Spoločnosť Domáce Kultúra Top

Život alebo smrť? Situácia, do ktorej sa môže dostať hocikto a už nie je cesty späť

Zdroj: SND / Braňo Konečný

BRATISLAVA – Pandémia odtrhla ľudí od kultúrneho sveta a brány Slovenského národného divadla (SND) boli predčasne zatvorené. Po lete ale prichádza nová sezóna a to hneď s veľkolepou hrou – Hriech/Její pastorkyňa. Činohra sa tak opäť vracia a svoju púť plnú nástrah odštartovala vo veľkom. Kvôli novým obmedzeniam v súvislosti s koronavírusom je ale otázne, dokedy.

 

Novú divadelnú sezónu SND otvára Činohra so svojou hrou Hriech/Její pastorkyňa. Spojenie dvoch klenotov slovenskej a českej realistickej drámy prináša inscenáciu plnú úsmevu, ale aj tragických momentov.

Premiéra inscenácie bola naplánovaná ešte v minulej, jubilejnej stej sezóne. Hry Hriech a Její pastorkyňa totiž patrili k prvým premiéram v dejinách SND. Spojenie týchto hier a nové naštudovanie mali byť príspevkom k oslavám storočnice. Jubilejná sezóna však so sebou priniesla niekoľko nepríjemností, ktorým musela hra čeliť. Generálny riaditeľ SND Peter Kováč preto vyzdvihol režiséra Matúša Bachynca, ktorý to aj napriek mnohým problémom nevzdal. ,,Ja by som sa chcel Matúšovi poďakovať za nesmiernu výdrž, ktorú mal pri tejto inscenácii, pretože si nepamätám, že by sa inscenácia rodila takmer desať mesiacov. Proces bol niekoľkokrát prerušený, najprv v dôsledku samovraždy našej kolegyne Moniky Potokárovej, neskôr v dôsledku Covid-u. Pre mladého režiséra to musela byť obrovská psychická záťaž,’’ zdôraznil Kováč.

 

Prístup k životu

Spoločné uvedenie klasických hier Tajovského jednoaktovky Hriech a Priessovej Její pastorkyne nie je náhodné. Dramaturg Daniel Majling videl v hrách niekoľko podobností. ,,Toto spojenie slovenskej a českej klasiky som mal pripravené už takmer dvadsať rokov. Obidve hry sú silné a keď sa spoja, tak získame novú hodnotu v porovnaní dvoch rôznych prístupov k životu a dvoch rôznych myslení, ktoré sa konfrontujú pri riešení ak nie toho istého, ale veľmi podobného problému s nejakým neželaným dieťaťom,’’ povedal dramaturg.

 

Spojenie dvoch hier prináša rovnaký problém s rozdielnym riešením. Zdroj: SND / Braňo Konečný

Nechcené dieťa

Hra okrem dvoch prístupov k životu a dvoch národných pováh ponúka tiež konfrontáciu dvoch verzií jedného základného príbehu – jednej komickej a druhej tragickej, ale aj konfrontáciu dvoch bratských národných dramatík. Tajovského komédia Hriech je komédiou v oboch zmysloch slova. Na scéne pracuje s čierno-humornými situáciami a zároveň je to hra, ktorá sa skončí dobre. Sila tejto komédie vychádza z jej silnej rámcovej situácie a tá je dramatická. Evin muž Andrej sa po rokoch vracia z Ameriky. Nevie, že Eva sa medzitým zaplietla s detinským a nezodpovedným sluhom Janom a majú spolu dieťa. Eva je zúfalá, nevie, ako jej muž na túto situáciu zareaguje. Cesta k nesentimentálnemu happyendu vedie cez neľahké rozhovory a spytovanie si svedomia.

Základná dramatická situácia Preissovej Její pastorkyne je veľmi podobná. Mladá Jenůfa čaká dieťa s nezodpovedným Števom, ktorý si ju ale nechce vziať. Vzal by si ju Laco, ale pre toho je predstava, že bude vychovávať dieťa chlapa, ktorého neznáša, neprijateľná. Nechcené dieťa je tu opäť problém. U Preissovej sa, na rozdiel od Tajovského, príbeh končí tragicky.

