Spoločnosť Koronavírus Domáce Top

Taxikári bojujú s obrovským problémom. Pre bariéru v aute nemusia prejsť cez STK, voči opatreniu sa búria

Ilustračná foto. Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Po dlhých týždňoch sa dočkali, aj keď s problémami. Taxikári nemohli voziť ľudí zhruba od polovice marca a tak si museli často hľadať inú prácu. Po takmer dvoch mesiacoch však vláda uvoľnila opatrenia natoľko, že opäť môžu vykonávať taxislužby, ale za prísnych hygienických a bezpečnostných podmienok. Tie stoja každého taxikára desiatky eur a v prípade väčších zásahov by im mohlo reálne hroziť, že im auto neprejde cez technickú kontrolu. Napriek problémom sa však pomaly, ale isto vracajú do bežného života, na ktorý boli zvyknutí pred koronakrízou. 

 

Od stredy 6. mája môžu svoju prácu vykonávať aj taxikári. Vláda totiž uvoľnila ekonomiku, pričom spustila naraz jej druhú a tretiu fázu. Podľa usmernenia Úradu verejného zdravotníctva však musia dodržať prísne bezpečnostné a hygienické opatrenia. V dokumente sa píše, že taxikári a taxislužby musia oddeliť predný priestor vozidla, v ktorom sedí vodič, od zadného, v ktorom sedia zákazníci. Naraz môže taxikár zobrať maximálne dve osoby, aby bol medzi nimi aspoň nejaký rozostup. Oddeliť priestor majú vizuálne – teda za pomoci fólie, plexiskla, alebo iného tvrdého materiálu. V zadnom priestore, kde sedia zákazníci, nesmie byť zapnutá klíma, ani ventilátor. “Vodič musí mať vhodným spôsobom prekryté horné dýchacie cesty (rúško, šál, šatka), cestujúci musia sedieť na zadných sedadlách, maximálne dve osoby s vhodne prekrytými hornými dýchacími cestami, vodič musí zabezpečiť vhodné oddelenie priestorov vodiča od priestoru pre pasažiera, zabraňujúce voľnému prieniku aerosólu medzi týmito priestormi, po každom zákazníkovi absolvovať prestávku minimálne 15 minút a vykonať dezinfekciu priestorov pre zákazníkov a to po každom zákazníkovi dezinfekčným prostriedkom,” vysvetľuje Úrad verejného zdravotníctva.

Podľa Občianskeho združenia koncesovaných taxikárov tu však nastáva problém – montovanie časti, ktorá by dostatočne oddelila prednú časť vozidla od zadnej, aby sa zabránilo prípadnému šíreniu koronavírusu, je zásah do vozidla. A v takom prípade by vozidlo nemuselo prejsť cez STK. Glob.sk preto zisťoval, ako sa s problémom vysporiadali samotné taxislužby.

 

Ilustračná foto. Zdroj: pixabay.com

Dôležitá súčasť prepravy v meste

Podľa taxislužby Hopin, ktorá funguje aj cez internetovú aplikáciu, neexistuje presné usmernenie, ktoré by hovorilo o špecifikácii oddelenia priestorov. “Preto je to na ponuke trhu alebo kreativite vodičov. Pre našich vodičov máme odporúčania na partnerov, ktorí zabezpečujú tieto inštalácie,” uviedol Lukáš Bednár z PR spoločnosti Casual, ktorá zastrešuje taxislužbu. Ako dodal, každé plexisklo, alebo pevná bariéra by mala byť certifikovaná, keďže jej inštaláciou vzniká hrozba nebezpečenstva pre pasažierov.

Pre našich vodičov máme odporúčania na partnerov, ktorí zabezpečujú tieto inštalácie. Finančnú podporu na zriadenie bariéry neposkytujeme, ale dočasne ich vieme dotovať a pomôcť im tak čo najskôr zapojiť sa do práce,” deklaroval Bednár. Podľa jeho slov si ľudia opäť rýchlo zvykli na to, že si môžu ľahko zavolať taxi, pričom im každým dňom stúpajú objednávky. Čísla potvrdzujú fakt, že taxislužby sú dôležitou súčasťou prepravy v meste,” uviedol s tým, že obavy z nakazenia majú snáď všetci na Slovensku. Z toho dôvodu dodržujú všetky bezpečnostné opatrenia, ktoré sú mimoriadne prísne. Od zákazníkov majú dobrú spätnú väzbu, ktorú im poskytujú prostredníctvom vysokých hodnotení vodičov. “Teší nás aj dôvera zákazníkov, ktorí službu využijú viackrát denne, čo je jasným prejavom dôvery v HOPIN,” uzavrel.

 

Ilustračná foto. Zdroj: pixabay.com

Jazdia iba tí, ktorí poslali fotografie

Obdobne reagovala aj taxislužba Bolt. Podľa Romana Sysla, regionálneho manažéra spoločnosti Bolt pre strednú Európu, sú na situáciu pripravení a svojim vodičom pomáhajú. “Bolt pripravil vodičom k výrobe ochrannej steny praktický návod a doporučuje partnerským vodičom, aby pri jazde aj po nej auto dôkladne vetrali a dezinfikovali. Dezinfikovať by mali kľučky dverí, ovládanie okien, bezpečnostné pásy a bezpečnostnú prepážku rovnako ako miesto, na ktorom cestujúci sedel,” uviedol Sysel. Ako dodal, cena takéhoto zariadenia je individuálna a preto je na samotných vodičoch, akú bariéru si do vozidla dajú. Jazdiť ale môžu iba tí, ktorí už bariéru majú nainštalovanú. Deklarovať to musia fotografiami bariéry, ktoré spoločnosti pošlú.

