
SLOVENSKO, NEMECKO – Známa módna značka bojuje na Slovensku s problémami. Dospelo to až k tomu, že sa rozhodla požiadať súd o konkurz. Ťažkosti má aj v domovskom Nemecku.
Známa módna nemecká značka Gerry Weber zameraná najmä na výrobu a predaj dámskeho oblečenia aktuálne čelí problémom na Slovensku. Ako vyplýva z Registra úpadcov, sú začal voči spoločnosti Gerry Weber SK s. r. o. konkurzné konanie. Návrh na konkurz podala na seba samotná firma. Ako prvé na to upozornili Hospodárske noviny.
Nemeckej firme s 50-ročnou históriou sa podarilo zaradiť medzi celosvetovo známe módne značky a v rámci svojej expanzie do strednej Európy otvorila predajne aj na Slovensku. Jednu predajňu firma otvorila v bratislavskom nákupnom centre Central a ďalšiu v košickom obchodnom centre Aupark.
„Vieme, že krachujeme. Predajňa zatiaľ funguje, ale nevieme dokedy,“ uviedla pre INDEX jedna z predavačiek slovenskej predajne. Firma pritom na Slovensku pôsobila od roku 2013. Mnohí slovenskí zákazníci poznajú produkty značky aj z e-shopov.

Na Slovensku mali nízke zisky a daňový dlh
Spoločnosť Gerry Weber na Slovensku nedosahovala príliš vysoké zisky. Najvyšší zisk vo výške 24-tisíc eur mala ešte v roku 2016. Počas pandémie sa prepadla do hlbokej straty vyše 120-tisíc eur, následne sa z červených čísel dostala do plusu ani nie 20-tisíc.

Naopak, tržby spoločnosti každoročne za posledných 5 rokov rástli. V roku 2023 sa jej podarilo prekročiť sumu milión eur. Spoločnosť v súčasnosti dlhuje Finančnej správe SR na daniach takmer 10 800 eur.

Problémy má firma aj v Nemecku
Problémy jednej z najznámejších nemeckých módnych značiek nie sú až takým prekvapením. Už v minulosti firma zatvárala pobočky a prepúšťala zamestnancov. V marci tohto roka nemecký týždenník WirtschaftsWoche informoval, že spoločnosť sa dostala do tretej existenčnej krízy za posledných šesť rokov.
Nemecký Spiegel priblížil, že hlavnými príčinami ekonomických problémov mali byť nečakane slabé objednávky zo strany maloobchodníkov na tohtoročnú jarnú sezónu, finančné problémy obchodných partnerov a nie veľmi vysoké vianočné predaje, ktoré zasiahli celé odvetvie.
Vedenie spoločnosti zamestnancov ubezpečovalo, že urobia všetko pre to, aby sa našli investori. Ako pred dvomi týždňami informovala nemecká televízia WDR, potenciálni investori majú záujem o podnikanie a značku, ale nie o sídlo v nemeckom Halle, kde je centrála spoločnosti. Správa zasiahla 281 zamestnancov centrály, ktorí čakajú na to, či pre nich bude aj naďalej práca.
E-shop už nefunguje
O problémoch značky svedčí aj oznam, ktorí zákazníci nájdu na medzinárodnom e-shope módnej značky. Ľudí na stránke privíta len tento oznam zverejnený vo viacerých svetových jazykoch: „Ďakujeme za vašu dôveru. Náš internetový obchod už nie je dostupný. Chceme sa vám srdečne poďakovať za vašu podporu v uplynulých rokoch – bolo nám potešením nadchnúť Vás našou módou.“

Aj keď ešte nie je isté, či ide o definitívny koniec značky, situácia na Slovensku aj dianie v Nemecku tomu nasvedčuje. Ak súd konkurz schváli, nasledovať by mal rozpredaj majetku slovenskej firmy.