Politika Spoločnosť Domáce Top

Autodopravcovia dosiahli svoje. Pellegrini avizoval, že cestná daň pôjde dole

Zdroj: TASR / Erika Ďurčová

BRATISLAVA – Štrajkujúci autodopravcovia už zdvihli zo stoličky nielen ministra financií a dopravy, ale aj premiéra. Ten po niekoľkých dňoch blokád na našich cestách zvolal rokovanie s viacerými členmi vlády, aby za jedným stolom spoločne riešili pretrvávajúci štrajk kamionistov na hlavných slovenských ťahoch. 

 

Aktualizované o 13:15 o stanovisko UNAS

Aktualizované 19:15 o vyhlásenie premiéra Petra Pellegriniho k zníženiu cestnej dane

Pellegrini po minulotýždňových udalostiach na našich cestách dnes rokoval s ministrom financií Ladislavom Kamenickým, ministerkou vnútra Denisou Sakovou, ministrom hospodárstva Petrom Žigom a ministrom dopravy Árpádom Érsekom. Zámerom bolo riešiť situáciu ohľadne štrajku. V súvislosti so situáciou ohľadne štrajku premiér rokoval aj s policajným prezidentom Milanom Lučanským. Spoločne sa zhodli, že sú pripravení s autodopravcami rokovať, no až vo chvíli, keď blokujúce autá zmiznú z ciest. “Blokovanie hraničných prechodov a ciest časťou slovenských autodopravcov je neprípustné. Kamionisti si berú slovenských občanov za rukojemníkov, ohrozujú ich bezpečnosť i prácu tých ľudí, ktorí pracovať chcú,” vyhlásil premiér.

Pellegrini sa opätovne zamyslel aj nad tým, čo je skutočným cieľom štrajku. “Cestná daň, ktorú časť autodopravcov ultimatívne požaduje znížiť, sa nemenila od roku 2015. Kde boli protestujúci napríklad vtedy, keď sa prijímal tohtoročný štátny rozpočet a podobné otázky sa dali otvoriť? Ich aktuálna protestná akcia nie je z právneho hľadiska štrajkom a päťdesiat dní pred voľbami silno zapácha politikou,” povedal predseda vlády. O politickom pozadí protestnej akcie autodopravcov hovoril už aj minulý týždeň.

Peter Pellegrini. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Kamionisti na návrh premiéra pristúpili

Autodopravcovia uvoľnili prejazdy na cestách cez hraničné priechody aj pre nákladnú dopravu, aby mohli rokovať o svojich požiadavkách. Podpredseda Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Stanislav Skala v pondelok informoval, že po zrušení blokovania priechodov kamiónmi sú pripravení na rokovanie s predsedom vlády. V štrajku trvajúcom siedmy deň však naďalej pokračujú. Rokovanie s autodopravcami predtým podmienil premiér Peter Pellegrini po stretnutí so štyrmi ministrami a policajným prezidentom tým, že hraničné priechody budú opäť voľne prejazdné a cestná premávka bude plynulá.

“Podmienka je splnená, kolegovia uvoľnili prejazd kamiónov a v tejto chvíli čakáme pozvanie od pána premiéra a príslušných ministrov, aby sme si mohli navrhované požiadavky prebrať za rokovacím stolom,” povedal prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič. Skala uviedol, že rokovanie s premiérom by sa mohlo uskutočniť ešte v pondelok. Predseda vlády totiž uviedol, že do hodiny po uvoľnení hraničných priechodov sú spolu s ministrami ochotní rokovať s autodopravcami.

Cestná daň pôjde dole

Podvečer nakoniec Peter Pellegrini oznámil, že vláda pripraví návrh zníženia sadzby cestnej dane tak, aby sa zvýšila konkurencieschopnosť slovenských autodopravcov v rámci V4. Premiér (Smer-SD) to uviedol v pondelok po stretnutí so zástupcami Únie autodopravcov Slovenska a Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia, na ktorom sa zúčastnili aj príslušní ministri. Vláda má ambíciu schváliť legislatívu ešte v tomto volebnom období.

Zablokované Slovensko

Štrajk kamionistov z Únie autodopravcov Slovenska začal posledný prázdninový deň, teda v utorok 7. januára. Najskôr išlo o výstražný štrajk, ktorý bol najmä v Bratislave na Rožňavskej ulici pred Klientskym centrom, kde majú autodopravcovia “hlavný stan”. Následne však prišlo aj k blokácii Oravy a Košíc, časti Šebastovce. Postupne dopravcovia blokovali aj ďalšie mestá. V piatok tiež zablokovali viaceré dôležité hraničné priechody a cesty takmer vo všetkých krajoch, s výnimkou Prešovského. Najhoršia situácia bola v Žiline, Ružomberku a na hraničnom prechode Trstená-Chyžné, kde kolabovala doprava. Dôvodom štrajku je, aby sa splnili požiadavky, o ktoré údajne ministerstvo dopravy a financií žiadajú už niekoľko rokov – zníženie cestnej dane o 50 percent a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu.

Érsek dáva ruk preč, Kamenický má kompromis 

Podľa ministra dopravy Árpáda Érseka však táto možnosť neprichádza do úvahy, keďže zmluva so súčasným prevádzkovateľom elektronického mýta (firmou Skytoll) bude trvať ešte 2 roky. Minulý týždeň prebehla aj séria rokovaní Česmad-u, zástupcov štrajkujúcich autodopravcov a ministerstvom financií o ich prvej požiadavke na zníženie cestnej dane. Podľa šéfa rezortu Ladislava Kamenického ale požiadavky kanionistov nie sú splniteľné, pretože by predstavovali veľký výpadok v štátnom rozpočte, ktorý už je navyše schválený aj parlamentom. Navrhuje ale, že sa cestná daň zníži o 12,5 percenta, s čím prakticky súhlasí Česmad, ale nesúhlasia s tým autodopravcovia. Tí pre to štrajkujú naďalej.

Šípky zobrazujú cesty a hraničné priechody, na ktorých musia vodiči počítať s blokáciami a komplikáciami. Zdroj: archív

Mimoriadne rokovanie

S autodopravcami má dnes rokovať rezort dopravy. Autodopravcovia začali v nedeľu okolo 22:00 blokovať viaceré cestné hraničné priechody pre medzinárodnú kamiónovú dopravu, teda na diaľniciach a cestách prvej triedy. “Pôjde o blokáciu hraničných priechodov na vstupe a výstupe na územie Slovenska pre kamiónovú dopravu. Osobné vozidlá a autobusová doprava bude púšťaná. Priechod pre vozidlá záchrannej služby, hasičského zboru a polície je zabezpečený prioritne. Blokáciu budeme uskutočňovať so zreteľom na čo najmenšie obmedzenie verejnej dopravy, mimo nákladnej,” uvádza UNAS.

 

Mohlo by vás zaujímať