Spoločnosť Koronavírus Domáce GPlus Top

Antigénové testy neodhalili COVID-19 u jej manžela. Pri volaní o pomoc ju nikto nepočul

Ilustračná foto. Zdroj: TASR / AP

BRATISLAVA – Ako väčšina Slovákov, aj Marika s rodinou sa podrobili celoplošnému testovaniu. Nakoľko pochádzajú z červeného regiónu, svoju povinnosť si splnili aj v druhom kole, kedy bola testovaná len časť krajiny. Antigénové testy dopadli dobre. Negatívny výsledok mali všetci členovia rodiny. O dva dni neskôr sa to však celé zmenilo. Pri hľadaní pomoci a odpovedí sa koronalinky stali hluchými.

 

 

Víkendové lokálne testovania sa pre mnohých skončilo pozitívne. A teda s negatívnym výsledkom. Odborníci však upozorňujú na fakt, že antigénové testy nie sú schopné rozpoznať koronavírus v počiatočnej fáze ochorenia. Preto sa môže stať, že v populácií sa napriek negatívnemu výsledku pohybujú stále nakazení jednotlivci.

 

Podľa odborníkov nemusia antigénové testy odhaliť u každého koronavírus. Zdroj: TASR / Roman Hanc

Nechcené prekvapenie

Rovnako to bolo aj v prípade Marikinej rodiny. Po návšteve odberného miesta si všetci odnášali domov negatívne výsledky. Zlom nastal začiatkom pracovného týždňa, kedy Marikinho muža pretestovali v práci PCR testami. Pri nich sa výter vykonáva z oboch nosných dierok a aj z ústnej dutiny. Výsledok sa testovaný dozvie nie do pol hodiny, ako v prípade antigénových testov, ale do 72 hodín. Testovaný má však 100-percentnú istotu výsledku. ,,Manžel mal zrazu pozitívne výsledky. Šokovalo ma to, nakoľko sme len pár dní dozadu všetci v ruke držali negatívne certifikáty,” opisuje Marika prvotné pocity z manželovho výsledku.

 

Výsledok PCR testov je známy do 72 hodín. Zdroj: TASR / František Iván

Hluché linky

Keďže táto situácia bola pre ňu nová, začala hľadať na internete relevantné informácie a postupy, ako sa správne a predovšetkým bezpečne zachovať. ,,Bola som zmätená. Na internete sa nachádzali samé zmätočné informácie. Po prečítaní niekoľkých článkoch som už vôbec nevedela, čo mám robiť,” konštatuje Marika. Zavolala tak na infolinky zriadené Ministerstvo zdravotníctva SR, ktoré majú slúžiť na zodpovedanie otázok ohľadom koronavírusu. Odpovede sa Marika nedočkala. ,,Volala som snáď 20-krát a to na všetky dostupné čísla. Nikto mi nezdvihol ani raz.”

Call centrum ministerstva zdravotníctva má dve telefónne čísla, na ktoré sa verejnosť môže obrátiť s otázkami otázkami ohľadne COVID-19 v čase o 7:00 do 20:00. Jedným z nich je domáca linka 0800 174 174. Zo zahraničia môžete volať na +421 222 200 910. Na linkách aktuálne pracuje na smeny 15 až 50 operátorov. Denne príjmu približne 2 500 hovorov. Marika však nemala do šťastie sa dovolať. Spätne ju taktiež nekontaktovali.

 

Rezort zdravotníctva zriadil dve infolinky, na ktorých by vám mali byť zodpovedané otázky okolo koronavírusu. Zdroj: pixabay.com

Ako sa dostať k odpovediam?

Ministerstvo zdravotníctva odporúča obrátiť sa aj na regionálne úrady verejného zdravotníctva. Každý región má totiž zriadenú minimálne jednu infolinku. Prevádzka týchto infoliniek sa líši a pre verejnosť sú k dispozícii v čase od 8:00 do 15:00. ,,Zväčša ich obsluhujú priamo pracovníci z odborov epidemiológie. Práve v čase od 8:00 do 15:00 h zaznamenávajú najväčší počet hovorov,” uviedla pre Glob.sk hovorkyňa rezortu zdravotníctva Zuzana Eliášová. Odpovede od odborných pracovníkov môžete získať aj prostredníctvom mailovej adresy koronapodnety@uvzsr.sk.

Každý regionálny úrad má zriadenú minimálne jednu infolinku. Zdroj: Glob.sk

Zodpovedne a bezpečne

Pri kontakte s pozitívne testovaným človekom by sa malo dodržať niekoľko po sebe nadväzujúcich krokov. Hneď prvým pravidlom je zostať v izolácií, odkiaľ následne kontaktujte svojho všeobecného lekára. Ten vám môže indikovať vyšetrenie a vydať potvrdenie o PN. Ďalej požiadajte o vyšetrenie. Podrobný popis postupu nájdete TU. V závere už len počkáte na pokyny od príslušného Regionálneho úradu verejného zdravotníctva.

*Meno v článku sme na želanie respondentky zmenili.

Mohlo by vás zaujímať: