Domáce Šport Top

Všetko po starom. Sagan ostal aj po ťažkej horskej piatej etape lídrom bodovacej súťaže

CAMIGLIATELLO SILANO – Žiadna nuda, žiadne taktické vyčkávacie manévre, ale čistá cyklistika. 103. ročník Giro d´Italia je od úvodnej etapy mimoriadne zaujímavé a iba pokračuje v trende, ktorý nastavila Tour de France. 

 

Veď iba o štvrtej etape sa diskutovalo ešte dlhé hodiny po jej skončení. Či už to bolo odstúpenie favorita číslo jedna na ružový dres Gerainta Thomasa, alebo neskutočný finiš trojice Arnaud Démare – Peter Sagan – Davide Ballerini, kde o víťazovi musela rozhodnúť cieľová fotografia, či ťažký pád Lucu Wackermanna – Etienna van Empela v cieľovej rovinke. Pritom príčina, podobne ako pri páde Thomasa na bidone s vodou, je rovnako kuriózna a neuveriteľná.

Za pád spomínanej dvojice môže totiž televízna helikoptéra, ktorá letela príliš nízko, čím doslova odfúkla bariéry do cesty cyklistov tímu Vini Zabu. Talian Wackermann bol po páde v bezvedomí a previezli ho do nemocnice, pričom si vôbec nič nepamätal. Holanďan Van Empel vyviazol iba so škrabancami. No obaja pokračovali v pretekoch.

Vo veľkom sa rozoberal aj finiš medzi Démarom a Saganom, kde dlhé minúty ani jeden nevedel kto vyhral. Bol to napokon Francúz a Saganove čakanie na etapový triumf sa tak predĺžilo na 455 dní. Je však evidentné, že je to úplne iný Sagan ako na Tour. Rýchlejší, silnejší, s perfektným výberom miesta v pelotóne. Jeho forma išla rapídne hore a je iba otázkou času, kedy bude opäť víťaziť.

Nemá síce výbušnosť ako Gavíria, Viviani či Démare, ale stále je mimoriadne rýchly. Zo špurtérov je evidentne najuniverzálnejší a aj v ťažkom kopcovitom teréne sa dokáže udržať vpredu. To bola a stále je Saganova veľká výhoda oproti konkurencii. Na Tour akoby Sagana už nebavil rovnaký stereotyp a v Taliansku našiel novú motiváciu, čo je na bicykli aj mimo neho cítiť a vidieť. Vnútorný reštart Saganov potreboval a pomohol mu.

V piatej etape, ktorá mala 225 kilometrov a bola tretia najdlhšia v itinerári pretekov mal však Sagan iné úlohy ako záverečný špurt, aj keď dojazd do Catanzara by bol podľa jeho chuti – prevýšenie 2,5 percenta a rovinka do kopca. No to by sa musel Sagan dostať do úniku silnej skupiny jazdcov a najmä zvládnuť ťažké stúpanie prvej kategórie Valico di Montescuro 38 kilometrov pred cieľom. Monštrum s dĺžkou 24,2 kilometra a priemerom 5,2 percenta.

Úvodných 10 kilometrov ho tvorí plynulé stúpanie, no na ďalších štyroch kilometroch čaká cyklistov doslova peklo. Úzke cesty, serpentíny, nespevnený povrch a najmä viaceré náročné úseky so sklonom 13 až 15 percent. Nechýbajú ani “schody do neba”, ktoré majú 24,2 percenta. To už je aj na profesionálnu cyklistiku niečo extrémne. Nič pre Sagana a ďalšie “ťažké” váhy.

Aj preto to bola etapa ako stvorená na úniky a v hre boli dva hlavné scenáre. Boj o víťazstvo v nej a celkovú klasifikáciu. Opäť sa spomínali mená ako Saganov kolega a elitný vrchár Matteo Fabro, majster únikov Thomas de Gendt alebo Wilco Kelderman, Jonathan Castroviejo a Diego Ulissi. Prvým dôležitým bodom etapy však bola prvá rýchlostná prémia a deľba bodov o cyklámenový dres.

Sagan ich mal na Démara k dobru päť, takže ak nechcel o pozíciu lídra prísť, musel si kontrolovať dianie pred ňou. Zaujímavé bolo, že štart etapy bol už o 10:30 hod., takže cyklisti si museli poriadne privstať. Raňajky mali totiž už o siedmej. Októbrový termín a skóre stmievanie si vyžiadalo aj takúto daň.

Ako sa dalo očakávať, opäť hneď po štarte na nič nečakala osmička statočných, ktorí sa rozhodli vyskúšať šťastie. Boli v nej okrem iných aj prvý majiteľ ružového dresu Filippo Ganna alebo Jan Tratnik či Salvatore Pucco. Ich odstup kolísal na úrovni piatich minút. Zaujímavé bolo, že pôvodne bol v úniku aj Peter Sagan s Thomasom de Gendtom, no ich aktivita sa skončila po pár kilometroch. Jednoducho pelotón vedel, že by bolo priveľké riziko pustiť ich spolu do úniku. Aj to však ukazovalo, ako si Sagan verí, a že chce určovať stratégiu boja o cyklámenový dres. Pre zaujímavosť ešte treba dodať, že do catanzara sa Giro vrátilo do dvanástich rokoch a posledným víťazom tu bol Mark Cavendish.

