Spoločnosť Domáce Kultúra Top

Slovákom chýba slušné správanie. Pozrite sa, čo všetko tento rok vyviedli v divadle

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Napriek tomu, že divadlo je tu od nepamäti, ešte stále nevieme, ako sa v ňom správať. Jedna vec je oblečenie, no druhá je  správanie ľudí, ktorí do divadla smerujú za kultúrnym vyžitím. Vyložené nohy na sedadlách, či pokriky na hercov počas predstavení nám nerobia práve najlepšiu vizitku. Glob.sk sa bol pozrieť na rôznych kultúrnych podujatiach a tu sú dojmy z nich, ktoré mnohých asi nepotešia.

 

Divadlo nás v mnohom vychováva. No to, ako sa my správame k nemu, je niekedy až srdcervúce. Čo by sme sa teda mali pokúsiť zo svojho správania odstrániť?

Pokriky na hercov

Naposledy sa Glob.sk bol pozrieť na predstavení Divadla LUDUS Pozor, double stress!. Trinásťročná Lucia v ňom rieši pubertiacke problémy. Škola jej začína prerastať cez hlavu, do toho sa jej rodičia chcú rozviesť. A tak robí všetko preto, aby jej rodičia zostali spolu. Dokonca sa aj zamiluje. Hra je zrkadlom dnešnej doby a tak je práve takýto príbeh ako stvorený pre mladého diváka.

Nie vždy sa ale nájdu diváci, ktorí majú o divadlo záujem. Partia mladých ľudí sa počas predstavenia nahlas rozprávala, mnohí sa pozerali do mobilov, no čo je horšie, pokrikovali na hercov. V jednej chvíli dokonca herci museli zastaviť hru, aby sa žiaci upokojili. Zakročila dokonca učiteľka, ktorá jedného chlapca z partie vyviedla von. Keď sa vrátil, vyložil si nohu na predné sedadlo a tváril sa ako najväčší frajer. Herečka Adela Mojžišová z takýchto divákov práve nie je nadšená. ,,Myslia si, že sa tam môžu slobodne, nahlas rozprávať, komentovať dej, môžu na nás vykrikovať ako na postavy v hre, a pritom si neuvedomujú, že sme živí. Sú viac zvyknutí na kiná, videá na internete, a nie sú vedení k divadelnej kultúre,‘‘ zdôraznila.

 

Diváci počas predstavenia pokrikovali na hercov. Zdroj: Divadlo LUDUS

Toto nie je fér

Ďalší nepríjemný incident zažilo divadlo aj počas predstavenia Naše šaty!. Hlavná hrdinka Klára si nekladie servítku pred ústa a narážky na extrémizmus či neonacizmus, ktoré nás sprevádzajú počas celej hry. Téma je ostrá, no podstatná najmä pre mladú generáciu. To si ale nie všetci návštevníci divadla uvedomujú. Niektorí sa o príbeh zaujímali, iní sa zase medzi sebou rozprávali alebo sa pozerali do mobilov. Herečka Alexandra Palatínusová, ktorá stvárňuje Kláru, ani takýchto divákov neodcudzuje. ,,Každé predstavenie je iné, diváci sú rôzni, vždy iní, ale to je na tom to zaujímavé. My si hovoríme, že je tu veľa otvorených vecí, na ktoré sa nedá pripraviť. To, že sa niekto potrebuje pozrieť na mobil, ja to neodcudzujem, možno že naozaj potrebuje alebo preto, že ho to nezaujíma v tej chvíli, mne to nevadí.‘‘

Nezabudla ale na príhodu, ktorá sa jej stala práve počas jedného predstavenia. ,,Mala som tu strednú odbornú školu a sedela mi tu partia asi 15 chalanov, ktorí evidentne mali na to svoj názor, a postojom sa stotožňovali s niečím, čo je témou tejto hry. Boli trošku nadradení a v jednom momente už to nebolo úplne zvládnuteľné, tak som za nimi proste zašla. Dosť intímne – osobne som si k ním kľakla a narovinu som im povedala, že to sama takto nezvládnem. Ja som na javisku, ja mám k dispozícii iba text, brániť sa nemôžem, a že si myslím, že toto nie je zrovna to, čo oni chcú. Povedala som im, že som ochotná zostať hodinu po predstavení a môžeme si o tom podiskutovať, ale toto od nich nie je fér. Zabralo to,‘‘ povedala herečka.

