Domáce Politika Top

V podpore vzdelávania rómskych detí chýba systém, upozorňuje SaS

BRATISLAVA – Veľká miera prepadávania prvákov zo sociálne slabých rodín je okrem iného výsledkom zlej, nesystematickej a neefektívnej integrácie Rómov. Tvrdia to poslanci za stranu Sloboda a Solidarita Lucia Nicholsonová a Branislav Gröhling, ktorých stanovisko poskytlo komunikačné oddelenie SaS.

Gröhling tvrdí, že štát vytvoril množstvo projektov a plánov, ale ich výsledky sa takmer vôbec nekontrolovali. „V podstate ani presne nevieme, aké sú výsledky projektov, ako dopadli a čo priniesli,“ hovorí Gröhling. Obrovským problémom vzdelávania rómskych detí je podľa SaS prostredie, z ktorého pochádzajú.

Liberáli ponúkajú riešenie

„Zanedbané rómske deti hneď pri nástupe do škôl zaostávajú za ostatnými, pretože mnohé nemajú doma vhodné prostredie na učenie. V rámci školení, ktoré sme robili v odborných školách, sme tiež spolupracovali so školami, ktoré majú rómskych žiakov. Mnohí potrebujú pozornosť a prácu, ktorá je nad rámec síl a času obyčajného učiteľa, uviedol Gröhling.

Riešením sú podľa SaS povinné škôlky od troch rokov aj pre deti zo sociálnych slabých rodín. „Systém musí byť previazaný so sociálnymi dávkami. Ak rodičia nebudú dávať deti do škôlky, nebudú dostávať rodinné prídavky. Naopak, ak ho tam budú dávať pravidelne a budú sa spolu s ním zúčastňovať na jeho vzdelávaní, dostanú aktivačný príspevok v rámci dávky v hmotnej núdzi,“ vysvetlila podpredsedníčka parlamentu Lucia Nicholsonová.

Čo je nevyhnutné?

Podľa SaS je nevyhnutný systematický program podpory vzdelávania rómskych detí v ranom veku, ktorého výsledky bude možné odkontrolovať a odmerať. Gröhling tvrdí, že je to cesta na niekoľko rokov, ktorá nebude lacná.

Ako dodal, je to daň, ktorú platíme za to, že sa tento problém stále riešil iba naoko. Nicholsonová navrhuje aj komunitné centrá v osadách na podchytenie detí do troch rokov a ich výchovu a vzdelávanie spolu s matkami.

Odskúšané v zahraničí

„Je to odskúšané v Andalúzii, kde majú výborné výsledky. Plus asistenti učiteľov zamestnaní nielen v školách, ale aj v komunitných centrách, aby sa s deťmi mohli učiť v družine, ktorá bude v komunitných centrách,“ dodala Nicholsonová.

Denník N priniesol v pondelok 10. apríla informáciu, že každý tretí prvák základnej školy v okrese Spišská Nová Ves opakuje ročník. Je to najviac z celého Slovenska. V okrese Michalovce prepadol každý štvrtý prvák.

Foto: SITA