BRATISLAVA – Výstavba nultého obchvatu Bratislavy sa komplikuje. Kvôli nekvalitnému materiálu údajne hrozí, že by sa diaľničný úsek D4 R7 mohol zrútiť. Polícia v tejto veci od skorého rána vykonáva razie v Bratislave a v okolí. Zbalili manažéra firmy D4 R7, ale aj Michala Grebečiho, ktorý mal na obchvat dodávať kontaminovaný materiál zo skládok. Polícia o detailoch zatiaľ mlčí. Ministerstvo dopravy pochybenie na svojej strane nevidí.
Ako Glob.sk informoval dnes prvý, polícia od rána vykonáva veľkú raziu v Bratislave a okolí. Akcia sa týka firiem a osôb, ktoré sa podieľajú na výstavbe bratislavského nultého obchvatu. Podľa našich informácií v putách skončili štyri osoby. Okrem Grebečiho dnes polícia zadržala aj človeka blízkeho podnikateľovi Ladislavovi Bašternákovi.
Po najnovších odhaleniach hrozí, že by sa časť už postaveného obchvatu mohla zbúrať. Stavba nultého obchvatu Bratislavy by sa tak mohla nielen predĺžiť, ale aj predražiť. Tvrdí to Miroslav Dragun z Inštitútu pre rozvoj Bratislavského kraja. Práve on ešte pred rokom podal trestné oznámenie pre podozrenie, že sa na podložie obchvatu používa materiál určený na likvidáciu. “Skoro rok sme čakali na akýkoľvek krok inšpekcie alebo polície a dnes sme zistili, že sa vykonali nejaké zásahy,” povedal Dragun.
Obchvat mal pôvodne stáť na piliéroch. Časom však došlo v pláne k zmenám a práve to je podľa Draguna dôvodom súčasného stavu. Konzorcium, ktoré stavbu realizuje, totiž nepoužíva kvalitnú zeminu, ale uprednostňuje starý stavebný odpad. Ten by mal pochádzať zo skládok a mohol by byť kontaminovaný.
Búranie je podľa neho veľmi pravdepodobné. “Z informácií, ktoré máme aj od niektorých stavbárov priamo z diaľnice tak tá kvalita je naozaj katastrofálna,” povedal.
Časť zodpovednosti je však podľa neho na pleciach ministerstva. Vyzval ministra životného prostredia aj ministerku vnútra “aby si spravili poriadok” na úradoch. Tie totiž podľa jeho informácií nevydávajú povolenia na legálnu ťažbu štrku, ale na tú nelegálnu s tým nemajú problém.
Zlyhal vraj dozor
“Rezort dopravy vždy podporoval aktivity, ktoré mali potvrdiť alebo vyvrátiť ohrozenie životného prostredia a minister dopravy sa osobne zúčastnil na viacerých kontrolných dňoch zameraných na túto oblasť pri výstavbe D4R7,” uviedlo v stanovisku ministerstvo dopravy. Pochybenie podľa nich mohlo nastať vo firme, ktorá mala vykonávať dozor. Ministerstvu vraj hlásili, že je všetko v poriadku. Po podozreniach však rezort dopravy odobral vlastné vzorky a preveruje ich. “Tie teraz vyhodnocujeme a po skončení analýz ich zverejníme. Ak dozor naozaj zlyhal, vyvodíme vážne dôsledky,” avizuje rezort Árpáda Érseka.
Stavba sa však podľa nich nepredraží. “Za výstavbu tohto úseku je v zmysle zmluvy plne zodpovedný koncesionár, ktorý musí postupovať v súlade s platnými predpismi. Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť nahradiť na vlastné náklady koncesionár a štát preto nebude za práce naviac nič platiť. Rezort dopravy je rozhodnutý v tejto veci postupovať nekompromisne,” uvádza rezort.
Polícia mlčí
Polícia zatiaľ mlčí. K celému prípadu zatiaľ vydali len všeobecné stanovisko. “Policajti Odboru kriminálnej polície Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave realizujú od skorých ranných hodín na území Bratislavského kraja potrebné procesné úkony súvisiace s environmentálnou trestnou činnosťou. V rámci týchto úkonov sú vykonané viaceré prehliadky bytových ako aj nebytových priestorov, avšak s prihliadnutím na súčasný stav bližšie informácie poskytneme až keď to situácia vo vyšetrovaní umožní,” informoval Glob.sk hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Michal Szeiff.
O stanovisko sme požiadali aj konzorcium zodpovedné za stavbu nultého obchvatu Bratislavy.