 

Palatínusová dokonca zišla z javiska za divákmi. Zdroj: ludusdivadlo.sk

Zabrala až polícia

No a do tretice je tu prípad, ktorý tiež neskončil práve najšťastnejšie. Začiatkom októbra Slovenské národné divadlo (SND) muselo ukončiť hru Morena. Do umeleckého zážitku totiž vstupovali neúctiví diváci. Nepríjemnú udalosť vtedy opísala samotná herečka Dominika Kavaschová. ,,Niekoľkokrát sa prerušilo predstavenie, kde ich kolega, aj diváci slušne prosili, aby prestali alebo odišli. Po pol hodine, keď sa to už nedalo vydržať, sme sa postavili herci a slušne ich aj s divákmi opäť poprosili, aby opustili predstavenie, zaplo sa svetlo a začali hulákať, že neodídu.‘‘

Predstavenie pokračovalo, ale hlasné poznámky neutíchali. Hra bola ustavične prerušovaná a to prekážalo nielen hercom, ale aj ostatným divákom. ,,Uvádzačky a naša zmluvná SBS-ka si s týmito ,,tiež divákmi” takisto nevedeli dať rady. Nakoniec herci predstavenie ukončili s tým, že divákom bude poskytnutý náhradný termín. Rozčarovaní diváci odišli zo sály, okrem ,,narušiteľov”, ktorí sa zrejme cítili spokojní a nechceli naše priestory opustiť,” opísal pre Glob.sk situáciu riaditeľ Činohry SND Peter Kováč. Zamestnanci divadla napokon museli zavolať políciu, ktorá ich z budovy nasilu vyviedla.

 

Predstavenie Morena museli zrušiť. Zdroj: Robert Tappert

Divadlo nie je kino

Takéto správanie divákov je nevhodné na akomkoľvek kultúrnom podujatí, nielen v divadle. K správaniu sa v divadle sa pre Glob.sk vyjadril aj riaditeľ Činohry SND Michal Kováč. Doteraz si myslel, že všeobecná úroveň znalosti o tom, ako sa v divadle správať, nie je nijakým tajomstvom. Verí, že pre drvivú väčšinu divákov je divadelné predstavenie istým druhom slávnosti. Napriek tomu si nemohol nevšimnúť, že v posledných rokoch sa niektorí diváci začali správať v divadle podobne ako v kine. ,,Nosia si so sebou nápoje, počas predstavenia hľadia do mobilov, prípadne si napriek upozorneniu snímajú niektoré pasáže z predstavenia, nehovoriac o tom, že sú veľké rozdiely aj medzi tým, ako sa do divadla oblečú,” skonštatoval pre Glob.sk Kováč.

A čo hovorí na takéto incidenty odborníčka na etiku a protokol? ,,Mám za to, že každý divák by sa mal v divadle správať kultivovane a slušne. Teda tak, aby si predstavenie užil nielen on, ale aj ostatní prítomní diváci a herci, ktorí v danom čase podávajú umelecký výkon,” povedala pre Glob.sk Katarína Diková Strýčková.

 

V divadle, a to nielen v SND, je dôležité myslieť nielen sám na seba. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Mohlo by vás zaujímať:

 

Galéria
Inscenácia Pozor, double stress! Zdroj: Divadlo LUDUS
Divadelná hra Naše šaty! Zdroj: ludusdivadlo.sk
Inscenácia Morena. Zdroj: Robert Tappert
navigate_before
navigate_next