Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

KRACH najväčších FABRÍK? Na Slovensko sa valí VÁŽNY problém: Ťažkosti už má aj náš TOP zamestnávateľ

Ilustračná foto. Zdroj: Volkswagen Slovakia, TASR/Michal Svítok

BRATISLAVA – Pilier slovenskej ekonomiky, výroba áut, čelí novej hrozbe. Čínskym automobilkám. Tie si postupne podmaňujú aj európsky trh. O obavách z rastúcej konkurencie Číny otvorene hovoria aj šéfovia svetových automobiliek. Na rast ázijských značiek má pritom najviac pocítiť Slovensko. Ťažkosti v tejto súvislosti dopadajú už aj na Volkswagen.

Koniec áut jazdiacich na fosílne palivá sa blíži. A všetko nasvedčuje tomu, že víťazmi budú tí, ktorí sa presadia na trhu elektromobilov. Karty v tejto hre výrazne zamiešali čínske automobilky, ktoré ohrozujú pozíciu západných značiek v Európe. Práve oni totiž bodujú na novom, rýchle sa rozvíjajúcom trhu s elektromobilmi, kde ich podiel citeľne rastie.

Čína má v rukáve viaceré esá. V podobe nižších nákladov na výrobu a podpory zo strany vlády. Navyše, pod palcom majú dôležité zásoby surovín na výrobu batérií. Ak čínsky drak definitívne zvíťazí, bude to znamenať nepriaznivé časy nielen pre európske automobilky. Ale aj pre našu zamestnanosť a ekonomiku. Niektorí preto navrhujú reštrikcie a chrániť náš trh clami, iní sa však obávajú odpovede.

Volkswagen v Číne stráca, pre slovenskú fabriku je to najdôležitejší trh

Problémy v tejto súvislosti priznáva už aj Volkswagen, ktorého podnik patrí medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku. Ako píšu Hospodárske noviny, koncern Volkswagen hlási prepad ziskov, trápi ho aj mimoriadne slabý dopyt po elektromobiloch.

Čo je však horšie a zrejme sa to podpíše takisto na slovenskej strane, je strata dlhoročnej dominancie na najväčšom automobilovom trhu sveta. Tým je práve Čína, ktorá je z pohľadu podielu na exporte kľúčovou destináciou aj pre bratislavský Volkswagen. „Tento trh je najdôležitejším z pohľadu krajín, kam smerujú naše produkty,“ uviedol na výročnej konferencii člen predstavenstva pre finančnú oblasť Volkswagen Slovakia Frank Rösler s tým, že tam smeruje takmer každé štvrté vozidlo vyrobené u nás. Dôvodom zhoršenia situácie má byť hlavne situácia na trhu s elektromobilmi.

Automobilka, fabrika, výroba. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič
Ilustračná foto. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Sila čínskych automobiliek rastie, najviac na to doplatí Slovensko

Problém expanzie čínskych značiek je dvojnásobný. Na jednej strane sa predpokladá, že Číňania budú v Európe predávať milióny áut. A zároveň sa vývoz európskych automobiliek do Číny radikálne zmenší. Elektromobily vyrábané v Číne sú najväčšou hrozbou pre európske automobilky aj podľa analýzy poisťovne Allianz.

Ak politici neprijmú opatrenia, môže čínska konkurencia pripraviť európskych výrobcov do roku 2030 o zisk sedem miliárd eur ročne. Pokles sa podľa štúdie odrazí aj na HDP štátov. Najviac by na konkurenciu čínskych automobiliek mala doplatiť ekonomika Nemecka, Česka a Slovenska.

Čínske autá? Nižšia cena a porovnateľná kvalita

Otázne však je, či európski motoristi budú mať o čínske autá na batérie ozaj tak veľký záujem? Podľa odborníkov by uspieť mali hlavne vďaka priaznivej cene v kombinácii s dobrou kvalitou.

Čína pritom neplánuje elektroautá k nám iba dovážať, ale v Európe aj priamo vyrábať. Svedčí o tom aj zámer najväčšej čínskej automobilky SAIC Motor, ktorá, ako píše BBC, plánuje postaviť svoju fabriku na starom kontinente.