Domáce Politika Spoločnosť Kauzy Top

Autodopravcovia opäť vo veľkom blokujú slovenské cesty. Hrozia nepríjemné následky

Zdroj: TASR / Martin Baumann

Môže to ovplyvniť aj dobré meno Slovenska, hovorí AZZZ

Glob.sk vo veci oslovil aj Asociáciu zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) o tom, ako vnímajú štrajk autodopravcov. Ako uviedol, štrajk autodopravcov je nezodpovedné rozhodnutie UNAS-u, nakoľko je do konca volebného obdobia veľmi krátke obdobie a vláda už nemá také možnosti. “Ten legislatívny proces má určitú postupnosť a príde mi to ako neznalosť toho celého procesu. Potrebujú, aby sa dosiahli určité ciele. Isté ciele sa dosiahli a myslím si, že sú dostatočne významné. Nemyslím si, že je v súčasnosti vhodné, aby sa eskalovala situácia,” konštatoval viceprezident AZZZ Rastislav Machunka. Ako následne skonštatoval, je dobré sa zamyslieť nad tým, či nejde zo strany niekoho o politické vstupovanie do celého procesu a kauzy. “Nemyslím si, že takto pred voľbami, poznajúc kompetencie vlády a parlamentu, je na mieste vyvíjať takýto nátlak s takýmito následkami,” povedal s tým, že ide o menších autodopravcov, ktorí okrem výšky cestnej dane mávajú problém aj s dodržiavaním emisných noriem, keďže poväčšine majú staršie nákladiaky. Poukázal aj na to, že v prípade, ak autodopravcovia vo väčšej miere ohrozia nákladnú dopravu, tak dodávatelia a firmy začnú objednávky presmerovávať na železničnú dopravu. “A na to doplatia všetci – aj tí, ktorí štrajkujú, aj tí, ktorí neštrajkujú,” dodal.

Všetko ale podľa Machunku závisí od dĺžky a intenzity štrajku. Poukázal na to, že viaceré firmy sú viazané časom. Blokovanie hraničných priechodov autodopravcami a blokovanie iných nákladiakov s tovarom môže ovplyvniť viaceré továrne. Napríklad aj spomínané automobilky. “Pokiaľ sa to bude prehlbovať a bude to dlhodobé, bude to znamenať vážny problém jednak pre samotných zamestnancov, ktorí budú musieť zostať doma, jednak pre štát ako taký, pretože bude menej daňových príjmov. Dôležité je povedať, že Slovensko tým pádom klesne v očiach a bude brané ako nespoľahlivý obchodný partner, pretože firmy nebudú schopné plniť dodávky toho, k čomu sa zaviazali zahraničným odoberateľom. A takéto krátkodobé narušenie obchodných vzťahov sa môže veľmi dlho prejavovať na postoji k Slovensku ako k zodpovednej krajine,” vysvetlil Machunka možné problémy ústiace zo štrajku. V prípade, ak by autodopravcovia zablokovali aj vnútroštátnu dopravu, tak by takýto krok mohol mať podľa neho negatívny vplyv aj na zásobovanie obchodov a obyvateľstva. “Možno si doteraz nikto neuvedomil, že na doprave je závislý celý štát. Bez dopravy sa ľudia nevedia dostať do školy, ani do nemocnice. Rovnako neviete dopraviť potraviny do obchodov, ani si nič kúpiť. Je na tom všetko závislé,” prízvukoval Machunka.

Blokované cesty a hraničné priechody

Krajskí policajti informovali o viacerých zablokovaných cestách a hraničných priechodoch. Tu je prehľad tých, ktorým by ste sa mali vyhnúť. Informovali o nich policajti na sociálnej sieti. Je však možné, že sú blokované aj iné cesty. Treba povedať, že mesto Ružomberok vydalo v utorok večer rozhodnutie, že na jeho území má Únia autodopravcov Slovenska zákaz zhromaždenia. Urobilo tak na základe podnetu Okresného riaditeľstva Policajného zboru (OR PZ), ktoré vyhodnotilo zhromaždenie ako nebezpečné, a to nielen pre samotných účastníkov, ale aj pre okolo jazdiacich vodičov a verejnosť. Dôvodom je okrem iného nepriaznivé počasie.

Bratislavský kraj:

  • na diaľničnom hraničnom priechode Brodské-Kúty je nákladná doprava blokovaná v oboch smeroch
  • na diaľničnom hraničnom priechode Čuňovo -Rajka je nákladná doprava blokovaná v oboch smeroch, avšak v určitých časových intervaloch je umožnený prejazd kamiónov

Nitriansky kraj:

  • hraničný priechod Šahy – blokovaný len pre nákladnú dopravu, osobné a záchranné vozidlá prejdú

Banskobystrický kraj:

  • hraničný priechod Slovenské Ďarmoty –  blokovaný obojsmerne

Žilinský kraj:

  • hraničný priechod Makov a Svrčinovec je už prejazdný
  • hraničný priechod Trstená je naďalej blokovaný