Zahraničné Šport Top

Tituly majstra sveta, letecká havária a transplantácie. Aj taký bol život Nikiho Laudu

Na archívnej snímke z 12. januára 1975 rakúsky jazdec Niki Lauda počas Veľkej ceny Argentíny v Buenos Aires. Zdroj: TASR/AP

VIEDEŇ/BRATISLAVA – Legendárny rakúsky jazdec Formule 1 (F1) Niki Lauda je mŕtvy. Jeho rodina to oznámila v noci na utorok prostredníctvom e-mailu. Trojnásobný majster sveta F1 zomrel v pondelok večer v kruhu svojej rodiny. Svetoznámy automobilový pretekár vo svojom živote prežil veľké úspechy, ale aj strasti.

 

“S hlbokým zármutkom oznamujeme, že náš milovaný Niki v pondelok 20. 05. 2019 nás pokojne opustil. Jeho jedinečné úspechy ako športovca a podnikateľa sú a zostanú nezabudnuteľné. Jeho neúnavná podnikavosť, jeho priamočiarosť a odvaha zostanú vzorom a meradlom pre nás všetkých. Mimo verejnosti bol milujúci a starostlivý manžel, otec a starý otec. Bude nám chýbať,” píše sa v maile podpísanom rodinou Laudu.

Mal zdravotné problémy

V lete 2018 sa musel Niki Lauda podrobiť transplantácii pľúc vo viedenskej nemocnici a krátko na to sa už chcel opäť vrátiť do kolotoča F1. Smrť legendy pre médiá potvrdil aj chirurg Walter Kepetko, ktorý mu pľúca pred rokom transplkantoval. “Niki Lauda zomrel. Musím to potvrdiť,” povedal.

Prvé úspechy v F1

Andreas Nikolaus Lauda sa narodil v roku 1949 v rodine viedenského priemysleníka. Bez vedomia svojich rodičov absolvoval vo veku 19 rokov závody do vrchu v Mühllackene s automobilom Mini Cooper S, ktorý zakúpila jeho babka, Bol to jeho jazdecký debut. Ako 21-ročný v roku 1971 si už dokázal splniť sen o vstupe do F1 a v auguste sa zúčastnil svojich prvých pretekov na Veľkej cene Rakúska za stajňu March-Ford. Jeho automobil ale nebol dobre pripravený a mladý pretekár to musel vzdať.

Obrovský prielom v Laudovej kariéra nastal 28. apríla 1974. Vtedy s monopostom Ferrari vyhral svoju prvú Grand Prix v Španielsku. Spolu mal neskôr na konte 25 víťazstviev. Nasledujúci rok potom získal prvý z troch titulov Svetového pohára. 

Kariéra Nikiho Laudu na videu. Zdroj: YouTube

Dráma na Nürburgringu

Prvý august 1976 sa zapísal do histórie. Pre Laudu to bol osudový deň, kedy sa znova narodil. Po ťažkej havárii na Nürburgringu v Nemecku jeho auto úplne vyhorelo a jazdec prežil len zázrakom. Nasvedčujú tomu aj zábery z nehody. Celý svet očakával, že po tejto skúsenosti sa úspešný jazdec rozlúči s perfektne naštartovanou kariérou. Lenže odvážny Lauda si len 42 dní po tom, ako takmer prišiel o život, opäť sadol do kokpitu.

O rok neskôr sa stal znova majstrom sveta F1.  S takou húževnatosťou nikto absolútne nerátal. Nečakalo sa, že po tak ťažkej nehode a zraneniach by bol niekto schopný vrátiť sa opäť do kokpitu a potom dokonca získať majstrovský titul. Predtým, ako sa v roku 1984 definitívne rozlúčil s pretekárskou kariérou, ešte stihol vyhrať tretí titul majstra sveta.

Hrozivá nehoda Nikiho Laudu na Nürburgringu. Zdroj: YouTube

S F1 sa nerozlúčil

Niki Lauda zostal aj po ukončení aktívnej kariéry verný motoristickému športu. V 90. rokoch pôsobil ako konzultant tímu Ferrari a bol dokonca spoluzodpovedný za angažovanie ďalšej legendy Michaela Schumachera. 

V roku 2012 prestúpil k Mercedesu a získal aj podiely v tomto tíme. Boxová ulička sa mu stala druhým domovom. Lauda nielen že získal pre stajňu Brita Lewisa Hamiltona, ale bol aj jedným z mála, kto s ním vedel napriek jeho excentrickej povahe vychádzať.

Niki Lauda stál pri začiatkoch Michaela Schumachera. Zdroj: YouTube

Niki Lauda s Lewisom Hamiltonom. Zdroj: YouTube

Miloval lietanie

Motoristický šport nebol jedinou vášňou Nikiho Laudu. Zbožňoval aj lietanie. V roku 1979 založil leteckú spoločnosť Lauda Air, ktorá však ešte neprervádzkovala pravidelné lety. Vlastnila dva Fokkery F-27. V roku 1988 už bola založená riadna letecká spoločnosť, ktorá vypravovala lety na ďaleký východ. Od roku 1990 už mala Lauda Air koncesiu pre pravidelné lety po celom svete.

