Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

AKTUÁLNE Desaťtisíce SLOVÁKOV už ČOSKORO budú mať PROBLÉM dostať sa do PRÁCE či ŠKOLY! Dotkne sa to aj VÁS? ŠOKUJÚCE slová experta

Ilustračné foto. Zdroj: TASR

BRATISLAVA – Na Slovensku tiká časovaná bomba, ktorá už začína explodovať. Na veľmi zlý stav ciest a mostov môže doplatiť prakticky každý z nás. Zatiaľ čo cieľom politikov je najmä predviesť sa pri strihaní pásky na nových úsekoch diaľnic, akoby sme si zakrývali oči pred vážnym problémom slovenských ciest. Ak urgentne do opráv ciest nevlejeme miliardu eur, už čoskoro nás podľa experta čaká zatváranie mostov a obchádzky dlhé desiatky kilometrov. 

Na Slovensku je viac ako osemtisíc cestných mostov. Podľa ministerstva dopravy treba v nasledujúcich piatich rokoch zrekonštruovať až 500 mostov. Ak by štát nepristúpil na masívne rekonštrukcie, o 8 rokov bude v zlom stave až 99,8 % mostov.

Nie je to iba problém budúcnosti. V máji Slovenská správa ciest (SSC) zatvorila cestný most pri Seredi, pretože hrozilo jeho zrútenie. Odrezali tak od seba dve časti mesta, jeho úplne vyradenie si vyžiadalo dlhé obchádzky, v niektorých obciach skomplikovalo cestovanie a zásobovanie.

Nejde o ojedinelý prípad. Uzávierky vyťažených mostov trápia napríklad aj Trenčín. O tom, že reálna je aj hrozba zrútenia mostov, svedčí viacero nedávnych incidentov. Stačí si spomenúť na Spišskú Novú Ves v 2020, kedy sa tam do rieky zrútil most aj so ženou. Alebo padnuté mosty pri Kysaku a v Trstenej v tom istom roku.

Nutne potrebujeme miliardu, rozpočet je 70 miliónov

Na opravy ciest prvej triedy a hlavne mostov v zlom stave by sme potrebovali miliardu eur, a to čo najskôr, upozorňuje pre Denník E expert na dopravu z Útvaru hodnoty za peniaze Rastislav Farkaš. Vedie tím dopravných analytikov, doprave sa profesionálne venuje viac ako desať rokov.

Hoci sa hovorí najmä o výstavbe diaľnic, čo je pre voličov atraktívna téma, veľká priorita, o ktorej sa venuje nedostatočná pozornosť, je oprava ciest v zlom stave a hlavne mostov v zlom stave. Odborník podotýka, že ak čím skôr spomínanú miliardu nenájdeme, tak “súčasné zatváranie mostov je iba začiatok toho, čo tu môže byť o pár rokov”.

Zrútený most medzi Kysakom a Veľkou Lodinou (okres Košice-okolie) v roku 2020. Zdroj: TASR/Milan Kapusta

V mnohých prípadoch by sme si museli zvyknúť na obchádzky. “Často to budú obchádzky dlhé desiatky kilometrov. Takže sa bude treba politicky rozhodnúť, či tie peniaze, ktoré sú na dopravu z rozpočtu, presunieme na mosty alebo sa rozpočet na dopravu navýši, ale potom musíme aj povedať, odkiaľ tie peniaze zoberieme,” vraví Farkaš.


Cestné mosty na Slovensku v číslach

  • 8280 mostov je v súčasnosti celkovo v prevádzke,
  • 5390 z celkového počtu je pod správou krajov (VÚC), zvyšok prevádzkuje Slovenská správa ciest,
  • 1750 mostov je v zlom stave,
  • 799 je vo veľmi zlom stave,
  • 54 je v havarijnom stave,
  • 500 mostov treba opraviť v najbližších piatich rokoch

Zdroj: Slovenská správa ciest, údaje k 1.1.2023


Väčšinu z mostov, a to na cestách druhej a tretej triedy, spravujú vyššie územné celky (VÚC). O zvyšok, na cestách prvej triedy a na diaľniciach, sa stará štát prostredníctvom Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti.

Farkaš vraví, že manažment Slovenskej správy ciest robí, čo môže. Ale okolo 70 miliónov, ktoré má na opravy a údržbu ciest ročne, jednoducho nestačí. “Štát dlhodobo preferoval výstavbu nových diaľničných úsekov a údržba existujúcich ciest bola v úzadí. Politicky je to atraktívne, pretože ak prechádzate po moste, ktorý je opravený, tak si nevšimnete, že je opravený. Ale keď sa niekde strihá páska, je to niečo nové, krajšie, lepšie,” argumentuje. Dodáva, že na peniaze z eurofondov sa podľa neho nemáme spoliehať. Tie by nestačili ani na komplexné financovanie diaľnice na Kysuciach.

Naše železnice? Čierna diera na mape

Slovensko trápi aj katastrofálny stav našich železníc. Podľa expertov sme čiernou dierou na európskej mape železníc. Na meškania vlakov si cestujúci zvykli, ale stav infraštruktúry je na hrane bezpečnosti, varujú odborníci. Viac v tomto článku: Kto je na vine a ako reaguje štát?