Domáce Politika Spoločnosť

Znižovanie vekovej hranice pre vodičov autobusov môže dopravcom pomôcť. Majú však pripomienky

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Celková situácia na trhu ukazuje, že pôvodná silná generácia vodičov autobusov postupne odchádza do dôchodku, preto sa správna motivácia mladých k povolaniu vodiča autobusu stane naliehavou. Uvádza sa to v stanovisku spoločnosti Slovak Lines k návrhu rezortu vnútra znížiť vek potrebný na získanie vodičského oprávnenia na autobus z 24 na 21 rokov.

 

“Spomínaná úprava vekových hraníc je len jedným z krokov k tomu, aby sme mladým ľuďom so vzťahom k tejto práci ponúkli po skončení stredoškolského štúdia zaujímavú a stabilnú pracovnú alternatívu, aby nekončili v iných pracovných odboroch,” uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa spoločnosti Eva Vozárová. Požiadavky na vodičov autobusov podľa spoločnosti boli vždy prísne a mali by rovnako prísne zostať, keďže ide o povolanie s veľkou mierou priamej zodpovednosti. “Spolu s tým však potrebujeme efektívny systém vzdelávania mladých adeptov na toto povolanie. Tu vidíme ako nevyhnutnú spoluprácu všetkých účastníkov trhu, a to vrátane štátu, dopravcov či odborných organizácií,” dodala Vozárová.

Podľa stanoviska spoločnosti FlixBus nedostatok vodičov a s tým spojené zníženie vekovej hranice pre vodičov nemá vplyv na ich fungovanie. “V sieti FlixBusu aktuálne jazdí viac ako 300 dopravných partnerov, ktorí zamestnávajú viac ako 7000 profesionálnych vodičov,” informovala hovorkyňa Martina Čmielová.

Momentálne je minimálny vek vodičov autobusov 24 rokov. Zdroj: TASR / Jakub Kotian

Zníženie minimálneho veku pre získanie oprávnenia šoférovať kamióny a autobusy sa nepozdáva Ústrednému automotoklubu SR a Únii autodopravcov Slovenska. Ako na júlovej tlačovej besede uviedol prezident Ústredného automotoklubu SR Juraj Smrečan, návrh považujú v kontexte zvýšenia počtu dopravných nehôd v poslednom období za extrémny a život ohrozujúci. Podľa Smrečana chcú organizácie pôsobiace v doprave osloviť poslanecké kluby v parlamente, aby im ešte pred hlasovaním o tomto návrhu predstavili svoje výhrady.

Dôležitá je aj zrelosť

Posudková lekárka Patrícia Tropek v tejto súvislosti skonštatovala, že pri vydávaní oprávnení pre profesionálnych vodičov sa posudzujú kritéria ako osobnosť a tiež napríklad zrelosť. “Ako je schopný v kritickom momente reagovať,” povedala. Osoby vo veku od 12 do 20 rokov pritom podľa nej patria do kategórie adolescentov a im podľa jej názoru na základe súčasných kritérií nie je možné vystaviť potrebné oprávnenie. Stanislav Skála z Únie autodopravcov Slovenska doplnil, že autodopravcom by v tomto smere viac pomohlo znižovanie nákladov zo strany štátu. To by umožnilo, aby mohli zaplatiť skúsených vodičov, ktorí sú momentálne v zahraničí.

Ministerstvo vnútra v tejto súvislosti pripomenulo, že v rámci medzirezortného pripomienkového konania k návrhu prijali niekoľko pripomienok. Všetky riadne a včas podané pripomienky boli predmetom vyhodnocovania a tie, ktoré boli označené ako zásadné, teda na ktorých uplatnení oprávnené subjekty trvali, boli podľa rezortu predmetom diskusie, respektíve odstraňovania rozporov. “Vo vzťahu k tejto problematike boli v rámci medzirezortného pripomienkového konania prijaté pripomienky z Ministerstva dopravy a výstavby SR, podporné stanovisko Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl a mimo pripomienkového konania sme prijali podporné stanoviská od dopravných psychológov, Zväzu autobusovej dopravy a združenia ČESMAD Slovakia,” konštatoval rezort.