Zahraničné Top

Dohoda TTIP môže priniesť vyše 27-tisíc pracovných miest

BRATISLAVA – Európska únia potrebuje impulz k rastu, potrebuje sa sústrediť na tvorbu pracovných miest, osobitne v malom podnikaní. Preto poslanec Európskeho parlamentu Ivan Štefanec (KDH) podporuje dohodu medzi USA a Európskou úniou TTIP. „TTIP znamená dohodu o voľnom obchode, odbúranie tarifných aj netarifných bariér medzi európskym 500-miliónovým trhom a americkým vyše 300-miliónovým trhom,“ objasnil Štefanec.

Ako pripomenul Štefanec, keď USA a EÚ uzavrú dohodu, vznikne najväčší trh na svete. „Tento spoločný trh tvorí takmer polovicu svetového obchodu a celý svet, aj mimo Európy a USA, čaká na túto dohodu pre zavedenie štandardov,“ povedal Štefanec s tým, že keď sa USA a EÚ dohodnú na zavedení štandardov výrobkov, služieb, urovnávania sporov, zvyšok sveta tieto štandardy odkopíruje. Medzi krajiny, ktoré na dohodu čakajú, sú podľa europoslanca napríklad Čína a Brazília, ale aj ázijské či africké krajiny.

„Pre Slovensko je dohoda kľúčová v tom, že na tom podľa nezávislých analýz bude profitovať na nových pracovných miestach. Má vzniknúť 27 600 nových pracovných miest, najmä v automobilovom, ale tiež v elektrotechnickom priemysle a v oblasti IT,“ priblížil.

Štefanec rovnako pripomenul, že Európska únia pri vyjednávaní nemôže ustúpiť zo svojich štandardov. „V žiadnom prípade neustúpime zo svojich štandardov najmä pri ochrane spotrebiteľa, ktoré sú v Európe najvyššie na svete,“ skonštatoval s tým, že ak niekto hovorí, že sa obáva zníženia štandardov, tak je to pravdepodobne z neinformovanosti. „Základom jednaní je práve európsky štandard, z ktorého Európa nebude ustupovať,“ podotkol Štefanec.

Zároveň však europoslanec priznal, že pokiaľ ide o TTIP, je tam stále veľa otvorených otázok, napríklad v oblasti ochrany údajov, dátovej komunikácie najmä v oblasti telekomunikácií a veľkou témou je aj automobilový priemysel v súvislosti s emisiami. „Nám sa podarilo presadiť, aby v dohode TTIP bola osobitná kapitola pre malé podnikanie s tým, že bude zriadená telefonická linka pre malých podnikateľov, ktorí budú mať možnosť bezplatne sa opýtať, čo sa pre nich zmenilo, ako sa môžu dostať na americký trh, či je ich výrobok zaregistrovaný,“ zdôraznil Štefanec. Linka by mala fungovať práve na strane USA, aby sa európskym malým podnikateľom mohla poskytnúť informácie o americkom trhu.