Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

Masívne PREPÚŠŤANIE a KRACH fabrík? Na Slovensko sa valí VÁŽNY problém: Vieme detaily

Automobilka, fabrika, výroba. Zdroj: TASR/Erika Ďurčová
Kľúčový pilier našej ekonomiky čelí novej hrozbe. Ilustračná foto. Zdroj: TASR/Erika Ďurčová

BRATISLAVA – Slovensko čakajú náročné časy, našu budúcnosť najnovšie komplikujú Číňania. Naše hospodárstvo je totiž existenčne závislé od produkcie áut. A práve v tomto segmente sa zásadne menia pravidlá hry. Podľa expertov však najväčším problémom pre naše automobilky nie je nástup elektromobilov a prísne pravidlá EÚ. Ale nový a silný hráč na trhu: čínske automobilky, ktoré si podmaňujú Európu. Najviac ohrozujú práve Slovensko.

Plávaný koniec vozidiel na fosílne palivá v EÚ či norma euro 7. To všetko ohrozuje tradičných výrobcov áut. Víťazmi budú tí, ktorí sa presadia na trhu elektromobilov. Na výrobu elektroáut je však potrebných menej manuálnych pracovníkov, a tak fabriky budú nútené prepúšťať.

Akoby bolo toho málo, prichádza, podľa odborníkov, ešte väčší problém. A to z Ázie. Prudký nástup čínskych automobiliek do Európy. Ako píše Index, otázkou je, ako to poznačí našu ekonomiku, jej zamestnanosť a zisky domácich automobiliek.

“Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a dnes vedie celosvetový predaj,” upozorňuje v štúdii Allianz Aurélien Duthoit.

Priznávajú to aj samotné európske automobilky. “Najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s dosť konkurenčnými cenami a s veľmi dobrými autami,” povedala na konferencii Financial Times o budúcnosti áut riaditeľka Peugeotu Linda Jackson.

Ako to poznačí Slovensko?

Slovensko je stále svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na počet obyvateľov. Sektor  zamestnáva priamo 176 000 ľudí a celkovo s dodávateľmi vyše 260 000.

Problém expanzie čínskych značiek je dvojnásobný. Na jednej strane sa predpokladá, že Číňania budú v Európe predávať milióny áut. A zároveň sa vývoz európskych automobiliek do Číny radikálne zmenší. Dohromady by to malo európskych výrobcov do roku 2030 obrať o sedem miliárd eur zisku.

Automobilka, fabrika, výroba. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič
Zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Najviac by na konkurenciu čínskych automobiliek malo doplatiť Nemecko, Česko a Slovensko. Podľa štúdie Allianz by dovoz elektroáut z Číny mohol ekonomike EÚ do roku 2030 spôsobiť straty až vyše 24 miliárd eur ročne, čo je spomalenie o 0,15 percenta HDP. Na Slovensku by to však mohlo byť omnoho viac, a to až 0,4 %.

Čínske autá? Kvalita za tretinovú cenu

Budú však mať európski motoristi o čínske elektroautá ozaj taký veľký záujem? Uspieť by mohli hlavne vďaka cene. Napríklad čínska automobilka BYD predstavila malé elektrické auto Seagull s dojazdom 305 až 405 km v základnej výbave v prepočte ani nie za 10-tisíc eur. “Cena je úplne šialená. Je na úrovni asi tretiny ceny elektroáut v Európe,” vysvetľuje pre Index analytik Petr Knap. A čo kvalita? “Už dnes vyrábajú veľmi inovatívne autá, kde stigma a obavy nekvality, ako sme kedysi prežívali pri kórejských autách, nehrozí,” vraví odborník z EY.

Čína však neplánuje elektroautá iba dovážať, ale v Európe aj priamo vyrábať. Transport cez polovicu sveta je totiž nákladný. Preto už dnes chystajú výstavbu fabrík na starom kontinente viaceré ázijské automobilky.


AKTUÁLNE Na Slovensko prichádza SVETOVÝ GIGANT: Stovky nových miest a KRÁĽOVSKÉ platy pre ľudí