Skupina vpredu mala voľnú ruku, žiadna prehnaná aktivita sa v hlavnom balíku nekonala a tak si jej jazdci podelili všetky body na špurtérskej a dvoch horských prémiách tretej kategórie. Rýchlostnú vyhral Restrepo, obe horské potom Zardini. Bolo tak jasné, že ak sa nič extra nestane, bude mať Peter Sagan aj po piatej etape na sebe cyklámenový dres pre lídra bodovacej súťaže.

Po nájazde do záverečného brutálneho stúpania sa situácia na trati mierne zmenil. Osemčlenná skupina sa zredukovala na kvarteto, no pelotón odstup postupne zredukoval. Kým na začiatku kopca to boli štyri minúty, v polovici už iba necelé dve. Pomaly sa začínal pozičný boj lídrov jednotlivých tímov na celkovú klasifikáciu.

Sagan bol v hlavnom balíku a ak by vydržal vpredu až do konca stúpania, mal by šancu aj na etapový triumf. Takáto situácia bola ešte na méte 30 kilometrov pred cieľom a všetko sa kontinuálne menilo. Tempo totiž postupne gradovalo a z pelotónu odpadávali skupinky jazdcov. Poplachom pre favoritov bola aktivita de Gendta, ktorý sa dotiahol na štvoricu na špici. Je známe, že Belgičan je v podobných situáciách nezastaviteľný. Najmä keď z vrcholu stúpania bolo už iba 13 kilometrov a dolu kopcom, prudkými serpentínami.

Na vrchole Camigliatelo Silano bol napokon prvý prekvapujúco majster sveta v časovke Filippo Ganna, pelotón mal na neho stratu niečo viac ako minútu. Pri schopnostiach Gannu by to Talianovi mohlo stačiť, no ešte stále chýbalo do cieľa 10 kilometrov. Ganna išiel ale famózne, jeho odstup bol konštantný na úrovni 50 sekúnd. Sám proti všetkým.

Keď zostávali Gannovi posledné tri kilometre a k dobru mal 40 sekúnd, bolo jasné, že triumf piatej etapy bude jeho. Prekvapujúci, ale úplne zaslúžený. Po viac ako 200 kilometrovom úniku si nič iné ani nezaslúžil. Úžasný výkon svetového šampióna. Dokonalý a famózny. Druhý bol Patrick Konrád a tretí Almeida, ktorý ostal v ružovom.

“Včera som komunikoval s Geraintom Thomasom a napísal mi, aby som išiel do brejku, aby som to vyskúšal, lebo mám na to, aby som vyhral aj takúto etapu. Skúsil som to a získal som úžasné víťazstvo nielen pre mňa, ale aj pre celý tím. Som ťažší ako vrchári a nebolo jednoduché prekonať záverečné stúpanie. Keď som zostal vpredu sám, akoby som absolvoval do cieľa časovku. Vo vysielačke som nepočul, aký mám náskok na súperov. Opakoval som si, aby som šiel úplne naplno až do cieľa,” povedal Ganna

Výsledky 5. atapy (Mileto-Camigliatello Silano, 225 km)

1. Filippo Ganna (Tal./Ineos Grenadiers) 5:59:17, 2. Patrick Konrad (Rak./Bora-Hansgrohe), 3. Joao Almeida (Portug./Deceuninck-Quick-Step), 4. Wilco Kelderman (Hol./Sunweb), 5. Lucas Hamilton (Aus./Mitchelton-Scott), 6. Jai Hindley (Aus./Sunweb), 7. Harm  Vanhoucke (Belg./Lotto Soudal), 8. Pello Bilbao (Šp./Bahrain McLaren), 9. Jakob Fuglsang (Dán./Astana), 10. Fausto Masnada (Tal./CCC) všetci +34 s, …124. Peter SAGAN (SR/Bora-Hansgrohe) +26:35 min

Celkové poradie

1. Almeida 17:06:23 h, 2. Bilbao +43 s, 3. Kelderman +48, 4. Vanhoucke +59, 5. Vincenzo Nibali (Tal./Trek- Segafredo) +1:01 min, 6. Domenico Pozzovivo (Tal./NTT Pro Cycling) +1:05, 7. Fuglsang +1:19, 8. Steven Kruijswijk (Hol./Jumbo-Visma) +1:21, 9. Konrad +1:26, 10. Rafal Majka (Poľ./Bora-Hansgrohe) +1:32, … 115. SAGAN +51:27

Bodovacia súťaž: 1. SAGAN 57 bodov, 2. Arnoud Demare (Fr./Groupama-FDJ) 52, 3. Ganna 45

Vrchárska súťaž: 1. Ganna 41 bodov, 2. Jonathan Caicedo (EF Pro Cycling) 40, 3. Edoardo Zardini (Tal./Vini Zabu-Brado-KTM) 18