Slováci v zúfalstve! Z ÚČTOV im ZMIZLI všetky PENIAZE: Čo sa naozaj stalo? Banka aj polícia od toho dávajú ruky preč 

SLOVENSKO – Viacero klientov známej banky prišlo o všetky svoje úspory, ktoré mali uložené na bankových účtoch. Domnievajú sa, že sa stali obeťami hekerského útoku na web ich banky. Banka to avšak odmieta a tvrdí, že klienti naleteli na tzv. phishingový podvod, a teda sami poskytli podvodníkom prístupové údaju k účtu. Polícia preto už v jednom prípade odmietla trestné oznámenie.

O nepríjemných prípadoch viacerých klientov FIO banky informovala STVR. O svoju skúsenosť sa podelila pani Kristína, ktorá na internete nechtiac poskytla svoje prihlasovacie údaje hekerom a následne prišla o všetky svoje peniaze. „Zistila som, že mám ešte 20 eur a že sa uskutočnila platba vo výške 1 300 eur v rámci Európy. Tak som sa, samozrejme, hneď vydesila, lebo to boli všetky peniaze, čo som na tom účte mala,“ uviedla. Podobný prípad sa stal aj pani Darine. „Prvýkrát mi odišlo z účtu 3 000 eur na účet do Belgicka. Keď som sa prihlásila tým istým spôsobom druhýkrát, zmizlo mi z účtu 1 000 eur, a to išlo Litvy,“ priblížila.

Klientky si myslia, že sa v júli, v čase, keď sa cez web snažili prihlásiť do internet bankingu, stali obeťami hekerského útoku. Domnievajú sa, že v skutočnosti navštívili falošnú stránku FIO banky, ktorá vyzerala ako tá skutočná, pričom jediným rozdielom bolo to, že na nej bola zavesená informácia o problémoch banky.

Klientky mali hekeri prostredníctvom tejto falošnej stránky vyzvať, aby opäť zadali autorizačný kód, ktorý im príde na mobil. Namiesto prihlásenia do svojho účtu však týmto krokom potvrdili prevod peňazí na cudzí účet do zahraničia, čo v tej chvíli netušili.

Stali sa obeťami phishingového útoku?

Pani Darina sa ešte v deň zmiznutia jej peňazí z účtu snažila situáciu riešiť osobne v pobočke banky. S pracovníčkou spísali žiadosť o vrátenie chybne zaslanej platby, ale peniaze už aj tak odvtedy nevidela.

Banka tvrdí, že poškodení klienti sa stali obeťami tzv. phishingového útoku zameraného na získavanie prístupových údajov do konta. Zároveň poukazuje na to, že sama banka v tom čase čelila DDoS, ktorý bol zameraný na obmedzenie funkčnosti jej stránok a k úniku žiadnych dát dôjsť nemohlo.

IT bezpečnostný expert Pavol Lupták si myslí, že nešlo o typický phishingový útok a útočník mohol znefunkčniť originálny web a internetbanking banky, pričom tam hodil samotný server, cez ktorý odchytával prihlasovacie údaje.

Podľa polície klientka nebola dostatočne opatrná

Poškodení sa prihlásili aj na políciu, avšak v prípade Dariny polícia trestné oznámenie odmietla. „Oznamovateľka dobrovoľne zaslala peniaze, nakoľko jej na zrealizovanie platby prišiel autorizačný kód. Neprečítala si celú SMS správu, kde mala uvedenú sumu aj účet, na ktorý sa peniaze prevádzajú. Svojmu omylu mohla zabrániť, ak by dodržala obvyklú mieru opatrnosti. Tieto účty v zahraničí sú väčšinou založené podvodom alebo na cudzincov, neexistujúce osoby. Taktiež sú zneužité osobné údaje osoby, na ktorú je účet založený, alebo majitelia týchto účtov sú taktiež podvedení. Z daného dôvodu pravú identitu takéhoto páchateľa je veľmi ťažké zistiť,“ uviedla pre televíziu hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne Petra Klenková.

Obetí je viac, útoky zrejme neskončili

Podľa jednej z klientok sa na sociálnych sieťach prihlásilo už 12 ľudí, ktorí majú za sebou rovnakú skúsenosť a spoločná škoda sa podľa nej bude pohybovať vo výške vyše 50-tisíc eur.

Obete zároveň tvrdia, že banka ich žiadnym spôsobom neinformovala o tom, že prebieha hekerský útok. Naopak, banka uvádza, že klientov informovala a že ochrana a informovanosť klientov je pre banku vždy najvyššou prioritou.

Podľa informácií televízie sa prihlásil ďalší klient banky, ktorému mali zmiznúť peniaze len pred pár týždňami. Útoky sa teda zrejme neskončili. Je preto nevyhnutné dôsledne dodržiavať zásady bezpečného používania platobných služieb.

Viac o téme: banky, Fio banka, hekeri, peniaze, účty, útok

Súvisiace články