Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Slováci, na nové DIAĽNICE zabudnite! Ich VÝSTAVBU takmer úplne ZASTAVIA! Vieme prečo

Ilustračné foto. ZDROJ: NDS

BRATISLAVA – Nekonečný príbeh výstavby slovenských diaľnic čaká neželaná kapitola. Na tento rok je naplávané dokončenie sotva 1 km diaľnic mesačne. Tempo sa však zrejme ešte spomalí. Blíži sa totiž najväčší útlm vo výstavbe diaľnic od pádu socializmu, upozorňuje šéf firmy na projektovanie diaľnic. To, že v zahraničí sme na smiech, priznal aj bývalý minister dopravy. 

Podľa toho, ako sa hýbu stavebné tendre pre stavbu diaľnic, neveští nič dobré. „Pred dvomi rokmi mi bolo povedané, že v krátkom čase sa vypíšu a vyhodnotia súťaže na realizáciu ôsmich diaľničných úsekov. Tento zámer sa nepodarilo úplne zrealizovať. Pri nových projektoch je to ešte horšie,“ vysvetlil pre DenníkN Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia. Tá sa venuje projektovaniu a dozorovaniu najmä veľkých infraštruktúrnych zákaziek.

Preto nás podľa neho čaká podobný útlm vo výstavbe diaľnic, aký sme tu naposledy mali po roku 1989, keď sa prešlo na trhové hospodárstvo. „Rozostavanosť diaľnic bola od 6 kilometrov do 12 kilometrov za rok. Na porovnanie v rokoch 1996 – 1998 sme mali rozostavanosť diaľnic okolo 120 kilometrov. No nastávajúci útlm v príprave nových úsekov diaľnic je určite najväčší za posledných 20 rokov. Asi preto, že to veľa stojí, dlho sa to pripravuje a počas jedného volebného obdobia sa nedá stihnúť poklepkanie základového kameňa aj strihanie pásky,“ uviedol projektant.

Diaľnicu budujú 15 rokov, z toho 12 plánujú

Odborníci ako hlavný hlavný dôvod, prečo je tomu tak, nevidia peniaze. Ale najmä zdĺhavú prípravu a politikárčenie. Výstavba diaľnic na Slovensku, od začiatku prípravy po odovzdanie, totiž trvá v priemere viac ako 14 rokov. Najlepšie to ilustruje nasledujúci obrázok.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

„Celý proces trvá skoro 15 rokov, z toho samotná výstavba len niečo viac než tri roky. Zvyšok sú všetky prípravy, povolenia, posudzovania, obstarávania a vyvlastňovania. Štúdia uskutočniteľnosti tam ani nie je – tá sa robí ešte pred bodom nula,“ komentoval časovú os pre DenníkN Martin Šuster, člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť.

Prečo je to tak? Ako pre TV noviny vysvetlil šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, dôvod je jednoduchý: Príchodom každého nového ministra sa vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest zmenili priority. Za ten čas často rôzne druhy stavebných povolení aj prepadli. To je hlavným dôvodom zdržaní pri výstavbe, pretože tieto povolenia musíme žiadať nanovo a čas nám beží. Podľa Mateja je problémom aj to, že pri výstavbe nepočúvame odborníkov, ale je to politická téma.

Sme na smiech, priznal minister, chýba ešte 1000 km

Na to, ako sa spomaľuje tempo výstavby, poukazuje aj otvárania nových úsekov. Ešte v roku 2021 rezortu dopravy tvrdil, že za posledných 14 rokov na Slovensku ročne pribudlo v priemere 21 km diaľnic. V roku 2022 už pridali iba jeden úsek autostrády s dĺžkou vyše 13 kilometrov. A na rok 2023 naplánovali dokončiť už len necelých 9 kilometrov autostrád, čo je sotva jeden kilometer za mesiac.

Okolité štáty už majú väčšinu cestnej sieť kompletne vybudovanú, a tak Slovensko začína byť dierou na cestnej mape Európy. „Keď sa stretávam so zahraničnými kolegami, niekedy som im až na smiech. Nielen v Poľsku a Maďarsku, ale aj v tom Česku, s ktorým sa tak radi porovnávame, stavajú rýchlejšie,“ napísal pred mesiacom pre Hospodárske noviny ešte ako minister dopravy Andrej Doležal.

Jeho nástupca z úradníckej vlády Pavol Lančarič uviedol, že pozornosť chce upriamiť aj na rozostavané problematické a niekoľko rokov meškajúce stavby úsekov diaľnice D1 s tunelmi Višňové a Čebrať. Dobudovanie kompletnej plánovanej siete však vyžaduje ešte viac ako tisíc kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.


DESAŤTISÍCE ľudí sa už čoskoro nedostanú do práce ani školy: Hrozí to CELÉMU Slovensku! Vieme prečo