Pilotoval aj sám

Lauda často sám pilotoval dopravné lietadlá. Tvrdil, že tým získava lepší prehľad o aerolinkách a pri vývoji nových produktov. Snažil sa “byť pri tom” a byť dobrým vzorom pre celú svoju posádku. Na každom lete tiež zistil nejaký nedostatok, ktorý sa potom odstránil.

Niki Lauda si rád sadol do kokpitu a sám pilotoval. Zdroj: SITA/AP

Letecká katastrofa v Thajsku

Lenže 26. mája 1991 došlo k strašnej tragédii, ktorú aj po desaťročiach sám označoval za najhoršiu skúsenosť vo svojom živote. Počas letu z Thajska do Viedne došlo ku katastrofe Boeingu 767-300, ktorá si vyžiadala 223 životov. Vyšetrovanie ukázalo, že sa počas letu zapol obracač ťahu na jednom z motorov. Posádka nemala šancu pádu zabrániť. “Máte zodpovednosť vyplývajúcu z vedenia leteckej spoločnosti a potom sa zrúti lietadlo v Bangkoku, bolo to s istotou to najstrašnejšie, čo som musel zažiť,” povedal k nehode Lauda.

V roku 1993 vstúpila s menšinovým podielom do Lauda Air nemecká spoločnosť Lufthansa. V roku 1997 prevzala viac ako 36 percent Austrian Airlines (AUA) a po divokých sporoch napokon v roku 2001 kúpila celú spoločnosť. Lauda sa stiahol aj z dozornej rady. Značka pretrvala do roku 2013. Bola však čisto predajnou značkou bez vlastných letových operácií.

Niki Lauda na mieste leteckej katastrofy v Thajsku. Zdroj: YouTube

Nevzdal sa

Niki Lauda sa však nevzdal podnikania. V roku 2003 založil novú leteckú spoločnosť FlyNiki. V roku 2004 sa zmenilo jej meno na Niki. V roku 2011 Niki Lauda vystúpil z aeroliniek a 100 percent jej akcií prebrala spoločnosť Air Berlin. Keď Air Berlin v roku 2017 oznámila platobnú neschopnosť, hrozil aj aerolinkám Niki zánik.

Niki Lauda prejavil záujem o kúpu, ale zmluva bola napokon podpísaná s britskou skupinou IAG. V polovici januára 2018 sa otvorilo konkurzné konanie na Niki aj v Rakúsku. Rakúsky správca priklepol spoločnosť Laudovi. Ten začlenil Niki do svojho už existujúceho dopravcu Laudamotion a nadviazal spoluprácu so spoločnosťou Ryanair.

Tri transplantácie

Niki Lauda trpel veľkými zdravotnými problémami. Už v roku 1997 musel podstúpiť transplantáciu obličky kvôli chronickému zápalu. Orgán mu daroval jeho brat Florian. Lenže v roku 2005 mu museli túto obličku opäť nahradiť. Tentoraz mu ju darovala manželka Brigit. A aby toho nebolo málo, v roku 2018 sa podrobil transplantácii pľúc. Viedenskú nemocnicu AKH však mohol opustiť až po niekoľkých mesiacoch. 

Niki Lauda zanechal po sebe dvoch synov Lukasa a Matthiasa z prvého manželstva. Z druhého manželstva má dvojičky Maxa a Miu (narodili sa v roku 2009). Okrem toho má nemanželského syna Christiana. Okrem nich za Nikim Laudom smútia aj fanúšikovia na celom svete.

Galéria
Na archívnej snímke z 12. septembra 1976 rakúsky jazdec F1 Niki Lauda tesne po jeho havárii na Veľkej cene Nemecka z 1. augusta, oznamuje svoj štart na Veľkej cene Talianska v Monze. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke zo 7. septembra 1976 rakúsky jazdec F1 Niki Lauda sedí vo svojom Ferrari 312 T2 tesne po jeho havárii z 1. augusta. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke z 24. októbra 1976 rakúsky jazdec F1 Niki Lauda (vpravo) so svojím najväčším rivalom Britom Jamsom Huntom pred Veľkou cenou Japonska v Gotembe. Zdroj: SITA/AP
Na archívnej fotke z roku 1977 je Niki Lauda v akcii. Zdroj: SITA/AP
Na archívnej fotke z roku 1977 je Niki Lauda v akcii. Zdroj: SITA/AP
Niki Lauda sám pilotoval dopravné lietadlá spoločnosti. Zdroj: SITA/AP
Niki Lauda zomrel vo veku 70 rokov. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke manažér, bývalý pilot formuly 1 Nilki Lauda pózuje pred airbusom s logom jeho spoločnosti Laudamotion na letisku v nemeckom Düsseldorfe 20. marca 2018. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke Michael Schumacher s Nikim Laudom. Zdroj: Facebook M. S.
navigate_before
navigate_next