Domáce Politika Spoločnosť Top

Prekliatie tunela Višňové pokračuje. Štát naň chce vyhlásiť nové súťaže, stavba bude zatiaľ chátrať

Zdroj: TASR - Erika Ďurčová

BRATISLAVA – Už teraz nás stála milióny, ďalšie ešte len bude. Reč je o diaľnici D1 Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala. Tá bude podľa posledných informácií ešte niekoľko mesiacov bez pohybu – starý zhotoviteľ je preč a nový sa ešte ani nezačal vyberať. Vyzerá to tak, že súťaže sa stihnú vypísať ešte do volieb. Víťazov však bude vyberať už nová vláda. 

 

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tak má počas posledných mesiacov plné ruky práce. Nielenže budú čoskoro vyhlasovať súťaže na dostavanie kritického úseku, musia sa aj starať o už postavenú časť cesty. Kvôli nečinnosti by sa totiž mohla zničiť.

Pôvodný zhotoviteľ úseku – španielsko-slovenské konzorcium Salini Impregilo a Dúha – opustil nedostavaný úsek ešte na jar. Odvtedy cesta stojí a NDS sa pripravuje na vyhlásenie súťaží. “Aktuálne sme pred vypísaním súťaže na zhotoviteľa hlavnej trasy a rokuje sa o dodatku na práce potrebné pre sprejazdnenie križovatky Lietavská Lúčka. Po ukončení súťaže a podpise zmluvy budú práce na úseku obnovené,” napísala pre Glob.sk hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Do volieb však všetky náležitosti uzavrieť nestihnú. “S ohľadom na zákonné lehoty nie je reálne možné stihnúť ukončiť proces verejného obstarávania do termínu riadnych parlamentných volieb,” informovala hovorkyňa.

Do volieb však nestihnú ani len vypísať všetky súťaže, minimálne jedna si počká na novú vládu. Diaľničný úsek totiž nebude stavať len jeden zhotoviteľ, NDS sa vraj kvôli úspore času rozhodla práce rozdeliť až na štyri etapy. “Predpokladáme, že súťaž na odpočívadlo Turie bude vyhlásená v období 2020 – 2021 po doriešení všetkých technických a koncepčných otázok vo vzťahu k dobudovaniu veľkého diaľničného odpočívadla,” píše NDS. Všetky práce budú musieť noví zhotovitelia ukončiť do roku 2023, dovtedy je totiž možné spolufinancovať výstavbu z eurofondov. Ak by sa tento termín nestihol, o peniaze môže Slovensko prísť.

Kto šetrí, nemá diaľnice

Množstvo problémov na tomto úseku spôsobila práve verejná súťaž z roka 2014. Hoci cena zákazky sa odhadovala na 900 miliónov, výherné konzorcium tvrdilo, že stavbu postaví za necelú polovicu. Výsledkom boli nedostatočné technické a personálne kapacity na stavenisku, nedodržiavanie harmonogramu stavby a zlá organizácia. Práve preto sa ministerstvo dopravy rozhodlo pristúpiť k razantnému riešeniu situácie a zo zmluvy s konzorciom odstúpilo.

Na snímke zľava minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek, predseda vlády SR Peter Pellegrini a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišščin počas stretnutia s novinármi na mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – – Viššňvé – – Dubná Skala 5. decembra 2018. FOTO TASR – Erika Ďurčová

Koľko nás dokončenie úseku bude v skutočnosti stáť, zatiaľ nie je známe. Ministerstvo dopravy pred časom tvrdilo, že cena bude známa až počas súťaží. Aj odchod starého zhotoviteľa nás však niečo stál. “NDS v zmysle dohody, po inventarizácii a na základe znaleckého posúdenia uhradila pôvodnému zhotoviteľovi celkovo 24,8 mil. eur. Táto suma pozostáva nielen zo sumy za technologické zariadenia určené pre výstavbu a zabudovateľný materiál, ale aj zo sumy za riadne zrealizované stavebné práce, projektovú dokumentáciu, inžiniering a vyplatenie zádržného. Výsledky inventarizácie budú tvoriť súčasť súťažných podkladov na vypísanie súťaží dostavby úseku,” napísala Michalová pre Glob.sk. NDS zároveň od Španielov odkúpila materiál a vybavenie, ktoré bolo podľa nich “výhodné odkúpiť a to nielen z pohľadu ceny, ale aj časovej úspory, keďže nový zhotoviteľ bude môcť s týmito položkami ihneď pracovať.” Zároveň vraj došlo aj k výraznej úspore s ohľadom na prepravu materiálov zo stavby a na ňu. Všetky vyplatené čiastky boli stanovené znaleckým posúdením.

Stavbu môže zničiť zima

Stavba však nateraz stojí. Práce sa opätovne spustia najskôr na jar budúceho roka. Ročné pozastavenie výstavby však môže zničiť aj to málo, čo bolo doteraz vystavané. NDS je tak nútená stavenisko spravovať. “Stav diela bol priebežne kontrolovaný nezávislým stavebným dozorom a z toho obdobia sú známe nedostatky, ktoré je potrebné odstrániť. Všetky tieto nedostatky má právo na svoje náklady odstrániť pôvodný zhotoviteľ,” hovorí Michalová. “Na dlhodobé zádržné (60 mesiacov) nám zhotoviteľ zložil bankovú záruku podľa zmluvy a naviac novú bankovú záruku nad rámec pôvodnej zmluvy v hodnote 40,9 mil. eur,” tvrdí hovorkyňa. “Táto bude použitá ako záruka na odstraňovanie vád a nedorobkov. NDS do zimy zabezpečí potrebnú ochranu častí stavby, ktoré si to vyžadujú,” sľubuje NDS.

Sever je stále paralyzovaný

Tento úsek je pritom zo strategického hľadiska veľmi dôležitý. Mal by totiž odľahčiť celé severné Slovensko. Kým teraz musia vodiči idúci z Bratislavy na východ prechádzať cez Žilinu a popod Strečno, v budúcnosti by to malo byť inak. Podľa plánov by sa D1 mala úplne vyhnúť spomínanému mestu a odľahčiť tak cestu od tisícov áut denne.

Vodiči budú musieť popod Strečno jazdiť aj naďalej. Zdroj: TASR

Malo sa tak stať už tento rok, pôvodný zhotoviteľ totiž sľuboval dokončenie už v roku 2019. Situácia sa však zmenila a najskorší možný termín je dnes uvádzaný rok 2023. Dovtedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020. Podľa ministra dopravy Árpáda Érseka by sa to malo stihnúť.

Zmluvná cena výstavby celého úseku predstavovala 409,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. Dnes si nikto netrúfa odhadnúť, koľko bude dostavba stáť. Celistvejší obraz by sme mali získať už o niekoľko týždňov, kedy NDS vyhlási súťaž na zhotovenie hlavnej časti úseku. Táto položka by mala byť najväčšia.