Regióny Domáce Čadca Politika Spoločnosť Top

Vlaková doprava čelí u nás kritike. Železnice sľubujú, že cestovanie sa časom zlepší

vlak - foto: iness.sk

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko čelí množstvu kritiky. Počas posledných týždňov horelo niekoľko rušňov, cestujúci uviazli vo vlaku uprostred noci a podľa cestujúcich je priam zázrak, ak vlak nemešká. Ministerstvo a železnice sú zajedno – riešenie si vyžaduje nielen peniaze ale najmä čas. Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko si myslí, že medializáciu stavu železníc politici zneužívajú, aby si robili kampaň. 

Jediným akcionárom železníc je ministerstvo dopravy. Práve rezort po vedením Árpáda Érseka je preto za stav vlakov zodpovedný. “Železničná doprava u nás trpí predovšetkým tým, že sa do nej roky neinvestovalo,” obhajuje sa ministerstvo. Podľa hovorkyne Karolíny Duckej považuje rezort dopravy železnice za svoju prioritu. Podľa nej je rozbehnutých niekoľko projektov, ktoré majú stav železníc zlepšiť.

Súčasný zlý stav im vraj ľahostajný nie je. “Plne si uvedomujeme, že vozidlový park Železničnej spoločnosti Slovensko je do značnej miery zastaraný,” tvrdí hovorkyňa. Vinu však podľa nich nesie minulé vedenie. Obnova vlakovej dopravy si vyžaduje nemalé finančné prostriedky, ale hlavne čas.

K situácií sa vyjadril aj minister dopravy Árpad Érsek. “Za dva roky nemôžeme stihnúť všetko a chyby, ktoré sú, sa samozrejme snažíme postupne odstraňovať,” tvrdí minister. Podľa neho je v prvom rade potrebná spolupráca a postupné odstraňovanie chýb.

Na snímke mimoriadne vypravený vlak zo stanice Senec prichádza do stanice Bratislava – Petržalka. FOTO TASR – Pavol Zachar

Chyby železníc sú politicky zneužívané

Zvýšený záujem verejnosti o problémy s vlakmi železnice príliš nevítali. “Všimli sme si, že minulomesačný zhluk mimoriadností spôsobil, že každý, kto má ambície v politike, využíva mediálny záujem o našu spoločnosť,” napísala Železničná spoločnosť pre Glob.sk.  Podľa nich nemožno jednotlivé udalosti (horiaci rušeň, strhnuté vedenie, odpojený vlak)  spájať do jedného vyjadrenia a zbierať na ňom politické body.

Podľa vedenia železníc má verejnosť skreslený obraz. “Odmietame, že by sme v tomto roku čelili výrazne inej poruchovosti ako v minulosti,” tvrdí hovorca železníc Tomáš Kováč. Podľa neho každú vzniknutú situáciu osobitne analyzujú a snažia sa jej v budúcnosti predísť.

Problémové sú najmä rušne radu 240.  Vyrobené boli v rokoch 1968-1970, takže majú odjazdené už slušne množstvo kilometrov. Po posledných problémoch ich začali železnice kontrolovať  oveľa viac.

Podľa hovorcu momentálne vlaková doprava podfinancovaná nie je. Oproti posledným desaťročiam sa do vlakov investuje až o 40% viac financií. S ministerstvom komunikujú na dennej báze a spoločne podnikajú kroky k zlepšeniu situácie.  Situácia na železniciach vraj nie je tak zlá, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.  “Dojem nárastu počtu incidentov vyplýva skôr zo zvýšenej medializácie posledných prípadov. Hoci ZSSK naozaj zaznamenala v ostatných týždňoch viacero incidentov, štatisticky ročne stále ide o relatívne malý počet prípadov,” tvrdí hovorca železníc.

Zdroj: TASR / Jakub Kotian

Pomoc z Bruselu

Zlepšeniu situácie na železniciach by mala pomôcť aj finančná injekcia z Bruselu. Podľa informácií, s ktorými ako prvý prišiel Trend, chce Európska únia do našej vlakovej dopravy napumpovať 134 – miliónov eur. Finančná injekcia sa však dotkne len Žilinského kraja. Za spomínaný finančný obnos sa železnice chystajú nakúpiť 25 vozňov. Tie budú využívané v regionálnej doprave. Podľa Eurokomisárky pre regionálny rozvoj má táto investícia posilniť využívanie vlakovej dopravy ako alternatívy voči autám.

Motoristická situácia v Žilinskom kraji je totiž veľmi komplikovaná. Problémové úseky ako Strečno alebo dopravný uzol v okolí Čadce komplikujú šoférom život na denno-dennej báze. Pokiaľ nebude dokončený diaľničný úsek medzi Žilinou a Čadcou, Kysuciam sa neuľaví. Dokončenie tohto úseku je naplánované až na rok 2023.

„Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce, či do školy verejnou dopravou. Je to správna cesta, a som veľmi rád, že Európska komisia nám pomáha na našej ceste k ekologickejšej doprave,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.