Domáce Spoločnosť Servis

Železnice chcú zvýšiť bezpečnosť v nočných vlakoch, jazdí v nich aj SBS

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) chce zvýšiť bezpečnosť v nočných vlakoch, preto od 1. novembra testuje ich sprevádzanie príslušníkmi bezpečnostnej služby. Tí budú počas štvormesačnej skúšobnej lehoty do februára 2020 prítomní v štyroch nočných rýchlikoch medzi Bratislavou a Košicami R 614 Zemplín, R 615 Zemplín (Bratislava – Žilina – Humenné), R 800 Poľana a R 801 Poľana (Bratislava – Zvolen – Prešov).

 

Informovala o tom v stredu ZSSK v tlačovej správe s tým, že už počas prvých siedmich dní nasadenia vo vlakoch zasahovali zamestnanci SBS celkom trinásťkrát. Z vlakov vyprevádzali podgurážených či agresívnych cestujúcich, prípadne takých, ktorí nemali platný cestovný lístok a neboli ochotní si ho dodatočne zakúpiť.

Zo štatistík odboru inšpekcie a kontroly ZSSK vyplýva, že v nočných vlakoch je obťažovanie cestujúcich ich spolucestujúcimi častejšie ako v iných, najmä pod vplyvom alkoholu. Hoci sa podľa národného dopravcu vlakový personál vždy snaží situáciu riešiť, nezriedka je potrebné privolať do nasledujúcej stanice políciu, čo často spôsobuje meškanie vlaku.

Zdroj: archív

“Žiaľ, niekedy sa naši vlakvedúci ani pri najväčšej asertivite, tolerantnosti a odvahe nevedia postaviť agresívnemu cestujúcemu,” povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. “Navyše, frekvencia incidentov na oboch tratiach mala do konca októbra rastúcu krivku. Dostávali sme desiatky sťažností poštou, e-mailom aj cez sociálne siete. Napriek maximálnej ústretovosti Policajného zboru SR nie je možné volať takmer ku každému vlaku hliadku a zakaždým tak naberať meškanie. Preto sme sa rozhodli vyskúšať túto cestu,” uviedol Hlubocký.

Prísne pravidlá

Pracovníkov SBS počas prvých týždňov sprevádzajú vo vlakoch zamestnanci odboru inšpekcie a kontroly ZSSK a ich zaangažovanie sa do konfliktu podlieha prísnym pravidlám. “Určite nechceme nikoho nútiť, aby bez príčiny opustil vlak. Pravidlá však platia pre všetkých a už samotná prítomnosť ľudí, ktorí sú pripravení riešiť akýkoľvek konflikt, zmierňuje zbytočné napätie a emócie,” poznamenal riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSK Roman Kusý. O tom, či bude dopravca pokračovať v nasadzovaní SBS do nočných vlakov, prípadne v akej forme bude spolupráca fungovať, rozhodne až po vyhodnotení pilotného projektu. Celkové náklady na skúšobnú prevádzku predstavujú zhruba 34-tisíc eur. Počas štyroch mesiacov štyri nočné diaľkové vlaky prevezú približne 240 tisíc cestujúcich a predpokladané tržby z ich prepravy sa pohybujú na úrovni viac ako milión eur.