Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

KONIEC papierových PEŇAZÍ, DOKLADOV aj bločkov! TOTO rozdeľuje Slovákov: Vieme podrobnosti

Peniaze, doklady aj bločky. To všetko môžeme mať len vo smartfóne. Ilustračná foto. Zdroj: Pexels, FB/MINV

BRATISLAVA – Éra fyzických dokladov pomaly ustupuje. Čoraz viac ľudí preferuje aj platenie mobilom. Reagujú na to obchodníci aj Európska únia. Postupne zavádzajú digitálne bločky a už čoskoro plánujú spustiť aj občiansky a vodičský preukaz vo smartfóne. Doplniť ich má nová mena – digitálne euro. Medzi Slovákmi to vyvolalo vlnu nadšenia aj odporu. Koniec peňaženkám plných dokladov a mincí verzus strach o stratu súkromia. Čo sa v skutočnosti chystá a čo sú mýty? Vysvetľujeme v článku. 

Už čoskoro by sme sa mohli rozlúčiť s klasickými dokladmi v peňaženkách. Európska komisia chce zaviesť jednotný európsky občiansky preukaz. A to digitálny. Občiansky a vodičský budeme môcť nosiť v telefóne. Pomôže nám to pri dovolenkách, ale aj v každodennom živote. Nie je to hudba vzdialenej budúcnosti. Systém Európskej peňaženky digitálnej identity (EUDI) má byť celoplošne zavedený od roku 2025.

S aplikáciou prichádza aj riziko bezpečnosti našich osobných údajov. Inštitúcie, ktoré budú pracovať s našimi údajmi, môžu čeliť útokom hackerov. Podotýkame však, že fyzické identifikačné doklady po roku 2025 nezmiznú. Občania si budú môcť slobodne vybrať, či chcú používať digitálnu alebo fyzickú podobu.

Pred samotným zavedením digitálnej peňaženky prebieha už od apríla pilotná skúška projektu. Zúčastňuje sa na nej viac ako 250 súkromných spoločností a verejných orgánov v 25 členských štátoch a Nórsku, na Islande a na Ukrajine. Výnimkou nie je ani Slovensko. „Cieľom týchto projektov je testovať peňaženky digitálnej identity v reálnych scenároch v rôznych odvetviach,“ píše stránka Európske komisie.

Digitálne euro uľahčí život

Rozporuplné reakcie verejnosti vyvolali aj plány Únie o novej platobnej mene. Podľa návrhu Komisie by mali digitálne euro používať nielen banky, ale aj bežní ľudia. Prečo ho chce EÚ zaviesť? “Digitálne euro by ľuďom uľahčilo život tým, že by poskytlo niečo, čo v súčasnosti neexistuje: digitálny platobný prostriedok všeobecne akceptovaný v celej eurozóne na platby v obchodoch, online alebo od osoby k osobe,” vysvetľuje Európska centrálna banka (ECB).

Digitálne euro bude kryté Európskou centrálnou bankou podobne ako eurá v hotovosti. Ako približuje Euraciv, keďže má byť plnohodnotnou náhradou hotovostných peňazí, aktéri trhu musia akceptovať platby v digitálnych eurách. S výnimkami sa počíta len pri malých podnikoch.

Mena sa bude najprv istý čas testovať. Až následne bude dostupná pre širokú verejnosť. Novinky by sme sa v praxi mali dočkať v priebehu 3 až 4 rokov.

platobná karta
Ilustračná foto. ZDROJ: Pexels

Vzhľadom na šíriace sa obavy pripomíname, že digitálne euro nenahradí hotovosť. “Digitálne euro by nebolo zavedené namiesto hotovosti, ale ako jej doplnok. Hotovosť bude v eurozóne dostupná aj naďalej. Digitálne euro by fungovalo popri hotovosti ako odpoveď na rastúci dopyt spotrebiteľov po rýchlych a bezpečných možnostiach digitálnych platieb,” deklaruje ECB.

To, že digitálna mena určite nebude povinná, potvrdzuje aj Peter Ivanka, expert na digitálne bankovníctvo spoločnosti Softec. “Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by k nej mali byť ľudia nejakým spôsobom nútení,” uvádza pre Forbes.

Navyše, poslanci na Slovensku v júni schválili ústavné právo na platbu v hotovosti.

Bločky online sú už realitou, reťazce mapujú správanie zákazníkov

Papier a plast striedajú mobilné aplikácie v mnohých obchodoch už dnes. Ako to nielen ako náhrada za fyzické vernostné karty. Ale najnovšie už aj za bločky. Niektoré potravinové reťazce už ponúkajú ich elektronickú formu, iné ju plánujú zaviesť v blízkej budúcnosti. Nedávno takúto možnosť spustila aj veľká sieť lekárni.

Väčšina papierových bločkov ihneď končí v koši. ZDROJ: zoznam.sk

Ako to funguje? Bloček vám ihneď po zaplatení pošlú na e-mail alebo ho nájdete vo svojom zákazníckom konte na stránke reťazca. Podmienkou je registrácia, teda musíte byť držiteľom vernostnej karty, aby mal na vás supermarket kontaktné údaje.

Motiváciou pre obchodníkov nie sú len financie, ktoré ušetria na neminutom papieri a tlači. Spolu s vernostnými programami získavajú cenné údaje o nákupnom správaní zákazníkov, vďaka čomu vedia efektívnejšie propagovať a zacieliť svoju ponuku. Odmenou pre zákazníkov sú zľavové kupóny a nižšie ceny vybraných výrobkov.