Zahraničné Ekonomika Spoločnosť Zahraničná Top

Dve katastrofy vyjdú Boeing poriadne draho. Takto sa prepadol zisk firmy

Na snímke nové lietadlo typu Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre indickú spoločnosť Jet Airways po štarte na skúšobný let z firemného letiska v americkom Seattli 10. apríla 2019. Zdroj: TASR/AP

CHICAGO/BRATISLAVA – Americký výrobca lietadiel Boeing sa po dvoch haváriách dostal do hlbokej krízy. Teraz koncern prvýkrát zverejnil čísla z obdobia, odkedy boli na celom svete uzemnené problematické stroje typu Boeing 737 Max. Šéf spoločnosti Dennis Muilenburg je pod obrovským tlakom.

 

Americký letecký gigant Boeing je po katasrofách v Indonézii a Etiópii pod paľbou kritiky a musí bojovať o svoju povesť. “Tieto posledné týždne boli najsrdcervúcejšie v mojej kariére,” povedal nedávno šéf koncernu Dennis Muilenburg. Teraz Boeing zverejní prvú obchodnú správu od zákazu letov problematických lietadiel série 737 Max. 

Akcionári Boeingu chcú predovšetkým vedieť, aký bude účet za “debakel” 737 Max. Vo štvrťročnej správe ich bude asi najviac zaujímať výhľad s prognózami na zvyšok roka. Už teraz je však jasné, že zisk firmy klesol o 21 percent – na 2,1 miliardy dolárov (približne 1,9 miliardy eur), čo je ešte nižší výsledok, ako predpokladali už aj tak nízke očakávania. Akcie spoločnosti po oznámení týchto výsledkov klesli o 1,3 percenta. 

K tomu sa vzťahuje otázka, ako Boeing napreduje v úsilí opätovne získať osvedčenia pre stroje 737 Max. A práve tu bolo napriek všetkým Muilenburgovým ubezpečeniam badať len malý pokrok.

Na archívnej snímke z 13. marca 2019 je lietadlo Boeing 737 MAX americkej leteckej spoločnosti American Airlines na letisku v New Yorku. Zdroj: TASR/AP

Produkcia Boeingu 737 Max bola obmedzená

Po leteckých nešťastiach v Indonézii a Etiópii, pri ktorých prišlo o život 346 ľudí, boli na celom svete zakázané lety pre dovtedy najlepšie predávané modely série 737 Max. Lietadlá nemôžu byť dodávané, čo sa podpísalo na celkovej bilancii firmy. Produkcia strojov musela byť kvôli tomu obmedzená. Z dôvodu doteraz neobjasnených príčin nehôd a problémom s riadiacim softvérom nie je zatiaľ jasné, kedy budú stroje 737 Max znova pripustené kontrolnými úradmi do prevádzky. 

Pre obchody Boeingu má séria 737 Max obrovský význam. Podľa analytikov Berenberg Bank predstavuje tento model až tretinu tržieb a veľkú časť zisku. Boeing síce nedostal v poslednej dobe žiadne nové objednávky, ale aj tak má už pod strechou tisíce ďalších uzavretých objednávok a letecké spoločnosti zatiaľ nepristupujú k ich zrušeniu. Je to aj preto, že okrem konkurenčného Airbusu A320 nie je na trhu s malými lietadlami iná významná konkurencia.

Ale aj keď zatiaľ nenastala žiadna vlna rušenia objednávok, a ani v budúcnosti nie je pravdepodobná aj pre nedostatok alternatívnych možností,  aj tak je situácia pre Boeing stále kritickejšia. Čím dlhšie bude trvať zákaz letov, tým viac sa výrobca dostane do prieťahov vo vzťahu k svojim zákazníkom, čo môže viesť k postihom. Okrem toho je veľmi náročné uskladňovať taký veľký počet hotových lietadiel. Ešte horšie ako tieto logistické problémy je ale otázka, akú rolu hral Boeing pri haváriách.

Problémy s riadiacim softvérom

I keď firma na začiatku rázne odmietala bezpečnostné riziká u strojov 737 Max, postupne priznávala stále väčšie problémy s riadiacim softvérom MCAS. Tie už sa medzičasom nedajú poprieť. Predbežné vyšetrovacie správy o dvoch haváriách totiž jasne ukazujú, že bol systém omylom aktivovaný a nasmeroval lietadlá smerom k zemi. To posilňuje podozrenie, že za nehody môže byť zodpovedná chyba výrobcu.

Pre Boeing by to bolo mimoriadne nepríjemné. Automatika MCAS sa dostala pod paľbu kritiky už po prvej havárii v Indonézii, ku ktorej došlo 29. októbra minulého roka. Koncern vtedy prisľúbil aktualizáciu softvéru, ale zároveň zdôrazňoval, že neexistuje žiadne bezpečnostné riziko. Lenže 10. marca sa zrútil v Etiópii ten istý typ lietadla. Nehoda niesla podobné črty, ako tá predošlá. Odvtedy firma čelí obvineniam a veľkej nedôvere. Aj po právnej stránke sa môže Boeing dostať pod obrovský tlak.

Lietadlo Boeing 737 Max 8 vyrobené pre spoločnosť American Airlines v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone 13. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

Samé zlé správy

Už teraz leží na stole niekoľko žalôb, ktoré podali príbuzní obetí. Ak by sa potvrdilo podozrenie, že rozhodujúcim faktorom pri nehodách bol poruchový softvér, bol by Boeing volaný k zodpovednosti. S tým by bol spojený nárok na vysoké odškodné. Okrem toho by sa firma mohla dostať do hľadáčika prokuratúry. Koncern je podozrivý, že pri certifikačných procesoch zatajil dôležité informácie. To by mohlo viesť k trestnej zodpovednosti.  

Zlé správy pre Boeing nemajú konca. Začiatkom mesiaca musela spoločnosť priznať, že popri systéme MCAS má 737 Max má aj iný softvérový problém, ktorý súvisí s bezpečnosťou lietadla. K tomu všetkému Federálna správa letectva FAA oznámila, že proces opätovnej certifikácie problémového typu bude trvať ešte najmenej tri mesiace. Aby toho nebolo málo “New York Times” priniesol počas víkendu informáciu, že technické problémy má aj diaľkový stroj 787 “Dreamliner”.

Galéria
Na archívnej snímke z 23. marca 2019 lietadlo Boeing 737 MAX 8 Etiópskych aerolínií na medzinárodnom letisku v etiópskom meste Addis Ababa. Zdroj: TASR/AP
Na snímke lietadlo Boeing 737 Max 8 spoločnosti Air Canada pristáva na letisku spoločnosti Boeing v Seattli v štáte Washington 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke nové lietadlo typu Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre indickú spoločnosť Jet Airways po štarte na skúšobný let z firemného letiska v americkom Seattli 10. apríla 2019. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke z 13. marca 2019 je lietadlo Boeing 737 MAX americkej leteckej spoločnosti American Airlines na letisku v New Yorku. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Lietadlo Boeing 737 Max 8 vyrobené pre spoločnosť American Airlines v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone 13. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
navigate_before
navigate_next