Domáce Kauzy

Výstavba D4 R7 bude pokračovať. Podľa ministerstva dopravy sa kontaminácia nepotvrdila

Zamestnanec vchádza do sídla D4R7. Policajné komando nabehlo do sídla spoločnosti D4R7 Construction, s.r.o. v bratislavskom Novom meste. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Výstavba D4 R7 bude pokračovať. Tvrdí to ministerstvo dopravy, ktoré si z obchvatu dalo odobrať vzorky. Existovalo totiž podozrenie, že sa na výstavbu obchvatu využívali aj potenciálne kontaminované materiály. V tejto súvislosti polícia dokonca uskutočnila raziu, pri ktorej zadržala štyroch ľudí. 

 

Testy zeminy v násypoch vznikajúcej diaľnice D4 R7 podľa ministerstva dopravy nepotvrdili kontamináciu, ktorá by ohrozovala zdravie ľudí. Ministerstvo však zároveň konštatuje, použitie materiálov, ktoré nie sú v súlade so stavebnými predpismi. Aby bolo možné tieto výsledky potvrdiť s definitívnou platnosťou, a zároveň aby bolo možné určiť rozsah problému, je nutné urobiť dodatočné odbery vzoriek a ďalšie testy, s ktorými sa začne zajtra.

Na snímke minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek počas kontrolného dňa na stavbe D4/R7 v Holiciach pri Dunajskej Strede 14. novembra 2018. FOTO TASR – Jaroslav Novák

„Aj keď sa zatiaľ nepotvrdilo znečistenie, ktoré by ohrozovalo zdravie ľudí alebo vodných živočíchov, nechali sme všetko ešte dôkladnejšie preveriť. Ak sa potvrdia podozrenia, ktoré máme, že materiál použitý v násypoch nebol ten, čo je dovolený, bude ho musieť koncesionár na vlastné náklady odniesť a použiť nový,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

Hrozilo pozastavenie stavby

Okrem podrobnejších testov iniciuje rezort dopravy aj kontroly Inšpekcie ministerstva životného prostredia a Štátneho stavebného dozoru a bude úzko spolupracovať s políciou, ktorá sa týmito podozreniami tiež zaoberá.

Na stavbu nultého obchvatu Bratislavy sa mal využívať stavebný odpad, ktorý dokonca mohol byť kontaminovaný. Hrozilo preto, že sa bude musieť časť už postaveného obchvatu zbúrať. Podľa Érseka to však daňových poplatníkov nebude stáť nič – ak vzniknú problémy, uhradí ich vraj firma. Vyzerá to však tak, že k najhoršiemu scenáru zatiaľ nepríde.

Stavbu realizuje konzorcium Obchvat nula, vedené španielskou spoločnosťou Cintra. Takmer 60 kilometrov dlhý obchvat Bratislavy D4 a s ním súvisiaca rýchlostná cesta R7 sa stavia formou PPP projektu. To v praxi znamená, že “štát koncesionárovi nič neplatí až do momentu, kedy bude cesta dokončená podľa všetkých platných predpisov a nezačnú po nej jazdiť autá,” informovalo Glob.sk ministerstvo dopravy.