Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Košice Top

AKTUÁLNE VEĽKÝ ZVRAT pre vodičov: TOTO zakázali, ale realita bude INÁ! Vieme, KDE pokutu NEDOSTANETE

Zdroj:

BRATISLAVA – Od prvého októbra vstúpil do platnosti zákaz parkovania na chodníkoch. V realite sa však nestane úplnou minulosťou. Zákaz totiž platí s výnimkou vyznačených miest. Ako nám potvrdili krajské mestá, ulíc, kde už sú vyznačené, nie je málo, čo potvrdzujú zoznamy nižšie v článku. Viaceré mestá navyše deklarujú, že vodiči sa veľkého rozdávania pokút aspoň spočiatku obávať nemusia.

Nielen vodiči, ale aj mnohé mestá a obce majú s chodníkovou novelou problém. Komplikácie so zavedením novej legislatívy si uvedomuje napríklad aj mesto Šaľa. Tamojšia mestská polícia preto nebude okamžite po zavedení tzv. chodníkovej novely sankcionovať vodičov. ““Nemožno očakávať, že začneme vodičov sankcionovať okamžite po zavedení novely. V prvej fáze ich budeme upozorňovať a riešiť priestupky podľa ich nebezpečnosti,” skonštatoval náčelník mestskej polície Peter Krokavec.

Aj zástupcovia krajských miest tvrdia, že zámerom nie je od prvého dňa vo veľkom vyberať pokuty. “Takáto zásadná zmena si vyžaduje aj zmenu dlhé roky zaužívaných návykov, čo prirodzene tiež môže trvať nejaký čas. Aj preto bude mestská polícia počas prvých týždňov riešiť neoprávnené parkovanie súvisiace s touto zmenou prednostne napomenutím namiesto finančnej pokuty,” uviedol Magistrát hlavného mesta. Pridáva sa napríklad aj Banská Bystrica, ktorá tvrdí, že po tom, čo vstúpi do platnosti chodníková novela, budú príslušníci mestskej polície riešiť prípadné porušovanie predpisov prioritne upozornením alebo dohovorom.

Za porušenie tohto zákazu je možné vodičovi uložiť v blokovom konaní pokutu do 50 eur a v správnom konaní do 100 eur. Polícia to môže riešiť aj formou tzv. objektívnej zodpovednosti, kedy držiteľovi vozidla zašlú pokutu poštou vo výške 78€.

Na týchto chodníkoch bude parkovanie naďalej dovolené

V mnohých lokalitách budú parkovacia miesta vyznačené, a teda parkovanie na chodníku naďalej dovolené v súlade so zákonom. V Nitre ide najmä o ulice Na Hôrke, Partizánska, Mikovíniho, Benkova, Bizetova, Novomeského, Petzvalova, Jedlíková, Dlhá a Nová. “Uvedené vytypované lokality, kde ostane zachované parkovanie na chodníkoch, sú najmä na sídliskách, kde vidíme problém so statickou dopravou. Ak by sa tam parkovať na chodníkoch vôbec nemohlo, mali by sme v uvedených lokalitách veľký problém,” uviedol pre Zregionu.sk Hovorca Nitry Tomáš Holúbek.

Ilustračné foto. FOTO TASR – Jaroslav Novák

Výnimkou nie ja ani Banská Bystrica, kde taktiež vytipovali vhodné lokality pre vyznačenie miest na chodníkoch. Ako informovala hovorkyňa samosprávy Zdenka Marhefková, “od 1. októbra tohto roka budú môcť vodiči v Banskej Bystrici i naďalej parkovať na chodníkoch vo vybraných častiach ulice M. M. Hodžu, Kollárovej, Beskydskej, Jegorovovej a Tulskej.”

Lokality, kde bude povolené státie na chodníkoch v Trnave, sú  iba malým fragmentom z celkového počtu parkovacích miest v meste. “Ide o zóny staršej rodinnej zástavby, kde by inak objektívne nebolo možné legálne vyznačiť ani základné parkovacie kapacity. Konkrétne hovoríme o vnútroblokoch na ulici Hospodárska, ďalej ide o ulice Jasná, Vajanského, Vančurova, Krajná, V jame. Vo zvyšných uliciach v Trnave bude možné navrhnúť parkovacie miesta tak, aby nezasahovali do chodníka,” priblížila Zuzana Hrinková Siebenstichová z odboru komunikácie mesta.

V hlavnom meste značenie niekde ešte doplnia

Autá nezmiznú zo všetkých chodníkov ani v hlavnom meste. Parkovanie v Bratislave je riešené najmä systémom regulovaného parkovania PAAS. “Od 2022 sme len v rámci prvých 8 PAAS zón takto vyznačili už celkovo viac než 20-tisíc  parkovacích miest, vrátane parkovacích miest sčasti umiestnených na chodníkoch. Žiadne z týchto miest kvôli novele nezanikne, nakoľko boli riadne vyznačené už pri spustení zóny PAAS,” vysvetlil Peter Bubla z Magistrátu hlavného mesta. Podotkol, že väčšina parkovacích kapacít sa ale nachádza pri menších komunikáciách, ktoré majú v správe mestské časti: “Situácia v jednotlivých mestských častiach je rôzna. Niektoré mali situáciu s parkovaním už dávno vyriešenú, alebo medzičasom navrhli a vyznačili potrebné úseky. Sú však aj lokality s komplikovanou situáciou s parkovaním pri sídliskách, kde sa legálne parkovacie kapacity budú doznačovať aj po 1.10.” Bližšie informácie o tom, ako sa s novinkou popasovali v mestských častiach Bratislavy, sa dočítate v tomto článku.

Mesto Košice doposiaľ vyznačilo vyše 500 parkovacích miest na tých chodníkoch, kde to dovoľovali ich konštrukčné pomery a vlastnosti. Na mnohých chodníkoch to však nebolo možné urobiť, pretože nedisponujú potrebnou šírkou alebo to ich konštrukcia neumožňovala. “V prípade, ak občania budú chcieť, aby boli vyznačené ďalšie parkovacie miesta na chodníkoch, odporúčame im kontaktovať vedenie príslušnej mestskej časti. Ak dostaneme od danej mestskej časti spracovaný projekt a konštrukčné vlastnosti, resp. šírkové usporiadanie chodníka to dovolia, pristúpime na tomto úseku k zmene dopravného značenia,” uvádza samospráva.