“Veríme, že naši partnerskí vodiči využijú taký spôsob montovania ochranných prvkov, ktorý bude bezpečný pri jazde, nenaruší stav auta a zároveň s tým prejdú technickou kontrolou bez akýchkoľvek problémov. Rovnako ako veríme, že po skončení tohoto krízového stavu budú môcť používať svoje vozidlá opäť v pôvodnom stave bez ochranných prvkov,” konštatoval s tým, že možností majú vodiči mnoho. Oni im však navhujú takú, ktorá nie je pre zákazníkov nebezpečná a nepredstavuje zásah do vozidla, pretože sú používané odnímateľné úchyty, ktoré sa dajú kedykoľvek opäť bez problémov zložiť.

“Vodičom sa samozrejme snažíme pomôcť. S predstihom sme im zaistili manuál na to, ako sa na nariadenia pripraviť a ako si v aute zaistiť ochranu. Takúto ochranu sme testovali v zahraničí a zistili sme, že skutočne minimalizujú priamy kontakt a prúdenie vzduchu medzi vodičom a cestujúcim, čím sa znižuje riziko šírenia vírusu z človeka na človeka. Táto varianta, ktorú sme vodičom ponúkli je naviac nenáročná na zostavenie a nie je finančne nákladná,” vysvetlil Sysel. Ako následne uviedol, zákazníci taxislužby začali opäť využívať, ale v menšom množstve, ako pred začatím koronakrízy. Očakávajú však, že dopyt po taxíkoch stúpne, keď sa otvoria inštitúcie v 4. fáze – teda kiná, reštaurácie, a život opäť bude v starých koľajách. “Ďalšou výhodou aplikácie Bolt, ktorá zvyšuje bezpečnosť je fakt, že cestujúci nikdy nepríde do kontaktu s vodičom, pretože platba prebieha len v aplikácii a cestujúci tak nemusí predávať peniaze v hotovosti,” uzavrel.

Bariéra je problém

Glob.sk vo veci kontatoval aj šéfa Asociácie taxi Branislava Masára. Ako uviedol, výhrady majú iba k povinnosti oddeliť priestor vodiča od zadného priestoru vozidla. Podľa ich názoru stačí dodržiavať len opatrenia nariadené vládou a hlavným hygienikom Jánom Mikasom – teda dezinfikovať priestory a nosiť ochranné rúška. Veria, že povinnosť bariéry vo vozidle bude z nariadenia vypustené. “Nič podobné nie je potrebné ani napr. vo vozidlách autoškoly, či MHD. Dokonca ani iné služby, kde sú vzdialenosti medzi poskytovateľom služby a klientom menšie (holiči, manikúra a pod.), nemusia používať nič podobné. Samozrejme, ide aj o ďalšie finančné a časové náklady na inštaláciu, a v neposlednom rade tiež o ohrozenie bezpečnosti posádky takto vybaveného vozidla,” vysvetlil Masár. Dôvod je prostý – inštalovaním bariéry sa znefunkčnia airbagy a je ohrozené zdravie pasažierov pri prípadnej dopravnej nehode, kde sa môžu zraniť pri náraze o bariéru.

 

V prípade nainštalovania pevnej bariéry by vozidlo nemuselo prejsť STK. Zdroj: TASR / Milan Kapusta

Rovnako takáto bariéra bráni vodičovi v dobrom výhľade do spätného zrkadla. Asociácia má informácie aj o tom, že v prípade nainštalovania pevnej bariéry by vozidlo nemuselo prejsť STK. “Otázka je aj to, ako by potom napríklad reagovali poisťovne pri prípadných poistných udalostiach v tejto súvislosti? Taxikári sa snažia splniť odporúčania. Inštalujú si rôzne varianty oddelenia. Finančne najmenej náročnou je možnosť inštalácie mäkkej steny – fólie, ktorá však tiež má svoje mínusy,” konštatoval šéf asociácie s tým, že v prípade otvoreného okna sa takáto fólia uvoľňuje a ohrozuje tak bezpečnosť premávky. Ako dodal, v prípade platenia tak či onak dochádza ku kontaktu medzi vodičom a zákazníkmi. V tejto veci preto komunikujú s ministerstvom dopravy, ktoré má podľa Masára na celú problematiku rovnaký názor ako asociácia. Veria, že povinnosť upevnenia bariéry bude z nariadenia vypustená. “Zákazníci už začínajú pomaličky opäť využívať naše služby, ale zatiaľ je ten dopyt v porovnaní s bežným obdobím minimálny. Mnohé prevádzky, ktoré súvisia s používaním taxi, sú ešte zavreté alebo obmedzené (kiná, divadlá, bary, reštaurácie..). Tiež nepriaznivá finančná situácia ľudí a firiem isto zohráva rolu,” vysvetlil. Nemyslí si však, že súčasná situácia prispeje k tomu, aby tu jazdili taxíky ako z amerických filmoch – teda už s nainštalovanou bariérou od výroby auta.

Mohlo by vás zaujímať