď to všetci okolo mňa kupujú, tak predsa nebudem ochudobnený o zážitok z výhodného nákupu.‘‘

Bezhlavé nakupovanie

Dlhodobé ciele sú pre ľudí počas nákupnej mánie nepodstatné. Uprednostnia okamžité uspokojenie. Bezhlavé nakupovanie produktov však ľudí ohúri len na chvíľu. “Radosť a šťastie síce prežívajú pred kúpou a možno aj počas kúpy, ale v mnohých prípadoch pár dní po kúpe dôjde k reflexii svojho konania a ľudia môžu nadobudnúť dojem, že ich správanie bolo neadekvátne,” vysvetľuje Krause.

 

Bezhlavé nakupovanie je trendom najmú v Amerike. Zdroj: TASR / AP

Obrovský chaos

Black Friday pochádza zo Spojených štátov amerických, kde je to tradícia už od 60-tych rokov 20. storočia. Tento deň pripadá vždy v piatok po dni vďakyvzdania. Je to tradičné šialenstvo alebo začiatok vianočnej nákupnej horúčky v Amerike. Ľudia dokážu celú noc stáť pred obchodmi, aby sa za relatívne veľmi nízke ceny dostali k svojmu vytúženému tovaru.

Počas tohto dňa môžu mať produkty lepšie a lákavejšie ceny. “Otázne však stále zostáva, či tie ceny stoja za čas strávený v predajniach a s tým spojené často stresové reakcie,” konštatuje neuropsychológ Robert Krause.

Názov Black Friday pritom nemá svoje korene v nakupovaní. Po dni vďakyvzdania bol vo veľkých mestách vždy dopravný zmätok a pomenovanie Black Friday vymysleli dopravní policajti. Tí sa totiž vždy museli vysporiadať s obrovským chaosom, ktorý bol na cestách. “Paradoxne tento názov prešiel aj práve do tej obchodníckej sféry, aj keď veľa obchodníkov odporučilo zmeniť názov napríklad na Big Friday – Veľký piatok,” uzatvára etnologička Nádaská. Dopĺňa, že názov čierneho piatku znázorňuje niečo zlé, “pričom v rámci obchodov ide práve naopak o veľmi dobrú akciu, kde sú neuveriteľne veľké tržby.

 

Počas Black Friday sú Američania ochotní vystáť dlhé rady. Zdroj: TASR / AP

Mohlo by vás zaujímať: