Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Časovaná bomba! DESAŤTISÍCE Slovákov môžu prísť o DOPRAVU: Kto je na vine a ako REAGUJE štát?

Ilustračná foto. Zdroj: pixabay, TASR
Ilustračná foto. Zdroj: Pixabay, TASR

BRATISLAVA – Sme čiernou dierou na európskej mape železníc. Koľajnice sa rozpadajú pod vagónmi. Na katastrofálny stav slovenských železníc naliehavo upozorňujú vlakoví dopravcovia, odborári aj zahraničie. Na meškania vlakov si cestujúci zvykli, ale stav infraštruktúry je na hrane bezpečnosti, varujú. Hrozí štrajk i výluka niektorých tratí, od ktorých sú závislí mnohí cestujúci i nákladná doprava.

Za všetko hovoria čísla: Železničná infraštruktúra má na Slovensku priemerný vek 45 rokov. Z 4600 kilometrov koľajníc je tritisíc starších ako 25 rokov. Podobná situácia je aj pri výhybkách.

Práve 15 rokov stará výhybka po záruke stála za marcovým vykoľajením českého vlaku Pendolino v Žiline. Po tomto incidente sa začalo nahlas hovoriť o tom, o čom sa roky iba šepkalo.

Česi k nám možno prestanú jazdiť

Vedeniu Českých dráh vtedy došla trpezlivosť a v ostrom liste upozornilo na zlý stav našich koľají a výhybiek, ktoré im kazia ich vlaky. Stav označili za „tristný“. Denník N sa spýtal, či v krajnom prípade hrozí variant, že by na Slovensko prestali posielať svoje súpravy. Podľa hovorcu Českých dráh by sa takému kroku rozhodne chceli vyhnúť.

Vykoľajený vlak Pendolino smerujúci z Prahy do Košíc v Žiline. ZDROJ: FB/Polícia Žilinský kraj

Nehoda v Žiline sa našťastie zaobišla bez obetí, v budúcnosti sa však podľa dopravcov môže niektorá skončiť tragicky. Kritici sa pýtajú, či čakáme na podobné nešťastie ako v Grécku, ktoré si vyžiadalo desiatky obetí? „Viaceré súčasti železničnej infraštruktúry po dobe životnosti naďalej slúžia v železničnej prevádzke a alarmujúcou skutočnosťou je, že pravidelná a riadna údržba je zanedbávaná takým spôsobom, že finančný dlh voči nej sa dnes už pohybuje v stovkách miliónov eur a každým dňom narastá,“ uviedol prezident Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov Jozef Chovanec.

Na rad príde štrajk

Katastrofálny stav železníc spôsobuje nielen meškania vlakov, ale aj stratu zisku pre štát. „Ak sa to nevyrieši diplomatickou cestou, na rad príde štrajk. Denne riešime, či nepôjdeme štrajkovať. Ale na druhej strane si predstavte, aké to bude mať spoločenské dôsledky v tejto krajine,” povedal pre SME Matej Ferencei z Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov. Ako dodal, v oblasti železníc sme európskou čiernou dierou.

Odborové organizácie zastupujúce výpravcov, dispečerov a strojvodcov sa pre havarijný stav slovenskej železničnej infraštruktúry obrátili na prezidentku Zuzanu Čaputovú. Prezidentka sa s nimi stretla a prisľúbila pomoc. “Už roky upozorňujeme na stav železničnej infraštruktúry a nikto s tým nič nerobí, zostalo to len pri holom konštatovaní, nie sú finančné zdroje,“ zhodnotil Ferencei. Navyše, má to aj ďalší negatívny dôsledok – problémom je aj tranzit. Najlepšie vlakové súpravy z Európy i nákladné vlaky Slovensko radšej obchádzajú, aby im nepoškodil vlaky.

Pre aké nové riziko hrozí, že trať môžu náhle uzavrieť v mnohých kútoch Slovenska? A ako na to reagujú železnice a ministerstvá? Čítajte na druhej strane.