Zahraničná Spoločnosť Zahraničné Ekonomika Top

Šlendriánstvo pri výrobe. Ďalší Boeing má problémy. Firma môže ohroziť ekonomiku USA

Lietadlo Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre Oman Air parkuje v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone 11. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

CHARLESTON/BRATILAVA – Investori sa často zameriavajú na americké technologické spoločnosti ako Apple, Facebook a Amazon. Pritom je len málo podnikov s takým veľkým vplyvom na americkú ekonomiku, ako má výrobca lietadiel Boeing.

 

Na rozdiel od zvyčajne pokojných výročných valných zhromaždení Boeingu bolo tohtoročné zasadanie akcionárov 29. apríla v Chicagu iné. Generálny riaditeľ Dennis Muilenburg musel odpovedať na množstvo otázok, napríklad o prácach na znovuzískaní osvedčení uzemneného stroja typu 737 Max, ku ktorému došlo po dvoch katastrofách. Výrobca sa snaží o rôzne vylepšenia, aby mohli stroje opäť vzlietnuť. Teraz je dôležité, aby FAA (Federálna správa letectva) a úrady v ďalších krajinách povolili boeingom tejto série vrátiť sa do prevádzky. Podľa agentúry Reuters by mohla FAA zrušiť zákazy letov na konci mája alebo v strede júna.

Boeing nesmie zlyhať

Niektorí experti sa ale obávajú, že FAA sa v tomto prípade a pri ďalších certifikáciách bude pozornejšie zameriavať na lietadlá Boeing. Ale skôr sa predpokladá, že FAA už nebude konať viac, ako by to bolo nevyhnutné. Aj preto, že výrobca lietadiel je testne naviazaný na politiku a koniec koncov aj na samotného prezidenta Donalda Trumpa. 

Ani pre neho nie je výhodné, aby sa kríza so 737 Max ďalej predlžovala. Boeing je príliš dôležitý pre americkú ekonomiku. Pritom nejde len o pracovné miesta. Koncern je totiž tak veľký, že môže ovplyvniť ekonomický rozmach. Je príliš veľký na to, aby zlyhal. S tým istým argumentov politici zachránili počas finančnej krízy aj mnoho bánk, pretože sa obávali o stabilitu celého finančného systému.

Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

Boeing je hračkou v rukách Číny

Boeing 737 Max predstavoval takmer polovicu objednávok firmy a v posledných rokoch bol doslovne exportným hitom USA. Spojené štáty celkovo vyviezli lietadlá v hodnote 50 miliárd dolárov (takmer 45 miliárd eur). Dôležitým zákazníkom je najmä Čína.

Preto počas súčasnej obchodnej vojny s USA Čína niekoľkokrát varovala, že v prípade jej eskalácie obmedzí nákupy lietadiel Boeing.  O to presnejšie budú investori v nasledujúcich dňoch sledovať správy o rokovaniach oboch veľmocí.

Hodnota Boeingu na burze totiž po dvoch katastrofách  klesla o 30 miliárd dolárov ( takmer 27 miliárd eur) na 211,4 miliárd dolárov (190 miliárd eur).  Mnohí investori sú ale presvedčení, že sa koncern z problémov zotaví a FAA s ním bude zaobchádzať v rukavičkách. Trump si totiž nemôže dovoliť predlžovanie krízy Boeingu, pretože sa prezentuje ako ekonomicky najúspešnejší prezident v histórii USA.

Problémy má aj Dreamliner

Boeing 737 Max nie jediným problémových strojom amerického výrobcu. FAA požaduje vylepšenia na diaľkových Boeingoch 787 Dreamliner. Inšpektori požadujú vylepšenia kolies na podvozku na sérií 787-8 a 787-9. “Prasknutá pneumatika alebo oddelená pneumatika môže ovplyvniť brzdné schopnosti,” zdôvodnil úrad minulú stredu svoje požiadavky.

Popri tom musí výrobca prepracovať aj softvér pri modeloch 787-9.

Len nedávno sa dostalo na verejnosť, že na Dreamlineroch sa zasekáva páka hasenia požiaru.  Ak sa táto chyba neodstráni, môže dôjsť “k nekontrolovateľnému požiaru motora a to k zlyhaniu krídla,” varovala FAA.

Na archívnej snímke z 31. marca 2017 zamestnanci spoločnosti Boeing kráčajú pred novým lietadlom Boeing 787-10 Dreamliner po absolvovaní prvého testovacieho letu na letisku v North Charlestone. Zdroj: TASR/AP

Šlendriánstvo pri výrobe

Okrem toho sa nedávno objavili pochybnosti o modeli Dreamliner. Správa a údajných prešľapoch pri produkcii diaľkového lietadla dostala Boeing pod ďalší tlak. Podľa “New York Times” koncern v uplynulých desiatich rokoch dostával opakovane informácie o bezpečnostných rizikách, ale z časti ich ignoroval. 

Konkrétne ide o masívne obavy o bezpečnosť pri výrobe v továrni North Charleston v Severnej Karolíne. Veľký tlak na výrobu a nedostatok kvalifikovaných pracovníkov údajne viedli k nebezpečným výrobným chybám. Podľa správy neboli riadne odstránené kovové piliny a do lietadiel boli inštalované chybné súčiastky, píše sa v správe.

Galéria
Na snímke nové lietadlo typu Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre indickú spoločnosť Jet Airways po štarte na skúšobný let z firemného letiska v americkom Seattli 10. apríla 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke nové lietadlo typu Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre indickú spoločnosť Jet Airways po štarte na skúšobný let z firemného letiska v americkom Seattli 10. apríla 2019. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke z 13. marca 2019 je lietadlo Boeing 737 MAX americkej leteckej spoločnosti American Airlines na letisku v New Yorku. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke z 23. marca 2019 lietadlo Boeing 737 MAX 8 Etiópskych aerolínií na medzinárodnom letisku v etiópskom meste Addis Ababa. Zdroj: TASR/AP
Na snímke lietadlo Boeing 737 Max 8 spoločnosti Air Canada pristáva na letisku spoločnosti Boeing v Seattli v štáte Washington 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Lietadlo Boeing 737 Max 8 vyrobené pre spoločnosť American Airlines v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone 13. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
navigate_before
navigate_next