Domáce

Štátne úrady nekonajú, budem žiadať ministra o nápravu, tvrdí Abrhan

BRATISLAVA – Poslanec NR SR Pavol Abrhan (KDH) sa nedočkal odpovede od šéfa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR (ŠVPS SR), ktorého upozorňoval na reklamu na alkohol. Keďže mu neodpovedal na list, obrátiť sa chce na ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka, aby zariadil konanie úradov, ktoré patria pod jeho ministerstvo. Reklama bola totiž zameraná na mládež a za neetickú ju označila aj Rada pre reklamu. Abrhanovi sa nepáči, že reklamná kampaň skončila a štátne orgány ju neukončili predčasne. „Žiaľ, riaditeľ do dnešného dňa nebol schopný mi napísať, čo jeho úrad urobil. Ak štát vynakladá financie na boj proti drogám a alkoholizmu, tak štátne inštitúcie by mali konať pri zjavnom porušovaní zákona a aspoň takto chrániť naše deti,“ povedal Abrhan.

Abrhan zároveň upozornil, že poslanci Smeru-SD tento týždeň neschválili novelu zákona, ktorá by obmedzovala reklamu na alkohol v blízkosti škôl. „Táto iniciatíva vychádzala práve z nehoráznej reklamy,“ zdôraznil s tým, že preto je pre neho sklamaním, že poslanci Smeru túto iniciatívu v NR SR nepodporili, pričom by to štát nestálo ani euro.

Abrhan spolu s Alojzom Hlinom chceli v parlamente presadiť zákaz umiestňovanie reklamy na alkohol v okolí škôl a zdravotníckych zariadení. Návrh vymedzoval okruh 500 metrov v okolí škôl, školských zariadení, ubytovní mládeže, zariadení sociálnych služieb a zdravotníckych zariadení, kde by sa na reklamných stavbách – bilbordoch nesmela umiestňovať reklama alkoholických nápojov. Právnou normou kresťanskí demokrati zároveň navrhovali zvýšiť spodnú hranicu sankcie za porušenie zákona z nuly na 33 000 eur. Horná hranica sa mala zvýšiť zo súčasných 64 400 eur na 100 000 eur. „Je celospoločenským záujmom, aby deti a mládež boli chránené pred alkoholom a aj jeho propagáciou v okolí výchovných a voľnočasových inštitúcií. Rovnako je takýmto záujmom i pomoc osobám od alkoholu závislým, a to iste i tým, že v okolí zariadení, kde sa liečia, nebudú umiestňované reklamné stavby s reklamou na alkoholické nápoje,“ argumentoval Abrhan.