BRATISLAVA – Od minulého týždňa sa švédska aktivistka Greta Thurnbergová plaví cez Atlantický oceán na jachte Malizia II do New Yorku na klimatický summit OSN. Spolu s ňou sú na palube aj profesionálni jachtári Boris Herrmann a Nathan Grossman. Spoločne chcú upozorniť na neúnosnú situáciu ohľadom klimatických zmien spôsobených používaním fosílnych palív. Nie všetci však ich cestu schvaľujú. Niektorí ju, naopak, podrobujú kritike. My sme sa opýtali na názor slovenského klimatológa Pavla Matejoviča, čo si o tejto kritike myslí.
Greta Thurnbergová má už polovicu plavby cez Atlantický oceán za sebou. Jej cesta zatiaľ prebieha podľa plánu. Nálada na palube je dobrá, povedal jachtár Boris Herrmann.
Ich cesta sa však nestretla len s priaznivými ohlasmi. Kritici Thunbergovej vyčítajú, že jej počin vytvorí viac CO2, ako keby išla do New Yorku lietadlom.
Jachta sa totiž z New Yorku musí doplaviť naspäť do Európy. Na to budú musieť do New Yorku pricestovať piati zamestnanci. Samozrejme do USA sa dopravia lietadlom. Pre nemecký Tageszeitung to potvrdil aj Herrmannov hovorca: “Samozrejme poletia tam, inak to nejde.”
Keby si totiž Greta spolu s otcom Svantem, ktorý s ňou tiež cestuje na summit OSN, kúpili letenky, boli by potrebné len štyri cesty lietadlom medzi Európou a USA. Lenže na dopravu piatich zamestnancov a kapitána je potrebných šesť leteniek, tým pádom vznikne aj viac emisií CO2, myslia si kritici.
Reakcia kapitána na kritiku
Je jasné, že tieto názory sa dostali aj do uší posádke plachetinice. Potvrdil to aj kapitán Herrmann. “V zásade to považujeme za pozitívne, že sa lety uznávajú ako problém. To je presne to, čo chceme,” povedal skúsený moreplavec.
Kapitán podporuje Thurnberovú v jej cieľoch. “Nie je možné všetky zodpovednosti riešiť na individuálnej úrovni. Diskusie o našej ceste sú veľmi krátkozraké, keď zoberieme do úvahy, čo je jej úmyslom: Politicky sa musí niečo zmeniť. Naše lety nemenia nič na tom, že Greta cestuje do New Yorku bez emisií. My sami sme aj tak pretekársky tím a inak by sme v tomto čase trénovali a aj lietali.” Kritikom posiela Herrmann protiotázku: “Môže človek ako jednotlivec žiť bez emisií?”
Čo si o tom myslí klimatológ?
Glob.sk oslovil v súvislosti s kritikou Gretinej plavby aj známeho slovenského klimatológa Pavla Matejoviča. Ten sa mladej aktivistky jednoznačne zastal. Thurnbergová je podľa neho mladá aktivistka, ktorá má oprávnené obavy o budúcnosť mladej generácie, ktorá bude klimatickou zmenou ovplyvnená v oveľa väčšej miere, ako si to dokážeme predstaviť. “Mnohé jej aktivity majú symbolický charakter, podobne to robil pred ňou napríklad aj Gándhí (najvýznamnejšia postava indického národnooslobodeneckého hnutia proti britským kolonizátorom, poz. red.). Teda by sme ich nemali chápať doslovne, ale ako apel,” zdôraznil.
Niektoré médiá a politici však chcú podľa Matejoviča za každú cenu odpútať pozornosť od toho podstatného, na čo Greta upozorňuje. Aby totiž ľudstvo, hlavne politici, začali brať hrozbu klimatickej zmeny vážne.
“Či už by šla Greta loďou, lietadlom alebo iným dopravným prostriedkom, vždy by si našli dôvod, aby ju diskreditovali a očiernili. Vždy by im niečo na nej vadilo. Je to veľmi malicherné a nedôstojné, aj tým ukazujeme, že sme ako generácia zlyhali,” skonštatoval klimatológ.
Nadnárodné korporácie a fosílny biznis robia podľa neho všetko preto, aby pozornosť verejnosti odpútali od reálnej hrozby, na ktorú Greta upozorňuje. “Čím to bude robiť hlasnejšie a dôraznejšie, tým budú diskreditačnú kampaň voči mladej aktivistke stupňovať,” uzavrel Pavel Matejovič.