Kategórie Martin Top

ÚPLNÁ BEZMOCNOSŤ Viac ako štyri stovky ľudí príde na Turci o prácu

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

MARTIN – Na Turci, v Martine a v okolí príde do konca septembra 2022 o prácu všetkých 442 zamestnancov firmy Adient, ktorý je svetovým dodávateľom automobilového priemyslu v dôsledku ukončenia výroby v závode Trim Leader v Košťanoch nad Turcom. Začiatkom týždňa o tom informovali zástupcovia spoločnosti Adient na Slovensku.

 

Nie je žiadnym tajomstvom, že Slovensko je montážnou halou pre svetové automobilky a firmy, ktoré sú dodávateľmi alebo subdodávateľmi rôznych komponentov a náhradných dielov pri výrobe automobilov. Na Slovensku majú nielen kvalifikovanú pracovnú silu, ale aj rôzne štátne, regionálne, finančné či ekonomické benefity, ktoré sú pre nich mimoriadne zaujímavé. Napriek tomu, je to to vždy riziko, že sa po určitom čase zahraničné firmy „zbalia“. Prehodnotia svoje obchodné záujmy a jednoducho zo Slovenska bez mihnutia oka odídu za lepšími, čiže lacnejšími podmienkami.

Riziko je to najmä pre radových zamestnancov firiem, pre ktorých to je v danom regióne možno jediná možnosť práce, jediná forma ako si zarobiť a uživiť rodiny. To v najbližších týždňoch a mesiacoch pocíti aj všetkých 442 zamestnancov firmy Adient v závode Trim Leader v Košťanoch nad Turcom, kde sa  akcionári rozhodli ukončiť výrobu do septembra 2022. Dôvod? Neistá situácia na trhu.

 

ZDROJ: TASR – Radovan Stoklasa

“Napriek v reakcii na túto situáciu realizovaných opatreniam, je výrobná kapacita závodu v Košťanoch nad Turcom aj naďalej nevyťažená. Keďže výroba v tomto závode nie je z pohľadu nákladov, vrátane mzdových, konkurencieschopná pri získavaní nových zákaziek, rozhodli obaja akcionári spoločnosti Trim Leader o jej ukončení,” uvádzajú zástupcovia spoločnosti Adient. V Košťanoch nad Turcom  sa špecializujú na šitie textilných a kožených poťahov do osobných áut, ktoré dodávajú všetkým významným automobilovým výrobcom.

“Počas postupného ukončovania výroby poskytnú akcionári spoločnosti pomoc zamestnancom pri hľadaní nových pracovných príležitostí, a to aj v spolupráci s úradmi práce, ako aj ďalšími verejnými inštitúciami,” ubezpečuje Adient. Podľa medializovaných informácii chcú akcionári spoločnosti Adient počas postupného ukončenia poskytnúť pomoc zamestnancom pri hľadaní nových pracovných príležitostí v spolupráci s Úradmi práce, verejnými inštitúciami a ponúknuť takmer 60 pracovných pozícií vo svojich ďalších výrobných závodoch na Slovensku. V Žiline, kde sa vyrábajú hlavové opierky a v Lučenci, kde sa špecializujú na výrobu penových dielov pre sedadlá.

 

ZDROJ: TASR – Radovan Stoklasa

Reakcie na zrušenie výroby v závode Košťany nad Turcom sú iba negatívne a najmä ľudia z Turca sú rozhodnutím spoločnosti poriadne zaskočení, sklamaní a rozčúlení, čo potvrdzujú aj ich reakcie na sociálnych sieťach. Ale inak jedna vec mi nejde do hlavy. Čakacia doba na auta je násobne dlhšia, ako pred krízou, predávajú sa ako teplé rožky. Viem, sú problémy s čipmi, ale zase automobilky nestoja celý mesiac či dva v kuse, aby to položilo dodávateľa. Podľa mňa manažment hľadá výhovorky ako to tu zavrieť a hybaj preč do Rumunska či Bulharska. Bohužiaľ, toto je perspektíva na nasledujúcich pár rokov, že subdodávatelia to tu vzdajú a postupne budú odchádzať do lacnejších krajov,“ napísal jeden z diskutujúcich.

No nájdu sa aj ironicko-vtipné komentáre. Milá vláda…Hodnota plechu čo tu zostane po firmách nebude postačovať na pokrytie nákladov na ich odstránenie… Preto navrhujem, aby nové firmy, ktoré začnú podnikať dostanú podmienku stavať hodne sklenené… budú sa dať použiť na skleník…,“ napísal pán Alfréd z Martina. ​

 

ZDROJ: TASR – Radovan Stoklasa

Je zaujímavé, že spoločnosť Adient už koncom júna 2018 uzatvorila aj svoj závod v Lozorne, kde pracovalo 250 zamestnancov. Firma prišla totiž o zákazku na kompletizáciu sedadiel pre SUV modely vyrábané v bratislavskom Volkswagene. „Prijať toto rozhodnutie nebolo jednoduché. Všetky projekty na výrobu kompletných sedadlových systémov v Lozorne skončia približne o 11 mesiacov, a preto bol tento krok nevyhnutný,“ informoval v roku 2018 Hynek Maňas, európsky riaditeľ výrobnej divízie pre kompletné sedadlové systémy. Adient mal už vtedy na Slovensku ďalších päť výrobných závodov, technické centrum a biznis centrum a ich činnosť nemala byť podľa vyjadrenia spoločnosti ohrozená. Prešli tri roky a všetko je inak….

 

O vyjadrenie sme požiadali aj zástupcov spoločnosti Adient a po ich reakcii budeme článok aktualizovať.