Regióny Nitra Top

VÁŽNA SITUÁCIA v Nitre: Takmer 2800 ľudí NENASTÚPILO DO PRÁCE!

NITRA – Jedna z najväčších automobiliek na Slovensku sa potýka s pálčivým problémom. Zamestnanci nemôžu pracovať, pretože im chýbajú dôležité súčiastky. Jaguar Land Rover avizoval zatiaľ týždennú odstávku výroby. Z čoho bude žiť takmer 2800 zamestnancov, ktorých situácia zasiahla? 

 

Na problém s chýbajúcimi dielmi upozornila najprv automobilka Škoda v Českej Republike. Po nej nasledoval aj jeden z najväčších výrobcov na Slovensku, a to priemyselný park Jaguar Land Rover so sídlom v Nitre. Na odstávku výroby upozornili prostredníctvom statusu na sociálnej sieti. Firma zamestnáva takmer 4000 zamestnancov z čoho dve tretiny sú zamestnanci, ktorých sa odstávka výroby priamo týka. Jedná sa konkrétne o 2800 ľudí, ktorí museli kvôli prerušenej výrobe ostať doma.

Globálny problém – ceny áut budú stúpať

Peter Mrázik predseda odborovej komunikácie Jaguar Land Rover upozornil na veľmi naliehavý problém slovenského priemyslu. “Dnes, keď sa pozriem na informácie, ktoré k nám prúdia, tak to je globálny problém a bude to mať za následok to, resp. už má, že stúpnu ceny ojazdených áut a takisto začnú stúpať aj ceny nových áut. Predpokladaný nárast cien je razantný a pohybuje sa v rozmedzí 15-25%,” vyjadril sa s tým, že nevie vôbec predpokladať, kedy sa ceny ustália.

Automobilka oznámila verejnosti pozastavenie výroby prostredníctvom facebooku.
zdroj: fb Moderné odbory JLR

Prečo automobilka odstavila výrobu

Príčina sa môže zdať triviálna, avšak sled udalostí spustil lavínu v slovenskom priemysle. Mrázik avizoval, že dôvodom prečo Jaguar Land Rover pozastavil svoju výrobu, sú chýbajúce diely: “Čo sa týka odstávky skutočne môžem potvrdiť to, že je to globálny výpadok dielov, resp. čipov, ktoré nám chýbajú do áut. Máme problém potom tieto autá kompletizovať lebo nám chýbajú napríklad riadiace dosky, lakťové opierky, svetlá, čo je problém a bez týchto dielov autá byť nemôžu a nemôžu ani fungovať,” prezradil s predtuchou ohrozenia prevádzky aj iných priemyselných parkov. Koho viní za chýbajúce diely? “Osobne si myslím, že je tam viacej ovplyvňujúcich faktorov. Netvrdil by som, že je to niekoho vina, je to viacero udalostí, ktoré sa stretli v nevhodný čas,” priblížil pre zoznam.sk

Čo sú to takzvané čipy?

Čipy sa nachádzajú vo viacerých dieloch, ktorých je nedostatok. “Teraz žijeme veľmi turbulentnú dobu a počiatky tohto problému by sme mohli hľadať už na začiatku prvej vlny pandémie. Autá sú dnes vysoko elektrifikované. Pomaly každá jedna súčiastka buď interaguje, odosiela nejaké informácie do systému alebo sa využíva na riadenie toho systému. Preto, keď nám vypadne takáto súčiastka je to auto veľmi náročné skompletizovať alebo to ani vôbec nie je možné,” objasnil predseda odborovej komunikácie. Taktiež povedal, že Jaguar Land Rover o objednávky áut núdzu nemá, problém vzniká s ich dodávaním a výrobou.

Zamestnanci tisícového vozového parku.
zdroj: fb Moderné odbory JLR

Zamestnanci poberajú 80% priemerného zárobku

“Veľmi sme bojovali za to, aby zamestnanci mali zachovaný príjem na úrovni 80% priemerného zárobku,” vyjadril sa Mrázik s tým, že Jaguar Land Rover, ale aj mnohé iné priemyselné parky či automobilky, majú rôzne dohody o odstávke závodu, ktoré zamestnancom takýto príjem negarantujú. Vzhľadom na to, že priemysel na Slovensku je kostrou slovenskej ekonomiky, sú títo zamestnanci jadrom nákupnej sily, ktorá hýbe obchodmi a udržuje spotrebu. “Je preto veľmi dôležité biť sa za týchto 80%, aby sme udržali našu ekonomiku stále v pohybe,” skonštatoval. “Bohužiaľ táto odstávka môže trvať týždeň, môže trvať aj dlhšie, ale celkovo tie odstávky do budúcna sú pravdepodobné,” podľa šéfa odborov je preto nesmierne dôležité, aby schéma štátnej pomoci pokračovala ďalej.

Štát dotuje tisíce zamestnancov

80% platu zamestnancom gigantickej automobilky poskytuje Ministerstvo sociálnych vecí a rodiny. “Čo je potešujúce, že zo strany štátu tá pomoc prišla, konkrétne od Ministerstva sociálnych vecí a rodiny. Skutočne sú dnes tí zamestnanci doma na 80% priemerného zárobku a dúfame, že táto pomoc pre týchto zamestnancov bude aj ďalej pokračovať,” avizoval Mrázik na záver s konštatovaním, že to aj samotná ekonomika Slovenska potrebuje, udržať si takýchto zamestnancov.