Už je to tu! KRÍZA v automobilom priemysle má prvú obeť: Túto FABRIKU na Slovensku už ZATVÁRAJÚ! Spustí to lavínu krachov?

ŠAMORÍN – Slovensko má prvú obeť aktuálnej krízy v európskom automobilovom priemysle. Známy podnik, ktorý vyrábal na juhu Slovenska antény do áut, krachuje. Aj keď ide o prvú obeť krízy u nás, nemusí byť poslednou. Obavy vzbudzujú aj plány amerického prezidenta zaviesť clá aj na európske automobily.

Talianska firma Calearo otvorila v roku 2003 na juhu Slovenska v Šamoríne (okres Dunajská Streda) svoju dcérsku fabriku. Známy výrobca antén do áut poskytoval v najlepších časoch prácu 200 ľuďom. Produkty dodávala aj výrobcom ako Fiat, Maserati, Audi či Ferrari. Po viac ako 20 rokoch však aktuálne krachuje. Upozornili na to Hospodárske noviny a Denník N.

Strata, dlhy a krach po vyše 20 rokoch

Materská spoločnosť v Taliansku začala mať problémy už po začiatku pandémie. Nakoniec sa im nevyhla ani dcérska spoločnosť na Slovensku. Od začiatku pandémie spoločnosť Calearo Slovakia končila v červených číslach, pričom za posledné 4 roky dosiahla stratu spolu vo výške cez 3 milióny eur.

Spoločnosti sa postupom času zväčšovali aj dlhy. Len Sociálnej poisťovni dlhuje na odvodoch vyše 100-tisíc eur. Podľa údajov zo Štatistického úradu má už menej ako 50 zamestnancov.

Antény v tvare žraločej plutvy, ktoré vyrábala firma. Zdroj: calearo.com
Antény v tvare žraločej plutvy, ktoré vyrábala firma. Zdroj: calearo.com

Spoločnosť sa rozhodla minulý rok v septembri nepriaznivú situáciu riešiť reštrukturalizáciou. Súd v októbri ozdravný proces povolil. Spoločnosť však oddlženie nezvládla a súd v týchto dňoch rozhodol, že vyhlási konkurz. Vyplýva to z Registra úpadcov. Veritelia spoločnosti tak budú uspokojení z konkurzného rozpredaja.

Spustí sa lavína krachov?

Šamorínsky podnik je prvou obeťou aktuálnej krízy v európskom automobilovom priemysle na Slovensku. Aj keď sa môže zdať, že krach šamorínskeho Calearo nie je veľmi významný, čoskoro môže byť podobných prípadov omnoho viac.

V roku 2024 sa v rámci európskeho automobilového sektora ešte viac zhoršila situácia na pracovnom trhu. Podľa Európskej asociácie automobilových dodávateľov len počas prvej polovice minulého roka zaniklo v automobilovom sektore 32 000 miest, čo prekonalo aj najhoršie obdobie pandémie. Od začiatku pandémie prišiel tento sektor o 86 000 pracovných miest.

Svoj vplyv na aktuálnu situáciu majú viaceré faktory, a to klesajúci dopyt, rastúce výrobné náklady či oneskorené investície do nových technológii. Situácii neprospela ani vojna na Ukrajine a zabudnúť netreba ani na silnejúcu konkurenciu z Číny. Prepúšťať plánujú aj ďalší dodávatelia. Medzi nimi napríklad Continental či Michelin. „Automobilový priemysel, ktorý je základným kameňom európskeho hospodárstva, stojí pred obratom. Bez rozhodných opatrení Európa riskuje stratu svojho vedúceho postavenia v automobilovom sektore,“ upozornil nedávno generálny riaditeľ Európskej asociácie automobilových dodávateľov Benjamin Krieger.

Ďalšou hrozbou pre zamestnanosť sú clá USA

Obavy v automobilovom priemysle aktuálne vzbudzujú aj plány staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten naznačil, že plánuje zaviesť clá aj pre Európu. „Ak dôjde k zavedeniu 10 % ciel na európske automobily, slovenské autá na americkom trhu zdražejú a ich predaj môže klesnúť o 6 – 9 %. Len v tomto segmente by to znamenalo stratu exportu na úrovni 150 – 300 miliónov eur ročne,“ varoval generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz.

Opatrenie by tak malo výrazný vplyv aj na zamestnanosť na Slovensku. „Ak clá zdražia naše výrobky, predaj na americkom trhu klesne a podniky budú musieť škrtať výrobu. To znamená menej práce pre ľudí a ohrozené pracovné miesta. Automobilky a ich dodávatelia sú kľúčovými zamestnávateľmi, najmä v menej rozvinutých regiónoch Slovenska. Ak clá pribrzdia export, prví na rane budú pracovníci vo výrobe. Pokles exportu o 4 % môže zvýšiť nezamestnanosť o 0,2 – 0,5 percentuálneho bodu. Pre mnohé rodiny to bude existenčný problém,“ dodal generálny sekretár.

Viac o téme: automobily, dlhy, firmy, krach, Šamorín

Súvisiace články