 

Neželané dieťa vyrieši Kostelníčka za chrbtom dcéry. Zdroj: SND / Braňo Konečný

Z minulosti do súčasnosti

Režisér sa počas tejto inscenácie zameral aj na vyťahovanie detailov, ktoré postupne počas predstavenia vyplávajú na povrch. Pálčivá téma je taká autentická, že sa v nej mnohí ľudia nájdu. Zimomriavky na tele dotvára scéna a hudba Daniela Fischera.

Prácu režiséra vyzdvihol tiež herec Tomáš Maštalír, ktorý stvárňuje Andreja. ,,Situačne, emočne, s pokusom o autenticitu sme sa snažili situácie oživiť tak, aby sa dali chápať aj z nášho súčasného pohľadu a vnímania týchto vecí. Ja som rád, že som za toto skúšobné obdobie mohol spolupracovať s Matúšom Bachyncom. Napriek tomu, že je z najmladšej generácie režisérov, je dostatočne vyzretý režisérky aj ľudsky,’’ dodal Maštalír.

 

Témy z inscenácie sú podobné súčasnosti. Zdroj: SND / Braňo Konečný

Obľúbený jazyk

Zaujímavosťou je takisto jazyk, ktorý sa tvorcovia rozhodli využiť. Zo začiatku mali obavy, ako ho prijmú herci. ,,Som rád, že všetci hereckí kolegovia prijali výzvu hrať to v pôvodine Tajovského a takisto v moravčine alebo teda v Preissovej jazyku, lebo nie je to nijaké konkrétne moravské nárečie. Báli sme sa, že nás pošlú do čerta s tým jazykom, ale verili sme tej téme a porovnaniu,’’ uviedol režisér Bachynec.

Jazyk sa tak stretol s úspechom. Za všetko hovoria slová herečky Dany Košickej, ktorá ako hostka hrá Kostelníčku. ,,Ja som vďačná za túto príležitosť, že som si toto mohla zahrať, aj keď to bolo v moravčine, ktorá ma na začiatku vydesila. Ale paradoxne je to veľmi krásny jazyk, ktorý sa príjemne hovorí a mám pocit, že tí diváci tomu rozumejú. My sme si ho obľúbili, dokonca sa v súkromí rozprávame po moravsky.’’

Ďalšou hostkou je herečka Vica Kerekes, ktorá stvárňuje Evu. Tá vyzdvihla hereckých kolegov. Kerekes totiž 14 rokov nehrala v divadla a tí jej počas skúšania podali pomocnú ruku. ,,Mám radosť, veľa mi pomáhali, aj ich obdivujem. Veľakrát aj prestávam hrať, lebo ich obdivujem pri hraní. Som nesmierne rada, že tu môžem byť.”

 

Dva podobné svety, ale predsa iné riešenia. Zdroj: SND / Braňo Konečný

Inscenačný tím

  • Réžia: Matúš Bachynec
  • Dramaturgia: Daniel Majling
  • Scéna: Barbora Šajgalíková
  • Kostýmy: Ján Husár
  • Hudba: Daniel Fischer

Obsadenie

Hriech

  • Bora: Gabriela Dzuríková
  • Eva: Vica Kerekes (ako hosť)
  • Andrej: Tomáš Maštalír
  • Jano: Matúš Beniak (poslucháč VŠMU)

Jej pastorkyňa

  • Kostelníčka: Dana Košická (ako hosť)
  • Jenůfa: Anežka Petrová (poslucháč VŠMU)
  • Števa: Roman Poláčik
  • Laca: Daniel Fischer

 

Scéna dotvára atmosféru inscenácie. Zdroj: SND / Braňo Konečný

O dramaturgických plánoch všetkých troch súborov SND, rovnako ako aj o vážnej situácii divadla v súvislosti s novými opatreniami kvôli koronavírusu, vás bude Glob.sk informovať.

Mohlo by vás zaujímať: