Predvolebný ošiaľ skončil. Volič má dva dni nato, aby si v pokoji vybral „svojho“ prezidenta

BRATISLAVA – Druhé kolo prezidentských volieb je za rohom. Už o dva dni rozhodneme, komu sa otvoria dvere v prezidentskom paláci na najbližších päť rokov. Slováci môžu svojim hlasom ovplyvniť budúcnosť aj smerovanie Slovenska. Ošiaľ v predvolebnej kampani skončil. Mesiace plné politickej reklamy, krajina zaplavená bilbordami, sociálne siete plné antikampane máme definitívne za sebou. Oddnes platí prísne volebné moratórium. Za jeho porušenie hrozia mastné pokuty.

 

Už v sobotu čaká Slovákov druhé kolo prezidentských volieb. Do súboja sa dostali Zuzana Čaputová a Maroš Šefčovič. Ich boj však oficiálne skončil. Oddnes už kampaňovať nemôžu. Počas moratória je zakázané šíriť informácie v prospech alebo neprospech kandidátov. Volič by tak počas dvoch dní nemal byť ovplyvňovaný a bez nátlakov by sa mal rozhodnúť, komu dá svoj hlas.

Moratórium trvá od 27. marca (23:59) až do skončenia hlasovania, teda do 30. marca (22:00). Ak sa predĺži hlasovanie, ako v prípade prvého kola volieb, predlžuje sa aj moratórium. Príspevkom na sociálnych sieťach, politickým reklamám, letákom či diskusiám odzvonilo.

Volebné moratórium myslí aj na volebné prieskumy. Výsledky z prieskumov je zakázané zverejňovať ,,v čase sedem dní predo dňom konania druhého kola volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania,‘‘ píše sa v zákone.

 

V druhom kole sa stretnú Zuzana Čaputová a Maroš Šefčovič. Zdroj: TASR / Pavel Neubauer

Zákony platia pre všetkých rovnako

Zákaz zverejňovania akýchkoľvek informácií o kandidátoch platí pre všetkých. V prípade porušenia hrozia sankcie. Pokuty neobídu ani samotných kandidátov na prezidenta, politické strany, vydavateľov či občanov. Štátna komisia môže uložiť kandidátovi pokutu od 5-tisíc do 50-tisíc eur a to v prípade, keď aj počas moratória vedie volebnú kampaň, alebo poruší zákaz a zverejní volebné prieskumy. Komisia si posvieti aj na politické strany. Ak ani oni nedodržia moratórium, pokuta od 30-tisíc do 300-tisíc eur ich neminie.

Počas moratória dohliada rezort kultúry aj na médiá. ,,Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky uloží vydavateľovi periodickej alebo neperiodickej publikácie alebo tlačovej agentúre pokutu od 1 000 eur do 10 000 eur,‘‘ ak zverejňuje informácie o kandidátoch či volebné prieskumy.

Rezort vnútra zasa môže uložiť pokutu od 3-tisíc do 10-tisíc eur fyzickej osobe – podnikateľovi alebo právnickej osobe, ktorá počas moratória podporuje alebo koná v neprospech kandidátov. Ak takéto osoby zverejnia volebné prieskumy, hrozí im pokuta 100-tisíc eur.

Počas moratória sa môže popáliť aj občan. Okresný úrad uloží pokutu od 300 do 1000 eur, ak ,,na verejne prístupnom mieste vykonáva činnosť v prospech alebo v neprospech politickej strany alebo kandidáta vo voľbách, najmä slovnými prejavmi, umiestňovaním volebných plagátov alebo poskytovaním vecných darov‘‘.

 

Médiá nesmú zverejňovať informácie o kandidátoch a volebné prieskumy. Zdroj: pixabay.com

Problémové osady

Porušovanie moratória sa stalo akousi tradíciou pri každých voľbách. Obyvateľom rómskej osady v Sečovciach v roku 2009 priniesli dva dni pred voľbami klobásy či drevo. Do osady zavítali kamióny a obyvateľom rozdávali palivo spolu s potravinami. Tí, ktorí údajne pomoc prijali, mali ísť voliť. Neznámi muži im dokonca radili, že majú voliť Ivana Gašparoviča. Mnohým Rómom sa neušlo a tak tvrdili, že voliť nepôjdu.

Počas moratória mali problém aj Michalovce, ktoré boli zaplavené letákmi v prospech Ivety Radičovej. Na letákoch sa objavilo aj porovnávanie kandidátov Gašparoviča a Radičovej, pričom odporúčali voliť práve Radičovú.

Rómske osady sú známe aj tým, že počas moratória i v priebehu prezidentských volieb sa masívne kupujú hlasy voličov za finančnú odmenu alebo za materiálne veci. Na túto formu ovplyvňovania sa prihliada ako na porušenie zákazu.

 

Viac o téme: kandidáti, Maroš Šefčovič, moratórium, odmena, pokuty, porušenie, prezidentské voľby, prospech, volebné prieskumy, Zuzana Čaputová

Súvisiace články