Spoločnosť Domáce Top

Slováci nakupujú, aj keď nechcú. Koronavírus naučil obchodníkov predávať inak

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Aj keď nákupné centrá tento rok vo švíkoch nepraskajú, obchodníci si poradili inak. Veľké povianočné zľavy vyhlásili na internete. Reklamy na výhodné nákupy sa valia zo všetkých strán, stačí zapnúť televíziu alebo sociálne siete. 

 

Pandémia tento rok neumožňuje vyraziť do obchodných centier na veľké povianočné nákupy. Aj keď nás každoročné šialenstvo v takejto forme teraz obíde, našlo sa iný spôsob. Nákupy cez internet priamo z obývačiek. Stačí pár klikov a tovar kuriér doručí priamo domov. Prípadne stačí zájsť na výdajné miesta.

Pôvodné duchovné posolstvo Vianoc sa ale prehnaným nakupovaním do veľkej miery vytratilo. Vianočné sviatky sú v súčasnosti viac o konzume. Začínajú čím ďalej viac dominovať materiálne hodnoty. Nahrávajú tomu aj obchodné praktiky vianočných a povianočných výpredajov. Je pochopiteľné, že ľudia sa ich snažia využiť. ,,Nie je to žiadne špecifikum slovenskej populácie aj v západných krajinách ide o fenomén, ktorý je rovnako populárny a využívaný. Pozitívum je, že aj ekonomicky slabší ľudia tak dostanú možnosť kúpiť si veci, ktoré by si bežne nemohli dovoliť,‘‘ vysvetľuje sociologička Magdaléna Piscová.

Iná skupina náročnejších konzumentov, ktorí sú zameraní na cenovo drahší značkový tovar, zasa vyčkáva, kým sa stane dostupnejším. Piscová zdôrazňuje, že ,,osobitným problémom však zostáva, aby sa popri výpredajových zľavách nezviezli aj nečestní obchodníci, ktorí pod značkou „zľavy“ ponúkajú jednak problematický alebo cenovo ´upravený“ tovar´.”

 

V súčasnosti sa nakupuje online. Zdroj: TASR / Jaroslav Novák

Nevšedný zvyk

Výpredajové šialenstvo sa dá nazvať aj zvykom. V masívnej miere k nám prišiel zo Spojených štátov amerických. Objavuje sa aj pred sviatkami v podobe čiernych piatkov a rôznych vianočných výpredajov.

Práve po vianočných sviatkoch sú výpredaje veľmi citeľné. Etnologička Katarína Nádaská hovorí, že ,,mnohí ľudia pod stromček kúpia len nejakú drobnosť a až neskôr sa obdarovávajú cennejšími vecami‘‘. Využijú teda veľmi bohaté výpredaje, ktoré sa začínajú začiatkom januára.

 

Nákupné centrá zívajú tento rok prázdnotou. Zdroj: TASR / František Iván

Umelo nafúknuté

Podľa sociológa Milana Zemana odpoveď na otázku, či ľudia podľahnú zľavám, nájdeme, keď sa pozrieme po Vianociach do nákupných centier. Zľavy lákajú vždy. ,,Zľava znamená (alebo by mala znamenať) ušetrené peniaze, ktoré ale v skutočnosti väčšinou ľudia neušetria, pretože ich minú na ďalší zľavnený tovar,‘‘ konštatuje Zeman.

Povianočné zľavy z roka na rok ovplyvňujú čoraz viac ľudí. Je to šialenstvo, ale treba chytiť rozum do hrsti. Na rozdiel od amerických výpredajov, kde sú ceny skutočne zaujímavé, u nás ide skôr o vec marketingu. ,,Pred sviatkami sa ceny umelo nafúknu a po sviatkoch sa dostanú na normálnu hodnotu a sú často deklarované ako veľké mega zľavy. Nie vždy je to tak‘‘, uvádza etnologička Nádaská. Napriek tomu veľmi veľa ľudí tieto výpredaje využíva. Nakupujú prakticky všetko. ,,V tom sú najmä odborníčky ženy, ktoré míňajú pomerne veľké peniaze na oblečenie, parfémy a kozmetiku,‘‘ dodala Nádaská.

Neuropsychológ Robert Krause poznamenal, že v niektorých prípadoch spomínané výpredaje ale môžu reflektovať dané slovo a nielen marketingový trik. ,,Ľudia môžu naozaj kúpiť predmety lacnejšie, než pred Vianocami.‘‘

 

Obchodníci pútajú rôznymi reklamami. Zdroj: TASR / Roman Hanc

Skutočný dar

Je prirodzené, že ľudí lákajú výpredaje. Faktom je, že ľudia majú ale radšej to, čo sami vytvoria, než to, čo vytvorí niekto iní. ,,To, čo je pre zdravé ľudské vzťahy totižto dôležitejšie nenájdeme v obchode, ale v sebe samom,‘‘ pripomína neuropsychológ Robert Krause.

Tiež odporúča, aby ľudia začali viac prehľadávať vnútorné zdroje, ktorými budú môcť druhú stranu obdariť cez pozornosť, lásku, počúvanie či vďačnosť. To sú potreby a zároveň darčeky, ktoré sú pre človeka často omnoho významnejšie, než akýkoľvek produkt kúpený v obchode. ,,Preto odporúčam, aby sme tú svoju originalitu v sebe objavili a tým prispeli k skutočným darom, ktoré ako ľudia môžeme druhým ľuďom darovať,‘‘ uzatvára Krause.

 

Najlepšie darčeky sú tie s láskou vyrobené. Zdroj: pixabay.com

Mohlo by vás zaujímať: