Domáce Politika Top

Žarnay navrhuje upraviť podmienky pre pedagogických zamestnancov

BRATISLAVA – Jednoznačné vyjadrenie sumy pracovného času zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme, zakotvenie povinnosti riaditeľa školy rozlišovať rozloženie pracovného času a nároky pedagogického zamestnanca z toho vyplývajúce pred výkonom výchovno-vzdelávacej činnosti mimo miesta obvyklého vyučovania a zjednotenie spôsobu výpočtu počtu hodín náhradného voľna prislúchajúceho k čerpaniu jedného dňa náhradného voľna pedagogickým zamestnancom.

To je cieľom návrhu novely zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý na rokovanie septembrovej schôdze parlamentu predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.

Problém podľa Žarnaya

Práca vykonávaná vo verejnom záujme v sebe zahŕňa podľa neho najširšiu škálu profesií v pracovno-právnej oblasti. „Vyššou kolektívnou zmluvou sa každoročne upravoval, resp. dohodol rozsah týždenného pracovného úväzku zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme. Konsolidácia sumy pracovného času zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme v zákonnej podobe prinesie väčšiu stabilitu a prehľad v rámci pracovno-právnych vzťahov v tejto oblasti. Následne umožňuje jednoznačný a bezproblémový základ pre výpočet počtu hodín náhradného voľna prináležiacich na čerpanie jedného dňa náhradného voľna pedagogickým zamestnancom,” uvádza Žarnay v dôvodovej správe.

Špecifikum práce pedagogických zamestnancov v sebe podľa poslanca zahŕňa okrem výchovy a vzdelávania, zaistenia neustálej bezpečnosti detí, tvorby projektov, programov, organizácie a realizácie ich voľnočasových aktivít, množstva administratívnych úkonov a neustálej komunikácie a riešenia problémov detí a rodičov aj výkon ich práce mimo miesto obvyklého vyučovania. Najčastejšie ide o výlety, exkurzie, špecializované výcviky a školy v prírode.

Častý jav

„Častým javom sú značné disproporcie vo vnímaní časového rozsahu práce pedagogických pracovníkov na týchto aktivitách a ich následné vykazovanie a uznanie riaditeľom školy. Jednoznačne prevenčným krokom je zakotvenie povinnosti riaditeľa školy, či školského zariadenia, explicitne rozlíšiť a určiť rozsah práce pred jej výkonom pre každého pedagogického zamestnanca mimo miesto obvyklého vyučovania tak, aby bolo nad všetku pochybnosť jasné, ktoré činnosti sa zabezpečujú v rámci základného úväzku, ktoré sú prácou nadčas a kedy je nariadená pracovná pohotovosť,” vysvetľuje Žarnay.

Jednoznačné zakotvenie týždenného pracovného času zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme podľa predkladateľa návrhu prináša nielen právnu istotu do pracovno-právnych vzťahov, ale obzvlášť pomáha zjednodušiť výpočet sumy nadčasových hodín potrebných na uplatnenie si jedného dňa náhradného voľna pedagogického zamestnanca. V tejto oblasti sa vyskytujú značné disproporcie medzi jednotlivými školami, keďže si každá z nich určovala tieto podmienky v pracovnom poriadku. Tento prístup považuje za nejednoznačný a nespravodlivý.

„Jednotná konkretizácia počtu nadčasových hodín potrebných na uplatnenie si jedného dňa náhradného voľna pre pedagogického pracovníka je krokom umožňujúcim následný nediskriminačný prístup k pedagogickým zamestnancom všetkých typov škôl,” uzatvára Žarnay.

Foto: SITA