Domáce Spoločnosť

Základné školy bojujú so šikanou. Situácia sa z roka na rok zhoršuje

Zdroj: TASR / Martin Baumann

BRATISLAVA – Šikanovanie a kyberšikanovanie je rozšírené aj na školách na Slovensku, pričom miera jej výskytu sa v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi zvýšila. Vyplýva to z výsledkov výskumu Slovenského národného strediska pre ľudské práva (SNSĽP) Šikana a kyberšikana na školách, ktorý realizovalo v školskom roku 2017/2018.  

Z prieskumu vyplýva, že prítomnosť šikanovania v škole uviedla viac ako polovica respondentov (51,8 percenta). Najvyšší výskyt šikanovania uviedli žiaci a žiačky základných škôl (56 percenta), no stretlo sa s ním aj takmer 51 percent študentov osemročných gymnázií a 44,8 percenta stredoškolákov. Len 9,5 percenta respondentov uviedlo, že na škole, ktorú navštevujú, sa šikana nikdy nevyskytla.

S kyberšikanovaním sa žiaci na našich školách donedávna stretávali zriedkavo, no podľa výsledkov SNSĽP má v súčasnosti s týmto fenoménom skúsenosť viac než tretina respondentov. O šikanovaní v kyberpriestore už počulo 66,3 percenta žiakov a žiačok. Viac ako tretina respondentov – 34,9 percenta, sa stala obeťou alebo svedkom kyberšikanovania.

Viac ako 13 percent prípadov v tejto sfére ostáva skrytých. Podľa prieskumu vyše sedem percent žiakov uviedlo, že učitelia sa síce o šikane dozvedeli, no násilník nebol potrestaný a problémy stále pokračujú. Až 45,6 percenta respondentov nevie, aký postup pri riešení šikany škola použila.

Zistenia sú znepokojivé

Výskum potvrdil výsledky iných štúdií, že výskyt tohto sociálno-patologického javu je bežný aj na Slovensku. “K pozitívnym zisteniam výskumu patrí fakt, že zatiaľ nie je možné potvrdiť výskyt tradičnej šikany a kyberšikany na našich školách v rozsahu prirovnávanom k epidémii, o akom referujú zahraničné výskumy a médiá. Hoci situácia na Slovensku nie je taká alarmujúca, ako uvádzajú mnohé západné krajiny, hlavné zistenia výskumu sú znepokojivé a nemožno ich bagatelizovať,” uvádza SNSĽP.

Výskum upozornil na dlho zdôrazňovanú potrebu zlepšenia statusu učiteľa a poukázal aj na potrebu venovať systematickú pozornosť prevencii a eliminácii tohto negatívneho fenoménu. Súčasne prispel k zámeru strediska zmapovať výskyt a frekvenciu rozličných foriem šikanovania a kyberšikanovania žiakov a učiteľov na školách.

 

Galéria
Zdroj: TASR / Martin Baumann
Zdroj: TASR / Milan Kapusta
navigate_before
navigate_next