Regióny Prievidza

Za posledných osem rokov stúpol doplatok Prievidze na MHD približne trojnásobne

Zdroj: TASR / Henrich Mišovič

PRIEVIDZA – Za obdobie posledných 8 rokov stúpla dotácia mesta Prievidza dopravcovi za výkon služby vo verejnom záujme asi trojnásobne. Naopak, klesal počet cestujúcich. Upozornili na to tamojší mestskí poslanci na svojom rokovaní v pondelok.

 

“Za posledných osem rokov klesol počet cestujúcich v MHD z 3,3 milióna na tri milióny, ale cena dotovania lístku vzrástla trojnásobne, zo 17 centov na 54 centov. Je to enormný nárast. Namiesto nejakej racionalizácie dopravy a jej zatraktívnenia mesačníkmi my ideme zvyšovať dotáciu,” skonštatoval poslanec Miroslav Žiak.

“Mali sme veľký projekt plynofikácie, ktorý bol v roku 2009, to znamená, že v tom čase bolo vložené do majetku obrovské množstvo peňazí z Európskej únie, za ktoré sa kúpili nové plynové autobusy. Samozrejme, tie majú svoju životnosť a my nemôžeme z toho žiť navždy. Medzitým prebiehali iné veci, akým je nárast ostatných nákladov, teda mzdy, energie, prípadne niektoré ďalšie položky,” načrtol generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko.

Jedným z návrhov riešení je podľa Žiaka po príklade iných samospráv zmenšenie autobusov i zavedenie mikrobusov, pričom plynové autobusy už nie sú riešením. “My by sme mali modernizovať iným spôsobom, nie nakupovať plynové autobusy, ale možno počkať na moderné trendy a hľadať iné riešenia,” doplnil. Trend poklesu cestujúcich potvrdila i samospráva, pričom sa netýka iba Prievidze. Na poklese má podľa nej podiel i počet taxislužieb v meste, naopak, pozitívom je MHD previazaná s Bojnicami.

“Ak by začal rásť počet prepravených osôb, tak aj doplatok zo strany rozpočtu samosprávy bol menší. Tak Bojnice, ako aj Prievidza majú obmedzené možnosti, ako vrátiť ľudí do autobusov MHD. Keby sme nedoplácali na MHD, tak by to znamenalo buď zrušenie MHD, alebo výrazné zvýšenie ceny cestovných lístkov,” vysvetlil hovorca mesta Michal Ďureje.

Mesto podporuje zavedenie časových lístkov

Samospráva nechce ísť podľa neho cestou oklieštenia terajších zliav, alebo vytvárania nových. “Veľa si sľubujeme od budúceho riešenia prepojenia sídliska Píly s obchvatom mesta, kde by sme ušetrili na tarifných kilometroch,” dodal. Dopravca je naklonený tomu, aby sa viac rozprával o zatraktívnení mestskej dopravy. “My sa nemôžeme porovnávať s veľkými mestami, ako je Bratislava, Banská Bystrica. Mestá Prievidza a Bojnice majú nejakú dopravnú obslužnosť a majú počet obyvateľov, ktorí využívajú tú dopravu, čo je v úplne inej dimenzii ako vo veľkých mestách,” ozrejmil generálny riaditeľ SAD Prievidza.

Aj veľké mestá musia podľa neho platiť obrovské peniaze, aby prevádzkovali mestskú dopravu a určite aj malé mestá to nemôžu robiť zadarmo. “Vymyslieť perpetuum mobile, mať aj geniálnu dopravu a aj, aby nás to nestálo veľa peňazí, to nie je ľahká úloha,” podotkol. Jednou z myšlienok je návrat časových lístkov, SAD Prievidza tento krok podporuje. “Návrat k tomu by bol jedným z riešení, ale určite nie jediným riešením,” doplnil Danko. Za minulý rok vznikol samospráve za výkon služby vo verejnom záujme preplatok 24.000 eur. Súvisí to s výškou zálohových platieb mesta smerom k dopravcovi. Vlani sa MHD prepravilo o tri percentá cestujúcich menej ako rok predtým.