Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

EXTRÉMNE PROBLÉMY MOTORISTOV: Nové auto a za súčasné ceny si už tak ľahko nekúpite

Slovensko je lídrom vo výrobe automobilov, ale priemerný vek vozidiel je jeden z najstarších v Európe. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Ropa alebo čierne zlato má v súčasnosti naozaj cenu zlata. No aj ďalšie nerastné suroviny a drahé kovy sú aktuálne na nezaplatenie a dopyt po ich ťažbe je úmerný záujmu o ich kúpu. Napokon všetky technologické a komunikačné zariadenia, strojársky alebo automobilový priemysel sú bez týchto strategických surovín neefektívne.

 

Ropa atakuje hranicu 150 dolárov za barel, meter kubický zemného plynu 250 dolárov, vzrástla cena zlata na 1,5-ročné maximum, keď prekonala 2000 dolárov za uncu (31,1 gramu) a ešte výraznejšie zmeny nastali v prípade ceny paládia, ktorá sa dostala na historicky najvyššiu úroveň na 3172,22 dolárov za uncu, čo je nové maximum. Dôvodom je, že Rusko patrí ku kľúčovým producentom tohto kovu platinovej skupiny, ktorý sa používa najmä pri výrobe autokatalyzátorov. Na celosvetovej produkcii paládia sa Ruská federácia podieľa až 40-timi percentami. Na výrobe neónu z polovice. Nuž a bez katalyzátorov nevyrobíte a nepredáte ani jediné auto. Po hystérii z nedostatku mikročipov a polovodičov je to tak pre svetové automobilky ďalšia rana z milosti a pokračovanie neriešiteľných až existenčných problémov.

Dôvod je prozaický. Automobily bez drahých kovov ako je aj nikel nevyrobia napríklad lítiové batérie.  Ceny medi a hliníka vyskočili v pondelok na historické maximum. Sú tak ďalšími komoditami okrem paládia, ktoré dosiahli rekordnú úroveň. Dôvodom sú pokračujúce boje na Ukrajine a ďalšie možné sankcie proti Rusku, ktoré ohrozujú dodávky kľúčových surovín. Aj ceny hliníka dosiahli v pondelok rekord – 4026,50 dolárov za tonu a prvýkrát sa tak prekonala hranicu 4000 dolárov. Meď kúpite za takisto rekordnú sumu – 10.845 dolárov za tonu. Cena trojmesačného kontraktu na nikel na Londýnskej burze kovov vzrástla takmer o 31 %, čo znamená najvyššie tempo rastu v priebehu obchodovania, pričom sa dostala na 37.800 USD za tonu. To bola historická hodnota od júna 2007. Čo to bude znamenať pri cenách automobilov – nových aj starých, si nie je ťažké domyslieť.

 

Slovensko je lídrom vo výrobe automobilov, ale priemerný vek vozidiel je jeden z najstarších v Európe. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Veď iba Nemecko malo na Ukrajine a v Rusku cez 50 výrobných fabrík na súčiastky a komponenty, ktoré sú v momentálne zavreté, zničené alebo sú pod sankciami a embargom. Nuž a bez týchto komponentov nevyrobíte nič, žiadne auto nepredáte a skôr či neskôr sa dostanete do situácie, kedy budete nútený výrobné fabriky zavrieť – všade. Okrem výroby totiž suroviny, komponenty a súčiastky nemáte ako do Európy doviesť. Letecká doprava z a na Ukrajinu alebo Ruska neexistuje, lodná a železničná doprava je obmedzená. Ukážkovým príkladom je nedostatok neónového plynu, ktorý je potrebný na výrobu automobilových mikročipov a Ukrajina bola jeho hlavným dodávateľom pre európske automobilky.

Aktuálny vojnový konflikt, extrémne ceny energií, ropy, zemného plynu, nekonečná inflácia, totálne ekonomická a finančná blokáda Ruska tak spôsobí strategickému automobilovému priemyslu kolaps. Ale je tu aj spotrebná elektronika a to najmä počítače alebo mobilné telefóny. V ukrajinskom meste Odesa má totiž svoju fabriku strategická firma Cryoin, ktorá produkuje neón pre výrobu polovodičov. Jej odberateľmi sú spoločnosti nielen v Európe, ale aj v Japonsku, v Kórei, Číne, na Taiwane ale najmä v USA. Neón vzniká ako vedľajší produkt v ruskom oceliarenskom priemysle a spracováva sa práve na Ukrajine. Tomu je teraz koniec a náhradné zdroje sú obmedzené.