Domáce GPlus Politika Kauzy Top

Železničiari šetria, kde nemajú. Doplatiť na to môžu práve cestujúci

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Železničiari musia riešiť problém. Počas posledných dní sa začali vo viacerých vlakoch a na staniciach objavovať plagáty, ktoré vyzývajú k podpisu petície. Železničiari sa totiž rozhodli rozšíriť počet spojov, ktoré budú vypravované bez prítomnosti sprievodcu. Odborárom sa však tento krok nepáči. Upozorňujú, že úlohou sprievodcu nie je len predávanie lístkov. 

 

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vlakvedúcich, samozrejme, nerušila a neruší. Na niektorých tratiach zaviedla tzv. samoobslužný výpravný systém (SVS), ktorý je bežný už veľa rokov na Slovensku, v Čechách, v Rakúsku, vo Švajčiarsku a mnohých ďalších krajinách. To znamená, že vlaky sú vypravované bez sprevádzajúceho personálu,” vysvetlil pre Glob.sk hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Podľa neho je tento krok dobrým strategickým riešením. 

Železničná spoločnosť Slovensko má dlhodobo problém so zamestnancami. “Kvalitní ľudia sú tiež „podpultovým tovarom“. My takých máme, no potrebujeme ich tam, kde budú užitočnejší. To znamená, že vlakvedúcich, ktorí dnes obsluhujú tieto trate, neprepúšťame, ale budú presunutí na iné „silnejšie“ trate,” vysvetľuje Kováč. Samoobslužný systém už na niektorých tratiach funguje, po novom by sa mal rozšíriť o niekoľko ďalších. Ľudia si tak budú môcť zakúpiť lístok cez SMS, cez internet či aplikáciu, v krajnom prípade u rušňovodiča.

Zdroj: Glob.sk

Železničnej spoločnosti dlhodobo chýba niekoľko desiatok rušňovodičov, ktorí sa za prácou vyberajú radšej do zahraničia. Tam za svoju prácu dostávajú častokrát lepšie zaplatené. Len pred niekoľkými týždňami museli železničiari na niektorých úsekoch dokonca odrieknuť pravidelné spoje – nemal ich totiž kto viesť. Za viac práce na úsekoch, kde budú zrušení sprievodcovia, dostane strojvodca odmenu 10% z každého predaného lístka. “Faktom však je, že SVS systém zavádzame tam, kde je rozhodujúci počet cestujúcich, ktorí spadajú pod bezplatnú prepravu, resp. majú týždenníky a mesačníky. Reálne teda v staniciach bez predajného miesta či automatu rušňovodič väčšinou nemá komu čo predať alebo len sporadicky 1 – 3 lístky. Naším cieľom je, aby rušňovodiči nemuseli predať ani jeden lístok. Aby cestujúci pristupovali k nami poskytovaným službám verejnej dopravy zodpovedne a do vlaku nastupovali už s cestovným lístkom,” hovorí hovorca. 

Budú si ľudia poctivo kupovať lístky?

Otázkou tiež zostáva, kto bude kontrolovať, či cestujúci nebudú tento systém zneužívať a cestovať “načierno”. Železnice ale svojim cestujúcim veria a o zneužívanie neprítomnosti sprievodcu obavu nemajú. V tejto chvíli môžeme konštatovať, že naši cestujúci pristupujú k využívaniu služieb ZSSK svedomito a do vlaku nastupujú v zmysle svojich povinností, t. j. s platným cestovným dokladom,” tvrdí Kováč. Cestovné lístky na tratiach s SVS podľa neho kontrolujú ich kontrolóri prepravy z odboru inšpekcie a kontroly.

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Železnice pri “presune” sprievodcov argumentujú najmä tým, že chcú byť “dobrým hospodárom”. Glob.sk sa preto zaujímal, koľko peňazí chcú vlastne železničiari ušetriť. Oni sami to však vyčíslené nemajú. “Nejde o šetrenie, ZSSK je v dobrej finančnej kondícii. Je to optimalizácia výdavkov. Takto vytvorené rezervy neskôr môžeme využiť v prospech cestujúcich inde,” odpísal hovorca ZSSK.

Chýbať môžu tým, ktorí ich najviac potrebujú

Odborári však majú na celú vec iný názor. Podpisy na petíciu zbierajú už od mája, po oznámení ambície rozšíriť SVS systém vylepili po vlakoch plagáty a zber podpisov sa opäť rozbehol. Federácia strojvodcov a Odborové združenie železničiarov tvrdia, že sprevádzajúci personál má vo vlakoch aj inú funkciu, ako je predávanie a kontrola lístkov. “Sprevádzajúci personál vo vlakoch zastupuje prítomnosť ľudského faktora a poskytuje pomoc a podporu pri cestovaní,” upozorňujú odborári. Sú to totiž často práve sprievodcovia, ktorí riešia vo vlakoch menšie konflikty, prípadne v núdzi volajú políciu. Zároveň môžu chýbať aj pri iných činnostiach. “Cestovanie vlakmi by sa malo uľahčovať pre všetky skupiny cestujúcich, hlavne pre tie, ktoré potrebujú asistenčné služby,” tvrdia. Reč je o imobilných cestujúcich, ktorí majú často problém dostať sa do vlaku či vystúpiť z neho.

Podľa odborárov zároveň skúsenosť z iných krajín hovorí, že sprievodcovia vo vlakoch chýbajú. Žiadajú preto Ministerstvo dopravy SR, aby zakročilo a tento krok prehodnotilo

Ministerstvo železničiarov podporuje

Rezort dopravy dáva od celej veci ruky preč. “Personálna politika je v plnej kompetencii ZSSK,” hovorí rezort. “Čo sa však týka rušenia sprievodcov vo vlakoch, ide o prax zavádzanú naprieč mnohými traťami po celej Európe. Dominujú najmä lokálne trate s nižšou prepravou cestujúcich. Západné železnice už dávnejšie nabehli na takýto spôsob a postupne ho na regionálnych vlakoch čoraz viac rozširujú,” objasňuje rezort.

Podľa ministerstva rušňovodič dokáže plnohodnotne zabezpečiť dohľad. “Súbežne s tým železnice unifikujú súpravy vo forme diaľkovo zatváraných dverí a kamerových systémov vo vozňoch, kde má rušňovodič prakticky dohľad nad celou takouto súpravou. V slovenských podmienkach takýto krok realizujeme len na takých krátkych súpravách, kde je alebo bude tento režim dodržaný, hoci by to bolo možné aj na moderných ucelených jednotkách (kde sú tiež diaľkovo zatvárané dvere a kamerový systém), tam ale ponechávame sprievodcov v plnom režime ako doposiaľ,” hovorí rezort.

Ktorých úsekov sa to dotkne? 

SVS systém aktuálne funguje na desiatich tratiach: 

  • Zohor – Záhorská Ves, 
  • Kúty – Skalica na Slovensku, 
  • Trenčianska Teplá – Horné Srnie – Vlársky Průsmysk (ČD), 
  • Žilina – Rajec, 
  • Bratislava-Petržalka – Rajka (Gysev), 
  • Štrba – Štrbské Pleso (OŽ), 
  • Poprad-Tatry – Štrbské Pleso (TEŽ), 
  • Starý Smokovec – Tatranská Lomnica (TEŽ), 
  • Studený Potok – Tatranská Lomnica, 
  • Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany. 

Od GVD 2019/2020 plánuje ZSSK SVS systém rozšíriť na trate: 

  • Zvolen – Šahy 
  • Úľany nad Žitavou – Zlaté Moravce 
  • Levice – Štúrovo.