Domáce

Prieskum: Slováci kupujú a dostávajú šperky častejšie než Česi

BRATISLAVA – Slováci si vedia urobiť radosť. V porovnaní s Čechmi si kupujú šperky ako dar či investíciu čoraz častejšie. Minimálne raz za rok dostane šperk 29 % Slovákov. V Čechách je to takmer o tretinu menej. Napríklad pri príležitosti výročia sa oba národy zhodujú, no pri iných nie. Slováci najčastejšie darujú klenot ku krstinám, Česi k narodeniu dieťaťa. Vyplýva to z prieskumu, ktorý si v oboch krajinách nechalo vypracovať ALO diamonds.

Slováci kupujú a dostávajú šperky častejšie než Česi

Minimálne raz za rok kupuje šperk 30 % opýtaných Čechov, v prípade Slovákov je to 38 %. Aspoň raz za 5 rokov kúpi šperk 70 % Čechov a 76 % Slovákov. Ako dar ho behom piatich rokov dostane v Českej republike viac ako polovica respondentov (56 %) a na Slovensku dve tretiny (65 %).

Pre takmer každého druhého Slováka sú krstiny príležitosťou k nákupu šperkov

V prípade životných míľnikov je prístup Čechov a Slovákov k obdarovaniu zhruba rovnaký. Klenot by k významnému životnému jubileu kúpilo 77 % Čechov a 71 % Slovákov a podobne to je aj v prípade svadieb (64 % Čechov, 60 % Slovákov). Rozdiel nastáva v situáciách, ktoré sú spojené s náboženskou tematikou. „V prípade oslavy náboženského charakteru sú tu isté rozdiely aj vzhľadom na pomer  veriacich, ktorých je na Slovensku viac. Šperk ku krstinám by preto darovala takmer polovica Slovákov (48 %) oproti tretine (32 %) Čechov. Naopak, 62 % Čechov by darovalo klenot k narodeniu dieťaťa. Na Slovensku by tak učinilo iba 49 % opýtaných,“ uvádza Alojz Ryšavý, klenotník a majiteľ ALO diamonds.

Šperky nad 360 eur kupujú najčastejšie ženatí muži a podnikatelia

V oboch krajinách kupujú šperky v cenovej kategórii 360 eur a viac prevažne podnikatelia a ženatí muži. Zatiaľ čo na Slovensku neboli veľké rozdiely medzi jednotlivými krajmi, v Česku takto drahé klenoty kupujú viac muži z Prahy a Stredočeského kraja.

Záujem o investičné šperky rastie

Z výsledkov prieskumu ALO diamonds vyplýva aj to, že záujem o investičné šperky stále rastie. Takmer každý štvrtý Čech (23 %) a 27 % Slovákov, ktorí kupujú klenoty, to robia z dôvodu investície. Správny investičný šperk má podľa Ryšavého aspoň jeden väčší drahokam, pretože práve cena veľkých vzácnych kameňov rastie najrýchlejšie. „Záujem Čechov a Slovákov o investičné šperky sa približuje tradícii západných krajín, kde sú kvalitné šperky bežnou súčasťou investičného portfólia. Držia hodnotu, ktorá sa následne dedí z generácie na generáciu. V súčasnej dobe vidíme, že sa zákazníci o túto kategóriu šperkov zaujímajú viac než v minulosti,“ dodáva Alojz Ryšavý.