Domáce

Vieme, čo trápi Bratislavčanov: Neporiadok, nelegálna reklama a málo zelene

Nedávny výskum v centre Bratislavy odhalil slabé miesta vychytených bratislavských ulíc. Domácich, ako aj návštevníkov trápi najmä neporiadok na ulici, priveľa reklamy a s tým súvisiaca absencia zelene.

Prieskum uskutočnený na vzorke 106 respondentov sa týkal základných oblastí života na obchodnej ulici a jej okolí. Okrem neporiadku respondenti kritizovali aj nedostatočnú údržbu ulice a nekoncepčný vizuál. Nemalým problémom sú opití a agresívni ľudia. Najmä počas víkendových nocí. Na obchodnej ulici a v jej okolí ľudia evidujú nedostatok zelene, lavičiek na odpočinok, ale aj absenciu kultúrnych podujatí.

Uskutočnený prieskum je prvou časťou plánovanej rozsiahlej analýzy stavu a potenciálu obchodnej ulice. V dohľadnej dobe bude následovať profesný socio-ekonomicky audit od renomovanej spoločnosti Marko and Placemakers Ltd z Londýna. Ten spočíva v rozsiahlej analýze jednotlivých prevádzok ako aj analýze ľudí, ktorí bývajú, pracujú, alebo nakupujú na obchodnej ulici. Socio-ekonomický audit dá odpovede, akým smerom sa má obchodná ulica v Bratislave uberať a ukáže jej potenciál do budúcnosti.

Mapovanie názorov na stav bratislavských ulíc uskutočnilo občianske združenie Obchodná ulica a okolie, ktoré sa snaží o revitalizáciu priestoru a prinávrátenie lesku tejto vychytenej bratislavskej ulice. „S odstraňovaním nahromadených problémov na obchodnej ulici sme už začali. Osadili sme nové odpadkové koše, odstránili sme nelegálnu reklamu na verejných stĺpoch. Súčasne pripravujeme viacero ďalších aktivít na zviditeľnenie a zlepšenie súčasného stavu“, konštatuje Davy Čajko z občianskeho združenia Obchodná ulica a okolie.

Občianske združenie pri odstraňovaní nahromadených problémov má podporu aj od magistrátu hlavného mesta. “Na príklade Obchodnej ulice môžeme vidieť, že spoločná práca samosprávy a občianskej verejnosti môže fungovať. Malými krokmi vieme spraviť veci, ktoré boli dlhodobo zanedbávané. Príkladom toho bola reklama a polepy na stĺpoch verejného osvetlenia, ktoré sme spoločnými silami dali do poriadku. Spolupracovať chceme aj ďalej. Práce je na tejto ulici dosť – nielen čo sa týka čistoty ulice, ale aj vizuálneho smogu,” povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

Medzi pripravovanými aktivitami je aj spustenie unikátnej výstavy „Obchodná na obchodnej“. Návštevníci obchodnej ulice budú mať možnosť vidieť historické a dobové fotografie obchodnej ulice, príbehy jednotlivých domov a ich zaujímavosti. Dobové snímky budú umiestnené na obrazovkách vo výkladoch jednotlivých prevádzok. Unikátne historické fotografie sú dielom fotografa Ľuba Stacha. Netradičná výstava o histórii obchodnej ulice bude spustená na prelome októbra a novembra tohto roka.