Kategórie Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

KONEČNE! Začína sa veľká výstavba DIAĽNIC, tunelov aj mrakodrapov: Vrazia sa do toho miliardy

Na Slovensku sa v najbližších rokoch pripravujú významné dopravné a stavebné investície. ZDROJ: archív zoznam.sk

Do popredia na zlepšenie dopravnej situácie v Bratislave a okolí sa dostáva aj plánovaná výstavba Tunela Karpaty z Rače do Stupavy a naopak. Čo by mal byť projekt storočia na Slovensku s odhadovanými nákladmi vo výške takmer 900 miliónov eur. No podľa ministra dopravy to tak skoro nebude. „Skôr bude v realizácii úsek Turany – Hubová, ako posledný chýbajúci kus diaľnice Bratislava – Košice, predtým určite dostane prioritu cesta R3 Kysuce z Eurofondov. Tunel Karpaty chcem ako Bratislavčan aby bol aj zajtra, ale ešte nemáme ani štúdiu dopadu a vplyvu na životné prostredie. Keď bude štúdia hotová, potom je to už iba o peniazoch. Ale neviem kedy to bude.“

Aj na slovenské pomery je to nekonečný príbeh bez konca. Výstavba Tunela Višňové sa buduje už takmer dekádu a stále nie je isté, kedy bude jeho výstavba ukončená. Navyše posledné informácie o posunutí termínu na rok 2025 poriadne rozčúlili ministra dopravy Andreja Doležala. Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové začína v križovatke Lietavská Lúčka, kde trasa úseku nadväzuje priamo na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Tunel prechádza popod vrch Hoblík a po viac ako siedmych kilometroch vyúsťuje v križovatke Dubná Skala a napojí sa na ďalšie pokračovanie D1. Tunel Višňové bude mať celkovú dĺžku 7,5 kilometra a pôjde tak o najdlhší tunel na Slovensku. Celý diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala vrátane tunela bude mať 13,5 kilometra.

 

O stavebné povolenie do roku 2025 žiadajú v časti stavby Tunela Višňové. ZDROJ: NDS

„Práve úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala spolu s úsekom D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (odovzdaný na začiatku roka 2021) ponúknu mestu Žilina plnohodnotný diaľničný obchvat. V synergii s úsekom diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno sa zabezpečí odklon celej tranzitnej nákladnej dopravy mimo Žiliny v každom smere, čo prispeje k zníženiu environmentálnej záťaže v tomto meste. Úsporu v čase je potrebné brať orientačne v rozmedzí od 15 – 23 minút,“ dodáva Národná diaľničná spoločnosť. No jeho dokončenie nie je jasné a môze to byť až v roku 2025. Objavili sa totiž informácie o predĺžení lehoty výstavby o ďalšie tri roky. Čo negatívne prekvapilo, zaskočilo a šokovalo ministra dopravy Andreja Doležala.

Výstavba oboch problematických tunelových úsekov D1 sa „naťahuje“ už niekoľko rokov. Diaľnica Hubová – Ivachnová mala byť hotová už v roku 2017 a Lietavská Lúčka – Dubná Skala v roku 2019. V prvom prípade stavbu predĺžil zosuv pôdy, čo vyvolalo zmenu projektu a predĺženie trasy úseku na takmer 15 kilometrov, z toho tunel Čebrať na 3,6 kilometra. Dôvodom meškania v druhom prípade bolo pozastavenie prác pre odchod predošlého zhotoviteľa zo stavby a výber nového zhotoviteľa, ktorý má úsek s tunelom Višňové dokončiť. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze z októbra 2021 boli celkové očakávané náklady na prípravu a výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane strediska správy a údržby a odpočívadla 619 miliónov eur.