Domáce Komentáre a názory

Komentár: Výmena ministra nie je riešením

„Na školstvo sa treba pozrieť úplne novými očami, ktoré Smer jednoducho nemá, nechce mať a preto ani nikdy mať nebude,“ povedal predseda #SIETE Radoslav Procházka v súvislosti s dnešným odvolávaním ministra školstva Juraja Draxlera.
Vláda Smeru mala celé jedno volebné na to, aby v školách zabezpečila základné potreby pre všetkých, no na plnej čiare zlyhala, myslí si aj expertka #SIETE pre školstvo Zuzana Zimenová.
„Na konci volebného obdobia žiaci stále nemajú istotu, že v prípade potreby dostanú pomoc od asistenta, špeciálneho pedagóga či psychológa. Rodičia stále nemajú istotu, že škola, ktorú si pre svoje deti vyberú, bude skutočne kvalitná,“ skonštatovala Zimenová.

#SIEŤ ZVÝŠI ROZPOČET ŠKOLSTVA O 30%
Nedostatočne odmenení sú podľa nej aj učitelia, ktorí neraz pracujú nad rámec svojich úväzkov. #SIEŤ sa preto zaviazala, že navrhne zvýšiť a stabilizovať rozpočet školstva, konkrétne zvýšiť do roku 2020 objem finančných prostriedkov do školstva aspoň o 30%.
Učitelia majú podľa Zimenovej nárok na metodickú a odbornú pomoc pri svojej práci. „Bez toho sa nikdy nezlepšia výsledky našich detí v školách, malí dyslektici sa nenaučia poriadne čítať, dysgrafici písať a deti zo sociálne znevýhodnených pomerov budú aj naďalej prepadávať do nižších ročníkov, zatiaľ čo ich nadaní spolužiaci sa budú na hodinách nudiť,” upresnila Zimenová. #SIEŤ ponúka záväzok, že naplnenie potrieb detí v školách a kvalitný servis pre učiteľov budú jej prioritou. Podľa Zimenovej by ministerstvo školstva malo v povinnom vzdelávaní podporovať vzdelávanie orientované na žiaka a postupnú premenu existujúceho selektívneho školského modelu na model, kde bude v bežnej škole vítané každé dieťa a dostane individuálnu podporu pre svoj rozvoj.”

CHÝBAJÚ MODERNÉ UČEBNICE A POMôCKY
Školám tiež podľa Zimenovej stále chýbajú aj moderné učebnice a pomôcky, lebo ich nemajú za čo nakúpiť. „Školy potrebujú od ministerstva základný podporný servis, nie pridávanie nových byrokratických povinností. V tomto školskom roku museli znova prepracovať školské vzdelávacie programy, a znova narýchlo,“ doplnila s tým, že ministerstvo školstva školy najmä kontroluje, hodnotí, prípadne sankcionuje, ale nijako im nepomáha zlepšovať sa. “#SIEŤ chce preto presadiť postavenie učiteľa ako profesionála s primeraným podporným servisom, znížiť ich byrokratickú záťaž a chce tiež otvoriť trh s učebnicami a učebnými materiálmi,” uzavrela Zimenová.